Jump to content

Hvilke båter har selvslående fokk?

alidal

Recommended Posts

Selvslående fokk ser riktig deilig ut, men jeg kan ikke helt skjønne hvordan det funker (kanskje noen vil forklare?) uten at skjøtepunktet til fokken vil komme foran stormasten. Som regel vil jeg ha fokkens skjøtepunkt noe lenger akterover for at fokken skal stå optimalt i forhold til storseilet. Imidlertid kan det godt være at jeg er utdatert på dette området. Så jeg vil gjerne føye til et spørsmål: "Er selvslående fokk mulig med skjøtepunktet for fokken aktenfor stormasten"?

Så jeg vil gjerne føye til et spørsmål: "Er selvslående fokk mulig med skjøtepunktet for fokken aktenfor stormasten"?

Skjøtet går fra cockpit fram til en blokk i nærheten av baugen, tilbake til en blokk på den selvslående skinna og så opp til skjøtehjørnet i seilet. Skjøtepunktet vil (nesten alltid) være blokken som løper på skinna.

En av ulempene med selvslående fokk er at om du vil åpne eller lukke akterliket i fokka, tilsvarende det å endre skjøtepunktet på en genoaskinne, må du flytte skjøtets festepunkt i fokka opp eller ned. Da må den gjerne først rulles inn.

På rom slør står sjelden den selvslående fokka særlig godt. En løsning er et barberhal, der skjøtet går fra seilet via et feste helt ute i borde tilbake til skinna.

For øvrig er selvslående fokk en kjempeflott innretning i båter der mannskapslista er kjapt gjennomlest. Krysser du alene i trange farvann, er det en fantastisk følelse å kunne kaste båten rundt uten å miste fart, og uten å røre en tråd.

Nå er det vanskelig nok å få en sånn gaffelrigg til å krysse overhodet, så jeg hadde såvisst ikke tenkt på å lage noe selvslående arrangement. Jeg var bare generelt interessert i problemstillingen. På bidevind bruker jeg som regel hverken jager eller klyver, kun fokk. Storseilet og mesanen er selvslående så det er bare fokken som skal skjøtes om ved bauting. Det skjer ved at jeg fester le skjøte på kofilnaglen, sånn omtrent der hvor jeg antar det skal være, endrer kursen og slipper løs lo skjøte. Etter kursendringen justerer jeg skjøtet. (Som regel viser det seg at beregningen av den nye høyden jeg vil få var alt for oprimistisk)

Vet dere hvilke nye båter rundt 35-40 fot som leveres med selvslående fokk?

Vet at Hanse har dette, men finner ikke så mange andre som har det som for meg ser ut som en veldig grei løsning! :sailing:

Hos en del er dette ekstrautstyr.

Nevner noen, men det finnes sikkert flere:

Arcona, CR, Comfortina (?), Diva, Hanse, J 100, Luffe, Nordship, Regina, Southerly, Scanner, Swedestar, Sweden Yachts, Tartan og X-Yachts.

Redigert av wave (see edit history)
Vet dere hvilke nye båter rundt 35-40 fot som leveres med selvslående fokk?

Vet at Hanse har dette, men finner ikke så mange andre som har det som for meg ser ut som en veldig grei løsning! :sailing:

Båtene Wave nevner er riktig. Men husk at selvslåer kan ettermonteres på alle båter som ikke har babystag. Men båten bør ha ganske høy rigg for at det skal bli nok seilareal.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hos en del er dette ekstrautstyr.

Nevner noen, men det finnes sikkert flere:

Arcona, CR, Comfortina (?), Diva, Hanse, J 100, Luffe, Nordship, Regina, Southerly, Scanner, Swedestar, Sweden Yachts, Tartan og X-Yachts.

Altså bare kvalitetsbåter som har påkostet rigg som gjør at dette fungerer. En båt som er beregnet for genoa og kanskje har litt lite seil da også vil bli håpløs med selvslående fokk, da blir det altfor lite. Kanskje dette var problemet for Fenix siden de fleste har tatt det bort, ref et innlegg over.

Vel, det blir spennende å se det i praksis, i regatt er du uansett nødt til å ha genoa og spinnaker for å kunne seile opp mot lys, slik sett kan det være en litt dyr løsning. Men jeg snakket med en 341 eier som hadde kjøpt genoa og den var nesten ikke brukt, til det ble selvslåeren for praktisk sa han og farten var for dem mer enn god nok også i lettvind...

Alidal: tror du kan få deg et skikkelig godt tilbud på 370 nå, med T-kjøl også... Da får du den raskeste 370en av alle antakelig går det ikke veldig lenge får 370 og 400 går ut av produksjon. De har ledige båter på verftet nå og derfor er det gode priser ute og går:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Alidal: tror du kan få deg et skikkelig godt tilbud på 370 nå, med T-kjøl også... Da får du den raskeste 370en av alle antakelig går det ikke veldig lenge får 370 og 400 går ut av produksjon. De har ledige båter på verftet nå og derfor er det gode priser ute og går:)

Eventuelt kan du spare 200 000,- og få en større, raskere og koseligere båt ved å kjøpe min brukte sf 40. :smiley: Hvis du må ha selvslåer spanderer jeg en slik skinne...

mvh

Viggo - nå også som kremmer.

Eventuelt kan du spare 200 000,- og få en større, raskere og koseligere båt ved å kjøpe min brukte sf 40. :smiley: Hvis du må ha selvslåer spanderer jeg en slik skinne...

mvh

Viggo - nå også som kremmer.

