Jump to content

Kartbordet mitt, hva gjør jeg?


Hydrox

Recommended Posts

Som det fremgår av bildene så har tidligere eiere av båten min utøvet "herverk" av kartbordet mitt. En kasse var hengt på undersiden for nedfelling av en kartplotter. Løsningen med kartplottern nedfellt på denne måten viser seg å være ubrukelig, når solen skinner ser jeg ikke noe som helst gjennom plexiglasset over kartbordet.

 

Slik så det ut (bildet er tatt før omlakkering av paneler)

 

miniwindy_012.jpg

 

Nå har jeg tatt vekk denne kassen og da sitter jeg igjen med et gedigent kikkehull ned til do.

 

minidsc00932.jpg

 

Og slik ser det ut i fra cabinen

 

minidsc00931.jpg

 

Det praktiske med dette er at jeg nå kan sitte oppreist på do med hodet opp gjennom kartbordet...

 

Spørsmålet nå er hva jeg bør gjøre? Jeg har tenkt litt på å lage et slags hanskerom under kartbordet til å ha f.eks. kikkert, kartpasser, noe skrivesaker, solbriller osv... Et lite roterom for dippedutter som jeg ellers har slengende rundt i båten.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har plass i høyden kan du jo bygge denne boksen du prater om over. Da får du jo bedre høyde på toalettet, men da må vel også hele dasbordet buygges om.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Det ville ikke være en ide å bare fjerne pleksiplaten da, så jo smart ut med plotteren nedi hullet der, eller hva med å fjerne pleksiplaten, og montere plotteren litt over og litt under nyvået til kartbordet, slik at du både for plass til plotter og hue på do. Akkurat til å legge kart under ser den pleksiplata for liten ut til uansett.

Link to post
Share on other sites

Hva er det da som er problemet? Materiale? Størelse? Fremgangs måte? Utforming?

 

Var vel egentlig på jakt etter litt idèer til utforming, how to do for at det skal bli finest mulig.

 

 

 

Det ville ikke være en ide å bare fjerne pleksiplaten da, så jo smart ut med plotteren nedi hullet der, eller hva med å fjerne pleksiplaten, og montere plotteren litt over og litt under nyvået til kartbordet, slik at du både for plass til plotter og hue på do. Akkurat til å legge kart under ser den pleksiplata for liten ut til uansett.

 

Jeg har tenkt litt på det med å kun ha plotter der. Men nå er jo ikke denne båten så stor og det er greit å ha kartbodet til papirkart. Båtsportkartene passer under dette plexiglasset. Skal det bli pent med plotter nedfellt i denne flaten trenger jeg en stor plotter og det har jeg ikke. Synes den er ok den jeg har men vil se puslete ut med en 5" plotter nedfelt her.

Link to post
Share on other sites

Problemet har i grunnen løst seg selv

 

Slik kjørte jeg med plotteren forrige sesong. Montert for langt framme og jeg måtte bøye meg fram for å se detaljer.

p1000702.jpg

 

Til venstre for rattet er det montert et ekkolodd som jeg aldri har brukt, dette bestemte jeg meg for å gjøre kål på. Tenkte at det kansje ville være fint med plotteren her i stedet for ekkolodd som aldri er i bruk.

minip1000144.jpg

 

Og slik gikk det, hullet etter ekkoloddet passet faktisk plotteren :smiley:

Hvorfor har jeg ikke oppdaget dette før da? :headbang:

p1010464.jpg

 

Da blir det bestikkskrin under kartbordet. Altså rom for diverse navigasjonsfjas og dippedutter. Synes dette blir bra jeg!! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...