Jump to content

Maksturtall Mercedes 240D

Leidulf

Recommended Posts

Hei, er det noen her inne som har peiling på kva maksturtallet skal vere på denne motoren? Har ikkje peiling på årsmodell, men det skal vere 78 hk i den, motoren er nyoverhalt. På en prøvetur her om dagen testet vi med en digital turteller, og fikk den ikkje over 2800 omdr :headbang: , uten motstand gikk den lett opp i 5000 omdr. :eek:

Båten er en flatbunnet sak på ca 21 fot, sikkert ikkje over 1500kg, propellen er 14/14.

dsc00092.jpg

Noen som har tips? :seeya::fishing::sailing::diving:

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Var dette hastigheten du hadde når du kjøpte båten eller har farten sunket på den tiden du har hatt båten. Har dette også skjedd med turtallet?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Forutsatt at du har utveksling på 1,7 så vil 14" stigning og 20% slipp (som er vanlig) gi en toppfart ved 4200 rpm på 22 knop. Dette er vell ikke urimelig å forvente at du skulle klare det med 78 HK.

Det at du kun får 2800 rpm tyder på at du ikke har nok HK til å få den i plan. Enten at motoren er for liten eller at den ikke gir det den skal.

Hvordan oppfører båten seg ved 7,5 knop? Står den rett opp og ned med en voldsom hekkbølge eller...?

Dersom du går ned til 12" stigning så vil du teoretisk få ca 600rpm mer, du vil da komme opp i et turtall der motoren leverer mer effekt så om du har tilgang til en prop med 14" diameter og 12" stigning så hadde jeg prøvd det.

Hvilke propeller er tilgjengelig til dette drevet, hvor langt ned kan du gå?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Forutsatt at du har utveksling på 1,7 så vil 14" stigning og 20% slipp (som er vanlig) gi en toppfart ved 4200 rpm på 22 knop. .....? :drink:

Hvordan oppfører båten seg ved 7,5 knop? Står den rett opp og ned med en voldsom hekkbølge eller...? Får den ikkje i plan nei.

Dersom du går ned til 12" stigning så vil du teoretisk få ca 600rpm mer. Kansje forsøket verdt.

Hvilke propeller er tilgjengelig til dette drevet, hvor langt ned kan du gå? Hakke peil.

NB: Det er ikkje min båt, så har ikkje alle svar, prøver å hjelpe en kompis.

Edited by Leidulf (see edit history)

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Hei,

Prøv å sende en IM til sydvesten, han har en formel der han kan beregne fartspotensiale og propell størrelse ut fra beskrivelse av båten, utveksling og HK.

Det er mye mulig at du har for lite HK til å få den i plan.

Husker jeg ikke helt feil så er effekten på 240D (OM616) nærmere 70 hk en 78 hk.

På de siste utgavene av motoren var turtallet øket til 4500 rpm dette kan gi ca. 4-5 hk mere.

(OM617) = 300D er 5 syl. og ga 80 hk v/4200 rpm da den kom på markedet i mitten av 70 åra

Vi hadde en OM616 i en Huva 26 og den ga ca. 9.5 kn. Vi byttet siden til en OM617 og farten økte til ca. 16 kn.

det er vel her spørsmål om hva planingsterskelen er på båten din.

Turbo :yesnod::yesnod:

Jeg gjorde det på en gammel Nissan SD33 som jeg hadde i min forrige båt. :smash: Turboen fikk jeg fra en Nissan Patrol 3,3 TD motor. Litt obygging av manifold og så var vi klar. Men det gikk ikke bra :nonod: Fullt gjennomslag og oljesprut ut veivhusluftinga.

Hev ut maskinen og flyttet mariniseringa over på Patrol motoren og vips hadde jeg 120 HK og 27 knop topp fart :yesnod:

Edited by SF (see edit history)

Har kikket litt på denne tråden tidligere, men er litt usikker på om det er nok data og gode nok data her... Det som skurrer litt er at en ikke får mere enn 7,5 knop ved 2800 o/min... Det er litt lite, og båten er oppgitt til å være faltbunnet og dermed burde den være grei å få til å plane..