Håper du får solgt båten, men jeg tror ikke du må ut med 1.3 for en komplett 370 nå, jeg tror du kan får mye 370for ca 1.1 kanskje under det også, det snakkes vel om avslag på over 100 lapper. Det er hard kamp om kundene og det vil jo slå ut på nyere brukt også, når en da drar til med en veldig sterk valuta så er det forståelig at det blir vanskelig å selge nyere brukt.

UANSETT, jeg kan skrive under på at det er ikke helt billig å hente båt, men så er jo det litt av drømmen også.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Håper du får solgt båten, men jeg tror ikke du må ut med 1.3 for en komplett 370 nå, jeg tror du kan får mye 370for ca 1.1 kanskje under det også, det snakkes vel om avslag på over 100 lapper. Det er hard kamp om kundene og det vil jo slå ut på nyere brukt også, når en da drar til med en veldig sterk valuta så er det forståelig at det blir vanskelig å selge nyere brukt.

UANSETT, jeg kan skrive under på at det er ikke helt billig å hente båt, men så er jo det litt av drømmen også.

Det som må tas i betraktninger at alle NYE båter på finn.no blir dyrere enn det som står antydet. En hanse 370 har 1175000,- som utgangspris der. (http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12497778). På den annen side blir alle BRUKTbåter billigere enn det som står. Min sf 40 står i 1090000,- som utgangspris (for tiden finnkode 12469947). I tillegg er den utstyrt med spinnaker, fire forseil og storseil, 6 vinsjer, sentralvarme, autopilot, kalesje, stor motor osv. Dermed er det ikke urealistisk å forvente at 370 blir 200000,- dyrere hvis den skal utstyres tilsvarende.

Hilsen

Kremmer-viggo

Viggo,

kanskje vi også skal legge ut våre båter med "nettopris" slik forhandlerne gjør, jeg kan da tilby en SO35, 2006mod for 750.000. Spørs om ikke interresentene hadde ment vi var sleipe da...

K

Kanskje det. Eller jeg kan seile båten til danmark og selge den til en nordmann derfra slik at han får med en "spennende hentetur" på kjøpet. :smiley:

Det som må tas i betraktninger at alle NYE båter på finn.no blir dyrere enn det som står antydet. En hanse 370 har 1175000,- som utgangspris der. (http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12497778). På den annen side blir alle BRUKTbåter billigere enn det som står. Min sf 40 står i 1090000,- som utgangspris (for tiden finnkode 12469947). I tillegg er den utstyrt med spinnaker, fire forseil og storseil, 6 vinsjer, sentralvarme, autopilot, kalesje, stor motor osv. Dermed er det ikke urealistisk å forvente at 370 blir 200000,- dyrere hvis den skal utstyres tilsvarende.

Hilsen

Kremmer-viggo

Ferdig rigget i Tyskland er den priset til kr. 1.030.000 så får du ca 100.000 i utstyr i prisen, kanskje mer også akkurat nå når det er båter på lager. Du får selvsagt ikke med i disse 100 lappene 4 forseil, spinnaker osv, men du har ny båt. Du får båten relativt godt utstyrt ved å legge på 150.000 og du er da fortsatt under 1.1 mill for helt ny båt.

Viggo,

kanskje vi også skal legge ut våre båter med "nettopris" slik forhandlerne gjør, jeg kan da tilby en SO35, 2006mod for 750.000. Spørs om ikke interresentene hadde ment vi var sleipe da...

K

Dette er et paradoks, men det er blitt som i bilverden. Vi ønsker oss det nyeste og flotteste. Så kan dere selvsagt argumentere for at deres båter er bedre bygget. Dvs jeg hadde iallefall ikke giddet å betale det jeg gjør for en NY Hanse 342, men når det da kom en ny model som var større, skal seile bedre, har mye bedre plass, ser mye bedre ut osv ja, så ble det til at vi valgte helt ny båt. Tipper vi har mange av oss som er der og som har det som oss at det er mulig å rote frem de siste 100 tusen lappene for å få akkurat det en hadde lyst på. Hanse har også gjort noe jeg tror er veldig smart og kommer til å bli mer og mer viktig fremover, nemlig at du kan velge mye i båten selv, både layout, type treverk, mange fargekombinasjoner på trekk, skrogfarge etc. Vi føler at vi har fått en båt akkurat slik VI ville ha den... Vi blir stadig mer individualister

Kanskje det. Eller jeg kan seile båten til danmark og selge den til en nordmann derfra slik at han får med en "spennende hentetur" på kjøpet. :smiley:

Smart :yesnod: Nybåt lukt på boks er sikkert mulig å få, så tar du å skruer løs et par ting slik at det blir litt lekkasje og div så har du det vi nybåtkjøpere jakter på :wink::smash:

Redigert av bjoris (see edit history)

Ferdig rigget i Tyskland er den priset til kr. 1.030.000 så får du ca 100.000 i utstyr i prisen, kanskje mer også akkurat nå når det er båter på lager. Du får selvsagt ikke med i disse 100 lappene 4 forseil, spinnaker osv, men du har ny båt. Du får båten relativt godt utstyrt ved å legge på 150.000 og du er da fortsatt under 1.1 mill for helt ny båt.

Nelson er jo da litt artige i og med at de legger ut en ny 370 på finn for mer enn det den egentlig koster. Det må jeg si... :smiley:

Hva med den ekstra plassen en får ved å kjøpe en 40-foter foran en 37? Står den på ekstrautstyrslisten?... :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...