Jump to content

Skifte pakninger på Mercruser 4.2L diesel


Chris284

Recommended Posts

Jeg skal montere sammen et par 4.2L diesel motorer og trenger nye pakninger.

Er det noe sted som selger f. eks hele pakning sett helst i Oslo området?

 

Ser at pakningen til bunnpannen har muligens bare vært paknings silikon eller lignende, ingen pakning av papp eller annet materiale.

Er det bare å legge en remse av pakning sement basert på silikon rundt?

 

Og så er det sylinder topp pakningene, motorene har gått 600 timer før demontering, kan man bruke de gamle pakningen om igjen dersom de ser ok ut?

Eller er det å ta en spansk en?

Gjorde det på en eldre Ford 2L V6 motor som jeg overhalte toppene på. Det fungerte utmerket.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Topp pakninger må ikke brukes på nytt, det er fy fy. Når toppen blir dratt til så skal pakningen klemme seg til og bli formet, har den allerede blitt formet en gang så er det meget stor sannsynlighet for at det blir lekasje hvis du bruker den på nytt. I bunn panna så er det ikke stort trykk så der er det ikke så farlig, men jeg ville i allefall ha kjøpt et nytt pakningsett for både topp og bunn. Bunn pakningen pleier ikke å koste rart, det er topp pakningen som er dyr.

 

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat overhalt en 150 hester 3.0L diesel.

Dette er en litt mindre motor enn du har, men de har identisk oppbygning. Begge er produsert av italienske VM Motor, som leverer motorer til en rekke kjente bil- og båtmotorer.

 

På bunnpannen lot jeg den gamle pakningen henge igjen, og så la jeg en tynn streng pakningssilikon oppå pakningen før jeg skrudde sammmen. Har gjort dette på flere motorer, og det fungerer alltid (så lenge man gjør ren anleggsflatene først).

Toppakninger skal aldri brukes opp igjen, husk at du har en voldsom kompresjon i forhold til en gammal bensinmotor.

 

Jeg bestilte pakninger fra et firma i USA, men det viste seg å være ren svindel så disse pakningene dukket aldri opp.

Har derfor brukt Motorteknikk i Oslo som leverandør på deler, og kan anbefale dette firmaet. De var kjappe og holdt det de lovet. Det manglet strekkbolter i første forsendelsen, men disse ble ettersendt uten diskusjon.

 

Jeg bestilte toppakninger, strekkbolter, ventiler, stempelringer og slipesett fra Motorteknikk, og prisene er langt mer behagelige enn det en båtforhandler krever.

Det jeg er mest spent på i etterkant, er hvor godt eksospakningene holder. Disse er beregnet til bilmotorer, og er en del tynnere enn de pakningene som var der fra før. I verste fall må jeg bytte, men det er en relativt enkel jobb.

Siden slipesettet kun leveres til 4-sylindret motor, måtte jeg kjøpe to sett og beskjære toppdekselpakningene for å få det til. Ikke helst etter planen, men det ser ut til å fungere greit.

 

Pass også på at du kjøper toppakninger i riktig dimensjon. Jeg kjøpte først 1.42mm, men det viste seg at jeg skulle ha 1.52mm. Igjen var Motorteknikk hyggelige å ha med å gjøre. Sente i retur, og nye kom en liten stund senere.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Ja det må nok byttes topp pakninger. På diesel motoren er det 17,5:1 eller 18:1 i kompresjon, så der må det være tett.

Det ser ut som om det skal være 1.42 mm tykk pakning i følge manualen. Skal kontrollere det nærmere.

 

Bunnpanne har ikke pakning, det brukes kun paknings sement, mulig silikon pakning holder der.

Det er nevnt Locktite 518, kankje det er å få her.

 

Prisen på et helt paknings sett til en motor fra USA er 5500,- pluss frakt og moms. Da er det samtlige pakninger.

 

Skal høre med Motorteknikk hva de har av pris.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...