Dette er en beregning med 78hk ved 4200 o/min, gearreduskjon på 1,7, vekt 1800kg vannlinje noe under 20 fot(spiller ikke så stor rolle). Har lagt cruisng turtall på 2800 o/min siden det er en referanse verdi her... vi kjenner farten ved dette turtallet..

Det som ikke stemmer her er farten ved 2800 o/min som er maks turtall... Ser en på beregningen så utbytter båten kun 25hk ved dette turtallet, men det forutsetter at vi følger en normal porpelleffektkruver med exp. på rundt 2,5, men dette er ikke tilfelle for denne motoren siden maks turtall er oppnådd, da følger en ikke en normal propellakselkurve (som forutsetter at maks turtall oppnås), men siden en ikke oppnår mere enn 2800 o/min her så er utnyttet effekt noe høyere enn de 25 som er beregnet... propellakselkurven har møtt motoreffektkurven ved 2800 o/min og det er ikke mere å hente.

Det er litt krøkkete forklart, men det er en sammenheng mellom proe\lellakseleffekt og motoreffekt kurven, når de møtes så er det ikke mere effekt å hente ut.... en klarer ikke høyere turtall..

Jeg har valgt et skrog for "slow planning"

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 74.1 SAE hp ( 55.3 kW) @ 4200 RPM

Max Speed: 18.4 kts

Fuel: 5 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 25 SAE hp ( 18.5 kW) @ 2800 RPM

Cruising Speed: 10.7 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 13.7 in. Pitch: 12.2 in.

Blades: 3 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 14.0

Pitch: 11.9

Blades: 3

Endrer så skroget til halplaner/rask halvplaner.. Da stemmer farten bedre ved 2800 o/min som da gir rundt 8 knop og en toppfart på 12 knop, propellen er da liten.. 14 x 8..

RESULTS

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 8.7 kts.

Power Required: 26.1 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 74.1 SAE hp ( 55.3 kW) @ 4200 RPM

Max Speed: 12.3 kts

Fuel: 5 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 22 SAE hp ( 16.4 kW) @ 2800 RPM

Cruising Speed: 8.2 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 13.7 in. Pitch: 8.7 in.

Blades: 3 Cupped: No

Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 14.0

Pitch: 8.4

Blades: 3

Om en ser på dette under ett, så er det noe som ikke stemmer helt her.... derfor ville jeg ikke komme med noen anbefalinger i saken.... Jeg regner på alt som legges ut med mindre det er douprop, føler jeg at jeg får noe fornuftig ut av det så poster jeg det, føler jeg det ikke så gjør jeg det ikke...

Dette kan vel anses som et utgangspunkt.... men jeg er skeptisk til om "gammel" sliten 240D virkelig yter 78hk jeg da.... Det er vel den lateste bilen jeg noen ganger har kjørt(200D var latere da)... Ja selv 300D var lat og den hadde vel rundt 85 hk den gangen den var i 123 karrosseriet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Enig i at det er noe som ikke stemmer Sydvesten, med 78 HK burde den klare mer en 7,5 knop selv om det er valgt feil prop. 7,5 knop kan ikke være planingsterskelen :confused:

Men skal en trekke noen sluttninger av dine beregniger så må det være at 78HK burde være nok til å få den i plan og at dersom utveksling på 1,7 stemmer så er propellen for stor. 14"x12" er sansynligvis mer korrekt.

Edited by SF (see edit history)

NB: Utvekslingen vites ikkje eksakt, vi tørna motoren 1 omdr og prop roterte da ca 0,6 omdr, rekna da ut til 1,666>>.

Tusen takk til Sydvesten og dere andre for hjelpen, skal ta med infoen til rederen, så får vi spekulere litt. :flag::seeya::cheers: