Jump to content

Trio 20 fot 1980, noen som kjenner den?


hunter63

Recommended Posts

Hei

 

Trio 20 ble bygget i Sykkylven komune, nærmere bestemt på Ikornnes, i en nedlagt møbelfabrikk. Båtens data: Lengde 6.1m Bredde:2.15m Dypgående:70 cm Total høyde 2,2 m Høyde i stall 1,8 m Vekt halvfabrikat ca 500 kg

De ble levert med Yanmar Sabb og Volvo anbefalt motorstørrelse 6- 15 hk Dette er data fra en brosjyre fra 81.

Jeg kan huske at de ble levert i mange fargevarianter på skroget, rød , hvit, grønn og muliges enda flere.

Undervannsskroget er ganske rundt, så den er ikke spesielt stødig.

Link to post
Share on other sites

Takk for opplysningene dette viste jeg ikke, kan skrive under på at båten ikke er spesielt stødig, forrige eier har lagt sandsekker under sitte benkene som balast, tenkte kansje jeg skulle ta dette vekk og heller legge bly nede i bunnen langs kjølen i steden. er det noen som har synspunkter på dette??

Link to post
Share on other sites

Trio har alltid vært regnet for enkle og robuste båter. De har også et "gammeldags" skrog, og da blir det ofte sjødyktig - og så får man noe slingring på kjøpet :wink::wink:

 

Grunnen til at ballasten ligger oppunder benkene er nok å gi båten mykere, roligere bevegelser i sjøen. Ved å skifte ut disse sandsekkene med blybarrer i bunnen kan du oppnå samme matematiske stabilitet, men du vil få langt "krappere" bevegelser. Båten vil føles mer ubehagelig og slitsom å være ombord i.

Du må gjerne skifte ut sanden med bly for å vinne plass i benkene, men du vil neppe føle det som noen forbedring om du legger ballasten ned i bunnrennen.

 

Lykke til med båten!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei:)

Siden det har vore snakk om ballast til Trio 20, vil eg berre sei at: I Trio'n min er det brukt betong... Er ikkje sikker på kor masse,men det er nok et par hundre kg. Ballasten i midten, ligger nede i kjølen og danner naturlig dørk. Ellers så ligger det ein klatt under babord benk og under fremre benk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...