New Attitude Startet 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2008 Heisann, Jeg har sett bilder av flere som har kledd skrogsider innvendig med treverk (stav) - og ønsker å gjøre det samme i akterkabinen på min seilbåt. Har sett bilder av likedanne båter med treinnredning, men får ikke svar når jeg kontakter eiere. Det er kun linoleumslignende material som er limt (solid) til innerskroget. Har noen tips om hvordan jeg kan legge på treverk? takkar Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
tuffff Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 På min seilbåt var det plastet inn relativt tynne "spant" som stavene var skrudd fast i. Dersom du kan komme til å få stemplet opp bøyen, så ville jeg vel tro du kunne lime stavene i stedet. Med Tec7 eller liknende. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
New Attitude Svart 19.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Dersom du kan komme til å få stemplet opp bøyen, mvh tuffff Takk for svar. Du får unnskylde min uvitenhet , men hva mener du med ovenstående? Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
Håp Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Hva slags staver vil dere bruke i garneringen da? Sitér dette innlegget Link to post
New Attitude Svart 19.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Hva slags staver vil dere bruke i garneringen da? Kunne tenke meg eik, men er åpen for andre tresorter også... Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
tuffff Svart 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 (redigert) Skrogsiden krummer vel utover i aktercabinen ville jeg tro. Da må listene presses på plass på midten og holdes der inntil limet tørker. Ville tro at disse moderne limtypene vil klare å holde listene på plass uten mekanisk feste (skruer) etterpå. Dersom du bruker tynne lister så skal det jo ikke så mye til for å bøye disse. Du stempler dem vel lettes fast med et bord eller to over til motsatt skuteside. Et par-tre lister ad gangen. Håper dette er bedre forklart mvh tuffff Redigert 20.Februar.2008 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
New Attitude Svart 20.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 Håper dette er bedre forklart mvh tuffff Glimrende! Nå henger jeg med, og ser at det absolutt er en overkommelig oppgave Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
sera Svart 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 (redigert) Kan man lime "spanta" direkte på linoleumet ? Redigert 20.Februar.2008 av sera (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MAHS Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Har tenkt og gjøre det samme med min Maxi 95, tror jeg kommer til å lime/plaste fast vertikale "spant" til skrogsiden, for så å skru garneringen i disse. Ser ut som det er det som er gjort i andre tilfeller. http://www.maxi95.com/akterruff.html Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 En garnering. Gjorde det med en båt jeg hadde. Limte på spant av Divinycell med limsparkel. Laminerte over. Limte på Divinycell mellom spanta som isolasjon. Skrudde på eikelister. Tørr, varm båt som så ordentlig ut. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Nidelv 24 Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Hva er garnering ? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Limte på spant av Divinycell med limsparkel.Laminerte over. (...) Skrudde på eikelister. "Laminerte over", var det for å få tilstrekkelig hold for skruer, eller var det noen annen årsak? Så vidt jeg har skjønt finnes divinycel i et utall forskjellige kvaliteter med forskjellig egenvekt. De billigste (Biltema?) har neppe holdekraft til å skru i direkte, men hvis man kjøper noe litt bedre, kan man skru direkte i den da? Bøyen på skutesiden er jo ikke SÅ stor, så det er ikke rare kreftene det er snakk om å holde. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Herman Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Hva er garnering ? et annet ord for "Innvendig kledning (tre)" (som denne tråden omhandler) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Jawik Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Tec7 og PL400 må anvendes på veldig bra underlag for å hefte. Den minste fuktighet og stor forandring i temperatur så slipper limet sitt feste. Gjorde denne tabben i fjor høst på noen luker og nå kan jeg plukke det meste fra sine enkelte faktorer. Hva som ble gjort galt vet jeg ikke. Fulgte oppskriften på patronen . På andre områder i båten ser det fortsatt ut til å hefte, men jeg går i spenning hver dag. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 "Laminerte over", var det for å få tilstrekkelig hold for skruer, eller var det noen annen årsak? Så vidt jeg har skjønt finnes divinycel i et utall forskjellige kvaliteter med forskjellig egenvekt. De billigste (Biltema?) har neppe holdekraft til å skru i direkte, men hvis man kjøper noe litt bedre, kan man skru direkte i den da? Bøyen på skutesiden er jo ikke SÅ stor, så det er ikke rare kreftene det er snakk om å holde. Riktig, det var for å få hold for skruer. Divinycell er et varenavn fra DIAB. Finnes i et utall varianter og til en bråte formål. Jeg brukte H80. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.