RichardF Startet 15.Februar.2008 Del på Facebook Startet 15.Februar.2008 (redigert) Har kjøpt meg en kraftblokk med pumpe. Trenger ett dobbel remhjul for å drive pumpen. Båten jeg har er en Arvor 215 med en VW 100/5 TDI. Har kontaktet Volkswagen Marine og Bil forhandlere, men ser ikke ut som Volkswagen har dobbel remhjul til denne modellen. Var meningen å få dette montert på hovedkraften "veiven". Ser ut som om jeg må montere ett enkelt remhjul på det originale. Hørt at det mulig kan bruke " Tape boss " men er usikker om dette vil hjelpe meg. Legger ved noen bilder i håp at noen har forslag på hva jeg kan gjøre, er ikke mekaniker :-). Har og sett andre båter av denne typen med blokk montert. Forslag tas imot med Stor TAKK. mvh Richard Redigert 16.Februar.2008 av RichardF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 15.Februar.2008 Del på Facebook Svart 15.Februar.2008 (redigert) Er ikke det beste å få dreiet en reimskive med 2 spor som passer til forkanten på veiva. Nogva Motorfabrikk som leverer Nanni motorer har egen produserte reimskiver i aluminium til de fleste modellene. Redigert 15.Februar.2008 av S/Y EIMY (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Februar.2008 Del på Facebook Svart 15.Februar.2008 Hei og velkommen til Båtplassen Jeg har ikke noe godt svar til deg men om du finner en løsning så er det fint om du poster løsningen her. Dette kan være et problem på mange moderne motorer. I gamle dager var der gjerne noen ledige kilereimspor for slike ting. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
p-kaill Svart 15.Februar.2008 Del på Facebook Svart 15.Februar.2008 Et mekanisk verksted med dreiebenk løser dette raskt.Ta med det reimhjulet som som står på motoren og pumpa slik at de har noe å gå ut fra. Regner med at pumpa skal ha max 1500 o/min, da må de beregne begge hjul slik at du får den riktige omdreining. Jeg har gjordt det samme og jeg trengte 3 spor. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
reisa_mann Svart 15.Februar.2008 Del på Facebook Svart 15.Februar.2008 finnmark hydraulikk. kan hjelpe deg med ny reimskive. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Mulig årsak til att det ikke finnes dobbel reimhjul er fordi veiakselen ikke tåler en reim til. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Ser ut som om jeg må montere ett enkelt remhjul på det originale. Hørt at det mulig kan bruke " Tape boss " men er usikker om dette vil hjelpe meg. Richard Det heter Taper Boss eller Tapered Bush på engelsk. Dette er kun en løsning for å feste remskive , kjedehjul etc til akselen din Så i seg selv er vel ikke det løsningen. Det er likevel lurt fordi det da kan være enklere å bytte skiven senere En maskinforretning kan nok hjelpe deg med å skaffe remskive med taper boss eventuelt en som er boret til din aksel. Hvor holder du til? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
mons Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Hei Her bør du vurdere diametere for å få riktig omdreiningstall på pumpen. Ofte er det mulig å ta et ekstra enkelt reimhjul og skru fast på utsiden av det gamle. Bruk evt mellomlegg slik at skivene ligger helt inntil hverandre der skruene kommer, bor hull for bolter i det ytterste og hull som gjenges opp i det innerste. Hvis du bruker 6 mm skruer så langt ut på hjulet som du kan vil jeg anbefale å bruke 4-5 skruer for å kunne overføre denne kraften. Skruene bør låses med locktite. Hvis ikke remhjulet på pumpen er utstyrt med frikobling bør du kanskje vurdere en slik frikoblingsmekanisme som brukes på jordfresere der en slakker remmen ved hjelp av strammehjul slik at den løper fritt. Neste alternativ kan være å bruke magnetkoblingen fra en vannpumpe/kjølevifte på en bil tilfrigjøringen. Lykke til Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
p-kaill Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 DU har fått mange gode forslag ser jeg,men jeg ville bare nevne at pumpa skal tåle å stå innkoblet selv om en kjører med båten. Jeg har ingen automatisk utkobling men bruker å " smette" reima av dersom jeg skal på sjøen og ikke skal bruke kraftblokka. Det kan eventuelt monteres en bypass slik at oljen kun går i sirkel og ikke føres frem til hydraulikkmotoren på blokka. Dette har ikke jeg gjordt og jeg har nå hatt blokka i 5 år uten noen problemer. I tillegg kan jeg også nevne at jeg har fisket med garn helt ned til 200 meter og blokka har fått opp garnene og bra med fisk har det også vært. Det nevnes at jeg har en Rapp Hydema KB-03. Du må ta et skjyvelære å måle på pumpa inni sporet på reimhjulet og ut fra det beregne det hvor stort reimhjulet som skal på motoren. Dersom dette skulle være aktuelt er det bare å ringe til leverandøren av blokka da vil du få den hjelp du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Når jeg nå ser bildene, ser jeg at du ihvertfall ikke kan bruke Taper boss løsningen. Dette fordi det ikke er noen aksel å feste den i. Her må du nok til et mekanisk verksted å få laget deg en ny skive. Ta med deg den gamle. Lykke til Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
power Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Hvis du klarer og fremskaffe en lenger reim og ett nytt drivhjul (her kan du jo bruke ett av samme type som sitter på evt dynamo i dag)til pumpen som du da monterer på en ny braket . Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Har du sjekka om det er muligheter for en PTO på gearkassa? Sitér dette innlegget Link to post
RichardF Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 (redigert) Takker for tilbakemeldinger. Har ikke prøvd å ta av dette reimhjulet som står på veiv, da det er noen grader stemplet på det stor hjulet. Er vel da viktig å merke av hvor det stod slik at jeg får det på plass likt igjen. Har og tenkt å bruke ett av de andre hjula som vil gjøre dette enklere for meg. Men vet ikke om det blir bra nok, da det sikker er noen ulemper med det. Redigert 21.Februar.2008 av RichardF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvor Svart 23.Desember.2013 Del på Facebook Svart 23.Desember.2013 Hei! Fant du løsningen på remdrift til pumpe for kraftblokka di på Arvor 215? Hvis ikke har jeg løsningen :) Ta kontakt Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 25.Desember.2013 Del på Facebook Svart 25.Desember.2013 Hei! Fant du løsningen på remdrift til pumpe for kraftblokka di på Arvor 215? Hvis ikke har jeg løsningen... Jeg har samme problemstillingen, men på en Ford 2704 motor som skal drive en hydraulisk anker vinsj. Hvis du har et forslag til løsning ville jeg sette stor pris på om du ville legge ut noen bilder på hvordan du har løst dette. Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 25.Desember.2013 Del på Facebook Svart 25.Desember.2013 kan det være enklere å få et dobbel reimhjul på noen av dei andre drevne reimhjula på motoren? da kan pumpa bli dreven via dem i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.