Jump to content

Levetiden på seilmast 15 år ?

Rastløs

Recommended Posts

Sitat fra annonse på finn.no Meget sjødyktig seiler som er tilpasset langtur seilas. Båten fremstår som sikker og meget sjødyktig og har seilet Biscaya bukten i desember mnd. !!

Båten er bygget ved det Finske verftet "Fiskars" i 1979.

Båten vant i sin tid VM i sin klasse, og er således rask. Ny gjennomgående mast ble montert høsten 2005.(bør byttes hvert 15nde år på alle seilbåter) Riggen er forsterket med noe tykkere sidevant enn normalt for bedre sikkerhet samt at det er montert cutterstag og lensetakler.

Hæ skal man bytte masten på seilbåter hert 15. år ?. Den hadde jeg ikke hørt før.... :crazy:

(He he det er sikker noen som får vridd dette over til en diskusjon om kvaliteten på Bavaria i denne tråden også, men annonsen er da ikke på en BAvaria bare s det er sagt...)

Edited by Rastløs (see edit history)
Hæ skal man bytte masten på seilbåter hert 15. år ?. Den hadde jeg ikke hørt før.... :crazy:

Nå sliter jeg litt, masta mi er fra 79.... hadde tenkt å beholde den til den ramla ned, men nå må jeg ta den tunge veien inn til kjerringa og be om tillatelse til å kjøpe ny mast. :rolleyes:

Er vel ikke grunn til å skifte rigg når den er sjekket/funnet ok. En kompis kjøpte ny rigg til sin Orustbygde båt etter 15 år.

Men det skyldes overgang til rullemast. Han har hatt båten siden ny.

Svekkelser i rigg skyldes ofte feilbelastninger som igjen har med rigging. toppvant/mellomvant/akterstag/forstag. Men Bav

ikke langt unna meg har en S i riggen, og her kan det gjelde 15 år.

Vi sees!

He he , det tok ikke lang tid nei. Da var Bavaria bragt inn på banen :flag:

For å oppsummere litt, Bavaria er levert med: Volvo penta (som stort sett bare havarerer), dårlige kjøler (som faller av), dårlig mast (som er s-formet)....

Underlig at det er norges mestselgende seilbåt.....

(Til alle Bavariahatere: dette var ironisk ment og ikke et forsøk på å kaste meg inn i hylekoret) :flag: