Jump to content

Trekking av cabin i Fjordkraft..

Nautofil

Recommended Posts

Demonterte teakfinerplatene fra taket i cabinen og seteryggene i sittegruppa i dag og påbegynte demontering av vinduslister, samt å rive av trekket på skrogsidene.

Dette er litt av en jobb, angrer som F..... men gleder meg til resultatet med nytt trekk i cabinen. Bilder kommer, glemte kamera i dag.....

Det gammle trekket minner meg om et laken..... grøss å gru, merkelig at det noen gang kan ha hvert pent? :crazy:

I denne sammenhengen har jeg noe lekkasje i fra vinduene. Så jeg var nysgjerrig på hvordan disse er montert? Jeg ble ikke spesielt mye lurere da jeg pelt av av disse inv. alu. listene som sitter skrudd med en "million" skruer fra innsiden.

Noen tips til utbedring av lekkasjer?

Her er et bilde av type vinduslister dem er montert i

5_17589186711.jpg

Ang. trekk. Lurer jeg på å kjøpe dette fra Maritim. Tror det er denne typen med lukkede celler.

Fikk en prøve i posten, og det virker litt elastisk men samtidig litt stivt og uformelig uten "rynker"?

Er det ukurant å bruke dette da det er mange ulike fasonger i cabintaket?

Fikk et godt stalltips fra la plancha med å bruke trekk med skumgummibakside. Da den med lukkede skumceller vanskelig å bruke da må du bruke kontaktlim som gir umiddelbar heft. :confused:

Av en eller annen grunn har jeg hengt meg fullstendig opp i dette med lukkede celler som B.l.Maritim selger, baktanken som svirrer i hode er at dette er mer varig med tanke på fukt og jordslag?

Men hvis det er plundrete selv for båtbyggere å bruke pga. det er så stivt, så er jeg i tvil om jeg i det hele tatt bør prøve meg på dette?

Er det noen som har positive / negative erfaringer med lukkede celler kontra skumgummibakside?

Er takknemmelig for svar mvh. Forvirret :nonod:

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Heisann og velkommen i klubben for "fustrerte kabinomtrekkere" :lol:

Jeg har et fælt teddfor i kabinene mine som jeg holder på å bytte ut, og jeg bytter til Maritim sin med lukkede celler. Det gamle teddyforet har vanlig skumgummibakside og det går i oppløsning etter en stund i tillegg til at det trekker vann.

Når det gjelde lim kan du bruke tapetlim for våtrom, det tar bare lengre tid.

I tak kan det nok lønne seg å bruke enten plater som du limer på før du henger de opp eller så må du nok til med kontaktlim...

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Smaken er som baken.. De fleste STORE verft bruker med skumgummi bakside.. holder jo i 20 år. hvorfor??? Jo med den lukkede skaien så vil du se hver minste ujevnhet og du må bruke skai bånd for og få det fint i skøtene, og skroget er som regel ikke særlig "bulk" fritt.. til trekking av plater og lign så er jo den med lukkede celler flott men ikke på skrog. finishen blir rett og slett i ikke bra nok.. men smaken er som baken :flag::flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Kjøpte skrogtrekk med lukka celler for 3 år siden, det viste seg at rullen var en meter kortere en bestilt da jeg rullet det ut i år, og jeg huska ikke hvor jeg hadde kjøpt det, så jeg kjøpte nytt, denne gangen med skumplast på baksida. Brukte det med lukka celler i taket og inne i skottet, det med skumplast på veggene. Så jeg har erfaring med begge.

Det med lukka celler avslørte alt av bulker i skroget, og en negletest gav svært negativt resultat. I taket limte jeg det rett på kryssfinerer platene som var der fra før, med golvbelegg for våtrom, men jeg tok dem ned først. Venta for lite tid på første forsøk, det kom luftbobler i det etter en stund. I andre forsøk venta jeg til limet var klebe-tørt. Det er lurt å være to om jobben. Det ble pent.

Det gamle skrogtrekket hadde holdt seg godt, baksiden så ut som ny, med unntak av skjøtene. Litt stivere med årene var det blitt, men det var ikke jordslag andre plasser en på skumplasten i skjøtene som hadde løsnet. Limte trekket på med kontaktlim, det er lurt å ha lim bare i midten først, så går det greit å få plassert det riktig. Så tok jeg sidene i flere omganger. Det går mye maskeringstape med, godt de har billig tape på Europris. Har ikke så mye tid i dag, men kan skrive mer senere om hvordan jeg gjorde det med skjøtene, hvis du ønsker det.

May-Brith

Kjøpte skrogtrekk med lukka celler for 3 år siden, det viste seg at rullen var en meter kortere en bestilt da jeg rullet det ut i år, og jeg huska ikke hvor jeg hadde kjøpt det, så jeg kjøpte nytt, denne gangen med skumplast på baksida. Brukte det med lukka celler i taket og inne i skottet, det med skumplast på veggene. Så jeg har erfaring med begge.

Det med lukka celler avslørte alt av bulker i skroget, og en negletest gav svært negativt resultat. I taket limte jeg det rett på kryssfinerer platene som var der fra før, med golvbelegg for våtrom, men jeg tok dem ned først. Venta for lite tid på første forsøk, det kom luftbobler i det etter en stund. I andre forsøk venta jeg til limet var klebe-tørt. Det er lurt å være to om jobben. Det ble pent.

Det gamle skrogtrekket hadde holdt seg godt, baksiden så ut som ny, med unntak av skjøtene. Litt stivere med årene var det blitt, men det var ikke jordslag andre plasser en på skumplasten i skjøtene som hadde løsnet. Limte trekket på med kontaktlim, det er lurt å ha lim bare i midten først, så går det greit å få plassert det riktig. Så tok jeg sidene i flere omganger. Det går mye maskeringstape med, godt de har billig tape på Europris. Har ikke så mye tid i dag, men kan skrive mer senere om hvordan jeg gjorde det med skjøtene, hvis du ønsker det.

May-Brith

Høres helt topp ut!

Ser ut til å bli med skumplast,hvor kjøpte du dette?

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

• 1 month later...
Heisann og velkommen i klubben for "fustrerte kabinomtrekkere" :lol:

Jeg har et fælt teddfor i kabinene mine som jeg holder på å bytte ut, og jeg bytter til Maritim sin med lukkede celler. Det gamle teddyforet har vanlig skumgummibakside og det går i oppløsning etter en stund i tillegg til at det trekker vann.

Når det gjelde lim kan du bruke tapetlim for våtrom, det tar bare lengre tid.

I tak kan det nok lønne seg å bruke enten plater som du limer på før du henger de opp eller så må du nok til med kontaktlim...

:flag: TrondT

Hallo hallo, melder meg herved inn i klubben! Leser det jeg kommer over om emnet skrogtrekk for tida. Jeg har et "prosjekt" gående med ombygging av forlugar i NB840. Har bygd om fra sittegruppe til fast dobbelkøye der foran, og skal nå trekke skroget, samt bygge skap i baugen. Er slett ingen fagmann i noen av disse operasjonene, og er vel heller av typen som bruker halve tida på vurderinger og spekulasjer :rolleyes: Men pytt, tid i båten ER kvalitetstid....... :smiley:

Lurer på om noen kan svare på følgende:

Båten er isolert i skroget med hvite isolasjonsplater, hvorpå det gamle teddytrekket er pålimt. Når jeg drar av det gamle teddytrekket sitter det masse limrester (antar kontaktlim) fast på isolasjonsplatene. Må dette "restlimet" fjernes før jeg går på med nytt kontaktlim og trekk? Eventuellt hvordan fjernes dette?

Det gamle trekket er tydeligvis lagt FØR treinnredninga er innsatt, så innredningsplatene (veggene) er satt mot skroget med gammeltrekket.

Å få demontert disse veggene finner jeg ut vil bli flere MEKTIG arbeidsoperasjoner, da plater er både skrudd og limt sammen. Kan det nye skrogtrekket (sky med skumbakside fra Maritim) limes flush mot disse veggene, eller MÅ veggene demonteres? Er sky - trekket krympefritt, slik at glipper mellom vegg / trekk unngås over tid?