Jump to content

innvendig kledning (tre)

New Attitude

Recommended Posts

Heisann,

Jeg har sett bilder av flere som har kledd skrogsider innvendig med treverk (stav) - og ønsker å gjøre det samme i akterkabinen på min seilbåt.

Har sett bilder av likedanne båter med treinnredning, men får ikke svar når jeg kontakter eiere.

Det er kun linoleumslignende material som er limt (solid) til innerskroget. Har noen tips om hvordan jeg kan legge på treverk?

takkar

Dufour 40 Performance

På min seilbåt var det plastet inn relativt tynne "spant" som stavene var skrudd fast i. Dersom du kan komme til å få stemplet opp bøyen, så ville jeg vel tro du kunne lime stavene i stedet. Med Tec7 eller liknende.

mvh tuffff

Skrogsiden krummer vel utover i aktercabinen ville jeg tro. Da må listene presses på plass på midten og holdes der inntil limet tørker. Ville tro at disse moderne limtypene vil klare å holde listene på plass uten mekanisk feste (skruer) etterpå. Dersom du bruker tynne lister så skal det jo ikke så mye til for å bøye disse. Du stempler dem vel lettes fast med et bord eller to over til motsatt skuteside. Et par-tre lister ad gangen.

Håper dette er bedre forklart :flag:

mvh tuffff

Edited by tuffff (see edit history)

En garnering.

Gjorde det med en båt jeg hadde.

Limte på spant av Divinycell med limsparkel.

Laminerte over.

Limte på Divinycell mellom spanta som isolasjon.

Skrudde på eikelister.

Tørr, varm båt som så ordentlig ut.

• 1 month later...
Limte på spant av Divinycell med limsparkel.

Laminerte over.

(...)

Skrudde på eikelister.

"Laminerte over", var det for å få tilstrekkelig hold for skruer, eller var det noen annen årsak?

Så vidt jeg har skjønt finnes divinycel i et utall forskjellige kvaliteter med forskjellig egenvekt. De billigste (Biltema?) har neppe holdekraft til å skru i direkte, men hvis man kjøper noe litt bedre, kan man skru direkte i den da? Bøyen på skutesiden er jo ikke SÅ stor, så det er ikke rare kreftene det er snakk om å holde.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Tec7 og PL400 må anvendes på veldig bra underlag for å hefte. Den minste fuktighet og stor forandring i temperatur så slipper limet sitt feste. Gjorde denne tabben i fjor høst på noen luker og nå kan jeg plukke det meste fra sine enkelte faktorer. Hva som ble gjort galt vet jeg ikke. Fulgte oppskriften på patronen :sad:. På andre områder i båten ser det fortsatt ut til å hefte, men jeg går i spenning hver dag.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

"Laminerte over", var det for å få tilstrekkelig hold for skruer, eller var det noen annen årsak?

Så vidt jeg har skjønt finnes divinycel i et utall forskjellige kvaliteter med forskjellig egenvekt. De billigste (Biltema?) har neppe holdekraft til å skru i direkte, men hvis man kjøper noe litt bedre, kan man skru direkte i den da? Bøyen på skutesiden er jo ikke SÅ stor, så det er ikke rare kreftene det er snakk om å holde.

Riktig, det var for å få hold for skruer.

Divinycell er et varenavn fra DIAB. Finnes i et utall varianter og til en bråte formål. Jeg brukte H80.