Jump to content

D5L, noen som tilbyr fjernundervisning?


DWC

Recommended Posts

Dersom du ser på opplysningen til noen av medlemmene her på båtplassen vil du se at de kan ha "D5LA2008" eller "D5L2008" eller "D5L2007" i denne hvor det står "Gruppe:". Dette er medlemmer som har tatt eller som tar D5L i et fjernundervisningsoppleggt gjennom båtskolen Poseidon. Dette opplegget har jeg anbefalt flere ganger, oig anbefaler det gjerne påny. Vi som denne vinteren tar den utvidede delen D5LA skal ha eksamen søndag 2 mars. Vi har et eget undervisnings- og diskusjonsforum her på BP som bare er tilgjengelig for de som deltar i nundervisningen. Her er det svært mye å lære - men som sagt bare for de som deltar i undervisningen.

Link to post
Share on other sites

Dersom du går inn på nettsiden til Baatskolen Poseidon: http://www.baatskolen.no/ får du svar på de fleste spørsmål og litt mer. Da vi avla D5L eksamen ble dette gjort i to omganger med undervisning og eksamen ombord i skipet Gamle Salten i Stavanger havn. Jeg har ikke regnet på den totale prisen, men kursavgift, eksamensavgifter + 2 samlinger med overnatting og full kost kom trolig på omlag 14 K. I tillegg kommer reiseutgifter. Dersom du sammenligner med andre undervisningsoppleggt for D5L er disse atskillig dyrere. Det er også mulig å ta D5L på båtmessa på Lillestrøm (i alle fall i 2007). Hvorvidt svært intensiv undervising gir noe mer varig læring er sikkert opp til den enkelte. Jeg synes det nå er greit å kunne prøve meg på forskjellig nettlenker som har oppaver til Båtførerprøven og se at stoffet fremdeles sitter bra når det gjelder alminnelige sjøveisregler. Men det skulle vel kanskje bare mangle..

Link to post
Share on other sites

Se deg litt for.

Kursbransjen er umettelig.

Jeg har tatt hele greia på fjernundervisning. Og det kostet en del.

Men jeg måtte ta eksamen hos en lokal kurstilbyder. Som tok nesten like mye i eksamensgebyr som et lokalt kurs.

Når de i tillegg begynte å snakke om simulator, så ga jeg opp.

Mer penger ut av vinduet.

Link to post
Share on other sites

Prøv her.

http://www.alfakompetanse.no/nmks/

 

Tror dem er noen av det bedre når det gjelder alternativ for hvor en kan skolere seg hen. En kan ta klassetimene valgfritt i en rekke av steder i landet.

Jeg skolerte meg hos dem i 2004, og var fornøyd med opplegget deres. :wink:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Det var sørgelig erfaring som er gjengitt av Mulligan.

Så vidt jeg kan se var kursavgiften til D5L i 2006-7 kr 8.000 for enkeltpersoner. Poseidon hadde et opplegg for prisen per person som deltok som gruppe.

Videre tror jeg at prisen for hver samling på 3 dager med 2 overnattinger inklusive lugar og all mat var kr 2.300 per samling, Vi hadde to samlinger. I tillegg betalte vi kr 500 i eksamensgebyr for hver av de to samlingene.

Dette skulle gi en kostnad på kr. 13.600 for hele D5L. I tillegg kommer reise tur/retur Stavanger havn.

Jeg ser det er flere nettsteder som tilbyr nettundervisning og eksamensbegyr til omlag denne prisen. Det spesielle med opplegget hos Poseidon var eminente samlinger med svært pedagogisk velfungerende lærer som fikk alle gjennom undervisningen med en oppfatning om å ha fått vesentlig ny kunnskap om småtlivet.

