Jump to content

Remdrift til pumpe for Kraftblokk


RichardF

Recommended Posts

Har kjøpt meg en kraftblokk med pumpe. Trenger ett dobbel remhjul for å drive pumpen.

Båten jeg har er en Arvor 215 med en VW 100/5 TDI. Har kontaktet Volkswagen Marine og Bil forhandlere, men ser ikke ut som

Volkswagen har dobbel remhjul til denne modellen. Var meningen å få dette montert på hovedkraften "veiven".

 

Ser ut som om jeg må montere ett enkelt remhjul på det originale. Hørt at det mulig kan bruke " Tape boss " men er usikker om dette vil hjelpe meg.

 

Legger ved noen bilder i håp at noen har forslag på hva jeg kan gjøre, er ikke mekaniker :-). Har og sett andre båter av denne typen med blokk montert.

 

Forslag tas imot med Stor TAKK.

 

mvh

Richard

reimhjul.jpg

 

reimhjul2.jpg

 

vw_tdi_1005.jpg

Edited by RichardF (see edit history)
Link to post

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

 

Jeg har ikke noe godt svar til deg men om du finner en løsning så er det fint om du poster løsningen her. Dette kan være et problem på mange moderne motorer. I gamle dager var der gjerne noen ledige kilereimspor for slike ting.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Et mekanisk verksted med dreiebenk løser dette raskt.Ta med det reimhjulet som som står på motoren og pumpa slik at de har noe å gå ut fra.

Regner med at pumpa skal ha max 1500 o/min, da må de beregne begge hjul slik at du får den riktige omdreining.

Jeg har gjordt det samme og jeg trengte 3 spor.

Lykke til.

Link to post
Ser ut som om jeg må montere ett enkelt remhjul på det originale. Hørt at det mulig kan bruke " Tape boss " men er usikker om dette vil hjelpe meg.

Richard

Det heter Taper Boss eller Tapered Bush på engelsk. Dette er kun en løsning for å feste remskive , kjedehjul etc til akselen din

 

Så i seg selv er vel ikke det løsningen.

Det er likevel lurt fordi det da kan være enklere å bytte skiven senere

En maskinforretning kan nok hjelpe deg med å skaffe remskive med taper boss eventuelt en som er boret til din aksel.

 

Hvor holder du til?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hei

Her bør du vurdere diametere for å få riktig omdreiningstall på pumpen.

Ofte er det mulig å ta et ekstra enkelt reimhjul og skru fast på utsiden av det gamle.

Bruk evt mellomlegg slik at skivene ligger helt inntil hverandre der skruene kommer, bor hull for bolter i det ytterste og hull som gjenges opp i det innerste. Hvis du bruker 6 mm skruer så langt ut på hjulet som du kan vil jeg anbefale å bruke 4-5 skruer for å kunne overføre denne kraften.

Skruene bør låses med locktite.

 

Hvis ikke remhjulet på pumpen er utstyrt med frikobling bør du kanskje vurdere en slik frikoblingsmekanisme som brukes på jordfresere der en slakker remmen ved hjelp av strammehjul slik at den løper fritt.

Neste alternativ kan være å bruke magnetkoblingen fra en vannpumpe/kjølevifte på en bil tilfrigjøringen.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post

DU har fått mange gode forslag ser jeg,men jeg ville bare nevne at pumpa skal tåle å stå innkoblet selv om en kjører med båten.

Jeg har ingen automatisk utkobling men bruker å " smette" reima av dersom jeg skal på sjøen og ikke skal bruke kraftblokka. Det kan eventuelt monteres en bypass slik at oljen kun går i sirkel og ikke føres frem til hydraulikkmotoren på blokka. Dette har ikke jeg gjordt og jeg har nå hatt blokka i 5 år uten noen problemer. I tillegg kan jeg også nevne at jeg har fisket med garn helt ned til 200 meter og blokka har fått opp garnene og bra med fisk har det også vært. Det nevnes at jeg har en Rapp Hydema KB-03.

Du må ta et skjyvelære å måle på pumpa inni sporet på reimhjulet og ut fra det beregne det hvor stort reimhjulet som skal på motoren.

Dersom dette skulle være aktuelt er det bare å ringe til leverandøren av blokka da vil du få den hjelp du trenger.

Link to post

Når jeg nå ser bildene, ser jeg at du ihvertfall ikke kan bruke Taper boss løsningen.

Dette fordi det ikke er noen aksel å feste den i.

 

Her må du nok til et mekanisk verksted å få laget deg en ny skive.

Ta med deg den gamle.

 

Lykke til

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Takker for tilbakemeldinger.

Har ikke prøvd å ta av dette reimhjulet som står på veiv, da det er noen grader stemplet på det stor hjulet.

Er vel da viktig å merke av hvor det stod slik at jeg får det på plass likt igjen.

 

Har og tenkt å bruke ett av de andre hjula som vil gjøre dette enklere for meg. Men vet ikke om det blir bra nok, da det sikker er noen ulemper med det.

Edited by RichardF (see edit history)
Link to post
  • 5 years later...

Hei! Fant du løsningen på remdrift til pumpe for kraftblokka di på Arvor 215? Hvis ikke har jeg løsningen...

Jeg har samme problemstillingen, men på en Ford 2704 motor som skal drive en hydraulisk anker vinsj. Hvis du har et forslag til løsning ville jeg sette stor pris på om du ville legge ut noen bilder på hvordan du har løst dette.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...