Jump to content

Gummi som holder seg myk i vann


Boywonder

Recommended Posts

Har sett en del som har montert en tynn, slapp gummipølse som ventil (av en eller annen grunn la jeg merke til at stort sett alle småbåter hadde slike da jeg var på ferie i Sør-Afrika for noen år siden). Denne klemmes tydeligvis flat av vanntrykket fra utsida men slipper lett gjennom vann andre veien. Mener jeg har sett slike til salgs på nett, men kommer ikke på noe lurt søkeord på engelsk...

 

Red:

 

Tenkte på noe sånt: http://www.general-rubber.com/CheckValves/...ve%209-05-2.pdf

 

Ser du nederst så ser du at den fås i alle slags materialer. Burde være kurant å lime samme en selv med et rep. kit til gummijolle e.l. Den inneholder jo som regel noe duk som du kan lime en pølse av.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan lese om de forskjellige gummityper og resistens her. Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke fant noe som jeg syntes passet 100% til behovet, men du kan jo ta en telefon og få en anbefaling, sikkert også få kjøpt en passe lapp...

 

Hydroscand

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Denne klemmes tydeligvis flat av vanntrykket fra utsida men slipper lett gjennom vann andre veien.

 

På en polarcirkel arbeudbåt vi har på jobben er det brukt 2 stk trosse slanger (Slike blå slanger beregnet på å ha rundt trosser) disse klemmes flat ved stilleliggende og slipper ut vann ved fart

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...