Rastløs Startet 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2008 Jeg skal selge båten min . Den ligger p.t. på sjøen men jeg har lovet å stoffe den før overlevering. Hvor varmt må det være i været før jeg kan ta den opp å stoffe den ? ( det er jo varmegrader i luften her i Oslo allerdede nå i Februar) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Så lenge det ikke rimer på skroget kan du stoffe uavhengig av temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Som regel er det angitt på boksen innen hvilke temperaturintervaller som stoffet kan påføres. Selv bruker jeg VC17 og der er det angitt 5 +grader som minimumstemperatur. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Rastløs Svart 15.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 - Men BIltemas selvoplerende kan man kline på i alt slags vær ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 BIltemas selvoplerende Obs, biltema's bunnstoff er ikke selvpolerende. De kaller det for "slipefritt", noe ikke engang produktspesialisten deres kunne svare på hva innebærer. For meg ser det ut som en konvensjonelt hardt bunnstoff. Anbefales IKKE.... Maritim har rimelig selvpolerende bunnstoff. Er Biltema bunnstoff selvpolerende? Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Så lenge det ikke rimer på skroget kan du stoffe uavhengig av temperatur. Feil.... Skal du få bunnstoffet på uten at det klumper seg må det være varmere enn 10 varmegrader. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Så lenge det er + grader og tørt, så går det greit. Men sørg for at bunnstoffet ikke er for kaldt. Blir tjukt som graut og veldig vanskligt å "smøre" utover hvis stoffet er kaldt.. Ha boksene inne i huset over natta, så innholdet holder 20+. Og ikke la det stå på bakken ved båten i timesvis før du bruker det. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
jandrea Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Pass på! På mandag er det meldt 10 varmegrader i Oslo. Heis opp å få det gjort da. 10+ er i hvertfall varmt nok. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
BMP Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Båter blir da bunsmurt på skipsverft rundt om hele året uavhengig av temperatur. Blir bunnstoffet for tykt tilsett lit tynner og kjør på. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 15.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Hva er det vanlig å bruke som tynner på bunnstoff da ? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Det kommer jo helt an på hvilket bunstoff man benytter men det står somoftes på boksen hva som skal benyttes. Sitér dette innlegget Link to post
Carpediem Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 (redigert) Temperatur har ingenting å si! Det forandrer kun tørketiden. Du trenger nesten garantert ikke tynner heller, men hvi du gjør det så står det på boksen! Jeg jobber på et skipsverft og jeg bunnsmurte i går helt uten problemer. Ca -5 grader! Det er faktisk mye mye mye bedre å gjøre det når det er -5 enn +10 og litt fuktig! -5 gir som regel tørr luft og det er helt ypperlig malevær! P.S. Temperatur svingninger kan gi rim på båten og da må du selvfølgelig ikke male... Redigert 15.Februar.2008 av Carpediem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Betyr det at jeg kan male båten med Jotun Optimal, selv om det er minus? Bare det er tørt og stabilt slik at det ikke er rim? Jeg må male og stoffe skroget før sjøsetting, men male dekk og pusse/lakke treverket kan jeg ta senere med bedre temp., og da kan jo båten ligge på vannet. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
CB. Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Biltemas er da helt ok er nå min erfaring. Billig og godt og bunnstoffet blir produsert av en annerkjent merkevareleverandør. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Jawik Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Betyr det at jeg kan male båten med Jotun Optimal, selv om det er minus? Bare det er tørt og stabilt slik at det ikke er rim? Jeg må male og stoffe skroget før sjøsetting, men male dekk og pusse/lakke treverket kan jeg ta senere med bedre temp., og da kan jo båten ligge på vannet. Etterlyses av meg også. Noen som kan svare oss på dette slik at vi kan komme igang. Og hvor tørt bør det være før vi maler - fuktighet i lufta ? Vikers og jeg holder oss til gamle damer av edel klasse og unngår debatten på denne siden - når vi kan. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
vikers Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 ...Vikers og jeg holder oss til gamle damer av edel klasse og unngår debatten på denne siden - når vi kan. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Rastløs Svart 15.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 - og forresten. For oss som ikke tar opp båten om vinteren; Jeg har hørt at man bør ha båten på land hver 3. vinter for å tørke. Er det noe vettu i det ? ( eller holder det med å ha den oppe en uke hver sommer for inspeksjon og stoffing) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Plastbåter....blir de våte da? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Carpediem Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Alle plastbåter blir tyngre når de står på land. Men det er bare tull at de må tørkes! Ler hver gang en ivrig regatta seiler kommer å sier han har båten på land for å tørke den for å spare vekt! Latterlig!!! Det er litt vanskelig å si noe eksakt luft fuktighet det må være for å male. Det er avhenig av overflate temperaturen, og luft temperaturen. Jo likere disse er jo større luftfunktighet kan tillates. På jobb har vi en måler som vi setter mot stålet/plasten (som måler fuktighet og luftfunktighet i tillegg) også får vi opp ett tall som er forholdet mellom fuktighet og tempraturene. Litt avansert regning med andre ord. Men hvis jeg skal tippe noe generelt så er kanskje rundt 70-80% i grense land... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Det er litt vanskelig å si noe eksakt luft fuktighet det må være for å male. Det er avhenig av overflate temperaturen, og luft temperaturen. Jo likere disse er jo større luftfunktighet kan tillates. På jobb har vi en måler som vi setter mot stålet/plasten (som måler fuktighet og luftfunktighet i tillegg) også får vi opp ett tall som er forholdet mellom fuktighet og tempraturene. Litt avansert regning med andre ord. Men hvis jeg skal tippe noe generelt så er kanskje rundt 70-80% i grense land... Synes 70-80% virket høyt. Nesten vått. Fuktighet i treverket er greit å måle i %. Likeså temperaturen i lufta. Disse to verdiene anvendes gir altså et resultat som indikerer at en kan male. Finnes det en formel som kan anvendes til dette formålet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Kjappen Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Boksen vil fort bli kald hvis du skal påføre bunnstoffet ute nå ..... ta med en bøtte varmt vann som du kan ha boksen i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.