Jeg har ikke noe grunnlag for å antyde at andre nettskoler verken er mindre seriøse eller mindre dyktige enn opplegget til Poseidon. Men det skulle være en bra attest for opplegget til Poseidon når så pass mange av de "kritiske" deltagerne her på BP har uttrykt stor tilfredshet med undervisningsopplegget.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bare skrive under på Roaldbj's anbefaling. Tok D5L i fjor og holder på med D5LA nå. Fordelen er mange etter min mening - både at det er et godt opplegg med eget forum her der mange er aktive samt at Poseidon's samliner er veldig lærerike. Jeg anbefalte kurset sterkt til HR klubben i Norge, og de har noen medlemmer som er med på D5L kurset på Baatplassen som Poseidon har i år.

 

Med jobben jeg har hadde jeg valget mellom internettundervisning eller intensivkurs. Et intensivkurs kommer fort på 40.000 med søkke og snøre. Og for meg er det betydelig fordelaktig å kunne studere når jeg har tid - som i ferier nå eller på lange reiser på hotell eller fly. En av Nordsjø seilasene vi hadde i øingsoppgave ble utført på SK til Chicago :lol:

Link to post
Share on other sites

Først av alt må jeg få lov til å takke for fine tilbakemeldinger fra de som har gått mine kurs - det er alltid like kjekt å høre. Det finnes flere tilbakemeldinger i Gjesteboken. :wink:

 

Her sitter jeg i glasshus og må veie mine ord på gullvekt, men hvis man leser annonsen fra NKS finner man bl.a.:

  • ha instrumentkurs: Ca 16 timer må dokumenteres av arrangør.
  • ha sikkerhetsopplæring: 18 timer førstehjelpskurs og redning og brannvern.

og dette er noe som kursdeltageren selv må finne utav, organisere og betale. Flere har komme til meg og bedt om hjelp.

 

Også i de fagene som NKS underviser har ganske mange av deres kursdeltagere, av ulike årsaker, kommet til meg og bedt om å få ta eksamen som privatist, men der må jeg dessverre beklage. Det er noe som vi som driver private skoler ikke har anledning til.

 

Uansett så er det bra at vi har bredde i tilbudene, slik at enhver har mulighet for å velge det som passer best . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Til Poseidon

 

Jeg ville bare gjøre DWC oppmersom på en eksisterende mulighet som svar på hans spørsmål.

 

Det er en nokså upassende markedsføring av deg selv du driver her. NKS kan jo ikke imøtegå dine påstander, og dette forumet skal vel ikke være en salgskanal for noen?

Med dette er denne saken avsluttet fra min side.

HR 312

Link to post
Share on other sites

For å søke om Fritidsbåtskippersertifikat må du:

[*]ha instrumentkurs: Ca 16 timer må dokumenteres av arrangør.

[*]ha sikkerhetsopplæring: 18 timer førstehjelpskurs og redning og brannvern.

Etter min mening var dette en svært viktig opplysning fra Poseidon. Kanskje en del ville oversett at instrumentkurs og sikkerhetsopplæring ikke er med i kurset. Det er heller ikke sagt noe om prisen på dette.

 

Jeg kan ikke på noen måte forstå at Poseidon kan kritiseres for å påpeke dette, men heller takke for opplysningene.

 

---------------------

Redigert: rettet feil under sitering.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en nokså upassende markedsføring av deg selv du driver her. NKS kan jo ikke imøtegå dine påstander, og dette forumet skal vel ikke være en salgskanal for noen?

Med dette er denne saken avsluttet fra min side.

Det var da svært til reaksjon!

Tror ikke det er mange som har vært mer forsiktig en Poseidon når det gjelder markedsføring her på forumet, så jeg synes i grunn det var unødvendig med bakgrunn i det svaret å beskylde han for "upassende markedsføring"

Det trenger han vel heller ikke her på baatplassen i alle fall, med alle oss som tar/har tatt kurs hos han og syns om dette opplegget.

Regner ikke med at jeg har noen restriksjoner på å markedsføre noe som jeg ikke har økonomiske interesser i?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...