pern Startet 19.Februar.2008 Del på Facebook Startet 19.Februar.2008 Hei, jeg har fått et lite hull i min båtkalesje. Hullet er på størrelse med en 50-øring. Er det noen som vet hvordan jeg kan få lappet dette hullet? :) Per Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Aner ikke om det finnes noe spesialgreier for kalesje, men det første jeg tenkte på var slike lapper som kommer med dresser og regntøy til ungene. Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Seilmakere har tape som du kan bruke. Har gjort det selv med stor suksess. Mvh. glek Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Hei! Jeg har limt ei rift i kalesjen med dette limet . Fås kjøpt hos både Seatronic og Clas Ohlson. Reparasjonen holdt hele fjorsesongen og ser fremdeles bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Hei, Ta en tur innom nærmeste kalesjemaker, og spør om du kan få noe "kapp" i samme farge. Så klipper du ut en runding eller firkant, så pent du kan, og limer på med epoxy. Gjorde dette på en gammel kalesje, og det holdt til vi solgte et par år senere, og holder vel enda. Perfekt blir det ikke, men bedre enn et hull. PS ! Husk å rense vekk all impregnering, og annet, før du limer. /Are Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Jeg har også brukt samme limet som Arvid_A har brukt. Ble veldig bra det. Hedde et rift på 5cm som jeg brukte det over og et hull på størrelse med en 50 åring. Jeg tapet baksiden mens jeg smørte på limet, slik at den virket som en forskaling. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Hei! Jeg har limt ei rift i kalesjen med dette limet . Fås kjøpt hos både Seatronic og Clas Ohlson. Har samme erfaring. Det ble også brukt til å tette sømmer med godt resultat. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
pern Svart 20.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Da har jeg bestillt dette limet jeg, og ser fram til å få tettet det lille (men irriterende) hullet. Tusen takk for gode råd, skal prøve å få tak i en kalesjebit eller så skal jeg prøve "forskalingstrikset" fra Jørn! :) per Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 og et hull på størrelse med en 50 åring. Hvordan gikk det med 50-åringen? Datt han på sjøen??? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tuffff Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 De fleste større kalesjemakere sender deg små fargeprøver på kalesjeduken deres dersom du spør. Disse burde være store nok til et så lite hull. Prøv f.eks. denne: http://www.baat.aller.no/alfhansen/ mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 (redigert) Dette er stoffet Aquasure Jeg har fluefiske som hobby. Bruker denne på vadere i neopren som sømforsterke å lappe hull etc. Har etterhvert gått over til å bruke den på båtkalesjen også. Har forsterket/tettet sømmene med den i år, så da får vi se til sommeren. Har stor tro på dette produktet. Er hullet så stort som en 50 øring ville jeg i tillegg lagt en liten lapp vått i vått i limet på utsiden av kalesjen. De fleste butikker som har sportfiskeutstyr har disse tubene liggende. Mvh Styrbert Redigert 20.Februar.2008 av Styrbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Hvordan gikk det med 50-åringen? Datt han på sjøen??? Hehe, trykkleif er en hyggelig kar Sitér dette innlegget Link to post
pern Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 Tidligere i år så spurte jeg om noen hadde erfaringer med å tette hull i en kalesje og fikk flere tips om et lim som heter "Stormsure". Jeg søkte på nettet og handlet det på en nettbutikk (husker ikke hvilken, men jeg finner det samme limet her: http://www.god-tur.no/epages/Store.sf/no_N...ts/StormsureLim) Siden hullet var såpass stort så fulgte jeg anbefalningen fra en av dere og "forskalet" baksiden av hullet med en bred tapebit før jeg la limet i hullet. Like etter første forsøk ble jeg overrasket av et plutselig regnvær. Det som da skjedde var at noe av limet rant litt utenfor hullet og jeg måtte gjenta behandlingen når været ble pent igjen. Uansett om det ikke ble 100% pent, så er i allefall kalesjen min 100% tett nå. Det har fungert helt fint og tetningen oppfører seg meget elastisk og ser ikke ut til å ta skade selv om jeg pakker og bretter sammen kalesjen. Derfor sier jeg takk til dere som ga meg dette flotte tipset og anbefaler andre med samme problem dette limet. PS! Les bruksanvisningen på baksiden, der står det bl.a. at du kan oppbevare resten av tuben i fryseren til neste gang du har bruk for det - der ligger min tube, sammen med frossen fisk og tyttebær :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.