Jump to content

Dieselvarmer i seilbåt!

Stein-Erik

Recommended Posts

Hei

Skal kjøpe varmer til båten min nå, og sliter med å bestemme meg!  Har en Bavaria 32.

Valget står nå mellom Wallas 30D og Mikuni MY30.  Prismessig er de omtrent like (med diverse rabatter), men det kan virke som om Wallas'en bruker litt mindre strøm og støyer mindre.  Mikuni'en på sin side virker kanskje hakket mer robust.

Hadde en Wallas 1800 Sail i mon gamle båt, og var veldig fornøyd med den.

Noen som har erfaringer med akkurat disse modellene som de vil dele med meg?

Stein-E

Med alt som er på markedet nå er det sannelig ikke lett å velge hvilket utstyr som passer akkurat meg og min båt best.

Jeg har en Bavaria 32 AC. Jeg valgte WALLAS 30 D fordi jeg verdsetter lavt støynivå og lavt strømforbruk. Driftsikkerhet er jeg også meget godt fornøyd med, selv om jeg har registrert at det er det delte meninger om Wallas blant båtfolk - som alt annet. Jeg har montert varmeren i stuerommet (på skottet mellom stuerom og motorrom ovenfor dieseltanken), og la direkte en varmeslange gjennom motorrommet med utblåsing like under nederste trappetrinn i salongen.

Den andre varmeslangen går gjennom motorrommet- under køya i akterlugaren hvor jeg monterte en utblåsingsventil, videre dro jeg varmeslangen under skapet i akterlugaren og inn i salongen, under komfyren og inn i babords benk hvor jeg også monterte en utblåsningsventil i framre del av benken. Så videre gjennom skottet til forpiggen hvor utblåsingsventilen er plassert i/ut av stuerommet mellom skottet og dobbelkøya.

Når jeg har valgt slik monteringsløsning er det fordi at jeg da kan sette hele varmerens kapasitet inn i salongen hvis det trengs (stenger ventilene i akterlugar og forpiggen), og når temperaturen er akseptabel der dirigerer jeg varmen inn i lugarene etter behov.

Denne løsningen har jeg hatt i 2 år og den fungerer meget bra etter min mening.

Jeg kjenner ikke Mikuni varmeren.

Det jeg vet om Wallas er at de er forholdsvis enkle å montere samt utføre egen service på.  (tipper det er ganske enkelt på Mikuni også)

Trenger du ytterligere service så finnes det mange som er flinke på Wallas.

Selv har jeg også sendt inn en Wallas jeg selv overtok ifm. et bruktbåtkjøp til Wallas Norge (kr. 150 i frakt) og fikk ypperlig service etter at Wallasen i likhet med sikkert mange andre varmere ikke hadde fått nødvendig tilsyn på mange år og bar preg av det.

Wallas har tidligere hatt en dominerende posisjon på markedet og følgelig har mange hørt om noen som har problemer med en Wallas.

Kontakt meg gjerne om du vil ha et tilbud på Wallas 30D (på lager).

Et tips uansett hvilken varmer du velger. Det kan være fornuftig å CO2 måle varmeren i ny og ne.

Selv selger vi flest Webasto 3500 til 32 fotere.

Atle

Har erfaring med både Mikuni og Wallas 30, og kan si at utsagnet om at det ikke finns noen gratis lunsj (fritt oversatt fra engelsk) har sin gyldighet.  Wallasen bruker lite strøm, og støyer veldig lite, men den varmer ikke!  Vel, det er gjerne en drøy påstand, den varmer nok det den skal inne i apparatet, men den har (etter min mening) for svak vifte til å distribuere varmen rundt i en båt på 32 føtter.  Mikunien varmer så det rekker, blåser bakoversveis selv med 6 uttak og lang slange, og er noe av det mest driftssikre du kan få tak i av dieselvarmere.  Men den vil ha betaling for tjenestene i form av strøm - selv om den ikke bruker mer enn  andre varmere i samme effektklasse (bortsett fra Wallasen, da)  Skal du ha Wallas som varmer like godt, må du ha en 40, og da er strømforbruket like høyt.  Men Mikunien er etter hvert en gammel konstruksjon, så selv om den henger godt med, er nok Eber og Webasto sine nye 4 kW varmere verd å kikke på, ulempen er at da raser prisen fort oppover 4 -5 tusenlapper.

Nå kjenner jeg ikke båttypen din, men det kan vel godt hende du kan klare deg med en Wallas 30, den varmer sånn ca dobbelt så mye som din gamle 1800, så kan du jo vurdere ut fra det :puke:

Den beste varmeren i en seilbåt må vel være en varmer som ikke bruker strøm.

Hva da med en såkalt "Danskeovn" ?

Noen som vet hvordan en slik ovn fungerer i en båt som ligger mer eller mindre på skeive under seilas ?

Jeg kjenner ikke ovnene i detalj, men hører mye positiv omtale av "Danskeovnene"

Den vil ikke være gunstig mens man seiler på "skeive". Jeg husker at den må monteres med regulator i fartsretning. Det er på grunn av at du ikke den rullingen i den retningen.

Men ellers er det en kjempeovn :smiley:

Hallo,

Har erfarenhet av en Wabasto som etter en renovasjon (packningsbyte) fungerar bara. Den har varit i båten sedan 1982. Enligt en del er Eberspächer værmarnas RR men den er dyr.

Skulle jag välga idag så skulle jag gå før en pottvärmare. Elektronik i båt øver tid er ikke så positivt.

Hans

Wallasen bruker lite strøm, og støyer veldig lite, men den varmer ikke!  Vel, det er gjerne en drøy påstand

I sannhet en drøy påstand, GRUFF.

Det er et par forutsetninger som må oppfylles for at en luftvarmer (kansje spesielt for Wallas)skal gi den varmen spesifikasjonene tilsier:

1. Tilsvarende mengde luft som blåses inn skal også ut. Dvs. at båten må ha nok ventilasjon ut, ellers får man overtrykk og viften i varmeren vil arbeide tungt og ikke levere tilstrekkelig kubikkmeter varmluft.

2. Unngå skarpe bøyinger av varmeslangen. Skarpe bøyinger bremser luftstrømmen vesentlig.

3. Slangelengde max 8 meter.

Tar du nødvendige hensyn her klarer Wallas 30 fint å gi den varmen som spesifikasjonene tilsier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...