Jump to content

Fortøyningsbolter, wirekile?

Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg har sett disse "nye" fortøyningswirene som har kommet i det senere.  De arbeider ettersom jeg har forstått som tilsvarende wire som brukes ifm fjellklatring.  De er en wire med løkke i den ene enden, og en kon metalbit i den andre enden.  Det er forskjellige størrelser på metalbiten for å passe til forskjellige sprekker.

Jeg har sett fortøyningsutstyr komme og gå, men det eneste som har holdt stand, i allefall hos meg er de gamle fortøyningsboltene, rette, eller kanskje helst vinklet.  Har alltid en 8 - 10 av disse ombord, og de fungerer som regel greit.  Men de wiregreiene ser jo også fine ut.  Er det noen av dere som har prøvet dem? Er de så fine som reklamen tilsier?  Hvordan er de å få ut etter at noen tonn har nappet i dem et par netter med kuling i kastene?  :rolleyes:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Pirus: Er det noen av dere som har prøvet dem? Er de så fine som reklamen tilsier?  Hvordan er de å få ut etter at noen tonn har nappet i dem et par netter med kuling i kastene?

Ja - jeg har prøv dem og synes de er greie. Enkle og hurtige i bruk, og du finner nesten alltid en passende sprekk. Har ikke akkurat en båt på noen tonn som har nappet i dem, men har aldri hatt noe problem med å få dem ut. Enig i at prisen er noe drøy. En åpenbar bakdel med dem er at løkken på wiren er altfor liten til å kunne tre gjennom et skikkelig dimensjonert tau. Jeg bruker en kraftig karabinkrok som henger på en litt større løkke av 16mm tau som jeg har spleiset til en liten "ring". Du kan med fordel bruke to av disse fortøyningswirene som ekstra sikring, det vil være tryggere dersom vinden skulle snu og belastningen kommer i en annen vinkel

Til Baat-Guru

" Har tenkt på å teste dem og bruke de til å feste fiskegarn med hvis de ikke duger til fortøyning"

Regner med at du da tenker på oppspenning av fiskegarne etter bruk, når du henger de opp til tørk?

Du vet selvfølgelig at det er forbudt å sette landfaste garn. Ihvertfall i Oslofjorden

Mvh

rem

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

"folk som skal ha seg en torsk til jul....." setter bunngarn på dypet. De som setter landfaste garn er primært ute etter laks og sjøørret.

rem  

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

rem: "folk som skal ha seg en torsk til jul....." setter bunngarn på dypet. De som setter landfaste garn er primært ute etter laks og sjøørret.

rem  

med fare for å avspore debatten helt...

Har satt en del garn fra land for å ta torsk som beiter i tangen og på en grunne like utenfor. Har aldri fått en laks i noen av trollgarnene mine bortsett fra da et lokal oppdrettsanlegg slapp opp noen ti-tusentalls.

Ellers setter jo mange ruser fra land og. Å trekke tauet fra garn i land kan være smart selv om garnet står på lovelig dybde siden det desverre finnes veldig mye pakk som liker å kappe tau eller trekke annen manns redskap. Dette er det særlig hyttefolk og ungene deres som står for.

Ellers er det typisk norsk å innføre en masse idiotiske regler som likvel ikke blir håndhevet fordi byråkratene i Oslo får noen lyse ideer. Da tenker jeg nødvendigvis ikke på dybdegrenser for redskap men på en event. regel om et genrellt forbud mot å feste garn i land. Har forøvrig ikke hørt om dette.

At det kan være "smart" å bryte en "masse idiotiske regler"

er du nok ikke alene om å mene, er jeg redd.

Siden du ikke har hørt om denne regelen, har du kanskje ikke hørt om denne heller: Det er forbudt å sette garn i helgene. Eller denne. Det er forbudt å selge eller innføre metanol til kongeriket.

Pytt-Pytt, dette er vel også regler som er satt opp av byråkrater fra Oslo så de trenger vi vel ikke å bry seg om?

Diskusjonen annses som avsluttet fra min side

God helg

rem

ad. planlegging:

rem: At det kan være "smart" å bryte en "masse idiotiske regler"

er du nok ikke alene om å mene, er jeg redd.

Siden du ikke har hørt om denne regelen, har du kanskje ikke hørt om denne heller: Det er forbudt å sette garn i helgene. Eller denne. Det er forbudt å selge eller innføre metanol til kongeriket.

Pytt-Pytt, dette er vel også regler som er satt opp av byråkrater fra Oslo så de trenger vi vel ikke å bry seg om?

Diskusjonen annses som avsluttet fra min side

God helg

rem

Ikke for å kverrulere da...

Det er IKKE forbudt å sette garn i helgene..at du kan hevde det får meg til å tro at det du sier om garn fra land også er tull. Vet at det finnes en grense for garndybde som jeg stort sett overholder og en grense på antall garn pr. husstand i helgene som jeg oftest overholder av rent praktiske årsaker. At garnfiske er forbudt i helgene er direkte feil.

Du sier også at at det er forbudt å importere og selge metanol. Dette er vel også feil....Metanol er en lovelig vare, men det er ikke å anbefale å utgi den for å være drikkespirt.

arquebus: Pirus: Er det noen av dere som har prøvet dem? Er de så fine som reklamen tilsier?  Hvordan er de å få ut etter at noen tonn har nappet i dem et par netter med kuling i kastene?

Ja - jeg har prøv dem og synes de er greie. Enkle og hurtige i bruk, og du finner nesten alltid en passende sprekk.

Helt enig med Arquebus.

De holder godt hvis du har funnet en sprekk som passer. Har heller ikke hatt problemer med å få de løs da det er kaus i begge ender av vaieren.  Kausen er for liten så jeg bruker også karabinkroker for å få enden gjennom.  

Ellers må vi vel kunne stole på produsentene da den ene av dem har en profesjon som skulle gjøre det vanskelig for ham å ikke opptre sannferdig

knut

• 3 år senere...

Jeg har brukt Wirekilen siden de kom på markedet i 2002. Leste om dem i Praktisk båtliv hvor de fikk strålende attest. Har en stor seilbåt og bruker dem hele sommeren. De har aldri løsnet for meg. Fungerer helt perfekt. Jeg bruker en 10mm karabin i hver kause (øye) og bruker 14 mm tau i disse. Kan absolutt anbefales. Til syrefast båtutstyr å være er ikke i underkant av 500 kr for et helt sett mye synes jeg da :smiley: De varer jo lenge. Klatrer selv i fjellet og bruker tilsvarende som sikring. Bruker aldri bankekiler til å henge livet i, bare kiler tilsvarende disse.

Dette var nytt for meg. Høres ut som det i mange tilfeller er en god løsning. Jeg har ikke drevet med fjellklatring, men har lagt merke til denne anordningen som f.eks vises på linken: http://www.klatresiden.no/store/view_produ...?product=Pulsar

Har noen i forumet erfaring med den i forhold til den typen med "fast" kile. Vil tro denne anordningen spenner over et større område i.f.m. sprekkens størelse.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Den du spør om virker sikkert. Det er en avansert klatrekile kalt Friends. Den er svært sårbar for saltvann og sjøliv. Den koster flere hundre kroner. Jeg ville ikkebruktmine Friends i sjøen... Wirekilen fungerer kjempebra!! Prøv den du også. finner den på www.fortoyning.no

Den du spør om virker sikkert. Det er en avansert klatrekile kalt Friends. Den er svært sårbar for saltvann og sjøliv. Den koster flere hundre kroner. Jeg ville ikkebruktmine Friends i sjøen... Wirekilen fungerer kjempebra!! Prøv den du også. finner den på www.fortoyning.no

Det ble argumentert for dette systemet på båtmessa nå på Lillestrøm.

Jeg er noe bekyrmet for om kraftendringer i strekket kan gi svakhet i festingen.

Vet ikke om jeg tar sjansen på å basere meg på dette ved overnatting og 10 tonns båt.

Så langt synes jeg at kiler virker nærmest over alt.

Jeg har en 4o foter på 9 tonn. Har aldri!!! løsnet selv i dårlig vær. Men jeg er nøye med å legge dem i dragretnigen på båten, eller to som en "hanefot". Har to sett i båten nå, og bruker dem mye. I starten før jeg stolte på dem helt, brukte jeg Wirekilen som hovedførøynig, og en tadisjonell kile som reserve. Men da de aldri løsnet orket jeg ikke strevet med å slå dem ned.

Vi får dele erfaringer etterhvert

• 10 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...