Jump to content

Wallas 1800B tenner ikke.


Fred

Recommended Posts

n544376721_665601_5446.jpg

 

n544376721_665602_6137.jpg

 

 

Slik ser det altså ut...

 

Panelet lyser når jeg skrur den på.. Blåser kald luft.. har ikke fått den til å tenne. Hvor starter jeg? og hva skal jeg skru løs og levere på service?

 

 

Tusen takk!

 

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Trenger hjelp med en varmer!.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Først må du finne ut hva som skjer / ikke skjer når varmeren skal startes.

 

Hører du at pumpa går ? (tikkelyden)

Kan du evt se at det går parafin igjennom drivstoff slangen ?

 

Brennkammeret må sjekkes hvis pumpa går, men varmeren fremdeles ikke vil starte. Her finnes det rep-sett for dette som er enkle å bytte. Bommulsveken her kan lett "forsteine" hvis det er fuktighet / kondens i drivstoffet ifbm vinterlagring o.l. Glødetråden holder heller ikke evig. Jeg har hatt forskjellige eldre Wallaser i tidligere båter, og har utført all reperasjon selv på disse. Det er ikke komlisert å gjøre dette. Det værste er som regel å demontere hele varmeren. Den er jo som oftest plassert langt unna "dagslyset", og er derfor lite tilgjenngelig.

 

Klikk på DENNE linken til dokumentarkivet for dokumentasjon på denne varmeren.

 

HER er mere om denne varmeren.

Redigert av `MINA' (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Wallas generelt veldig bra varmere / kokeapparat. Enkle og politelige. MEN de har tre krav: Drivstoff, nok strøm og nye veker etter en tid.

Som andre allerede har beskrevet, sjekk drivstoff, at pumpa tikker og går, og drivstoff på tanken.......

Vær sikker på at den får nok strøm, sjekk batteritilstand / kabler......

Veken, er slitedel, og må skiftes av og til. Kommer an på brukstid, drivstoffkvalitet, og strømtilførsel.

Har mest tro på veken, i dette tilfellet. koster noen hundrelapper, og er grei å skifte viss du har "litt" teknisk innsikt, og

litt "småverktøy":-)

Link to post
Share on other sites

Ok.. takk takk,

 

men hva er hva her? den røde saken er pumpa? og den skal altså tikke når jeg setter strøm på varmeren... sitter faktisk realtivt lett tilgjengelig denne varmeren.. dvs.. jeg må klatre ned i stuerommet ute.. ikke allverden det tror jeg.. hvor skal jeg begynne å skru? tror kanskje jeg først og fremst skal bytte den veka. Hvor får jeg tak i en slik? Er ikke skummelt å fikle med dette selv mht brannfare osv? slikt drivstoff er vel ikke akkurat explosivt men..

Link to post
Share on other sites

Prøv her,der fikk jeg et godt tilbud på Eber D4,de tok imot Wallas 3200 i innbytte til en god innbytte-pris.Du får rep.Wallasen der, hvis du ikke vil kjøpe ny.Ta kontakt med de,det koster ingenting.(Veldig greie å handle med.) Hadde selv problemer med Wallas, og at den gav lite varme,og har veldig svak vifte.Eber gir en fantastisk varme,den blåser nesten "kuling" på fullt.

 

:discuss:

 

 

 

Nordbø Båt og Maskin

Tlf: 51422999

Mob: 99393613

 

Verdalsveien 24

4352 Kleppe

www.nordbo-bat-maskin.no

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men hva er hva her? den røde saken er pumpa? og den skal altså tikke når jeg setter strøm på varmeren...

Ja, det er pumpa og dette er en eldre modell som har membranpumpe drevet av en motor. Den tikker altså ikke.

Såsant følgende betingelser er tilstedet MÅ varmeren starte:

  • Vifte for forbrenningsluft i drift.
  • Parafinpumpe i drift, dvs at den virkelig leverer parafin, at det ikke er luft i systemet.
  • Glødetråd rødglødende. Dette betinger at det ikke er for stort spenningsfall frem til varmeren.
  • Drenering i orden slik at ikke brennkammeret blir overfylt av parafin. Skal ha jevnt fall til tanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...