Jump to content

Hull i kalesje, hvordan bøte?

pern

Recommended Posts

Hei,

Ta en tur innom nærmeste kalesjemaker, og spør om du kan få noe "kapp" i samme farge. Så klipper du ut en runding eller firkant, så pent du kan, og limer på med epoxy. Gjorde dette på en gammel kalesje, og det holdt til vi solgte et par år senere, og holder vel enda.

Perfekt blir det ikke, men bedre enn et hull.

PS ! Husk å rense vekk all impregnering, og annet, før du limer.

/Are

Dette er stoffet :yesnod:

Aquasure

Jeg har fluefiske som hobby. Bruker denne på vadere i neopren som sømforsterke å lappe hull etc. Har etterhvert gått over til å bruke den på båtkalesjen også. Har forsterket/tettet sømmene med den i år, så da får vi se til sommeren. Har stor tro på dette produktet. Er hullet så stort som en 50 øring ville jeg i tillegg lagt en liten lapp vått i vått i limet på utsiden av kalesjen. De fleste butikker som har sportfiskeutstyr har disse tubene liggende.

Mvh

Styrbert

Redigert av Styrbert (see edit history)
  • 5 måneder senere...

Tidligere i år så spurte jeg om noen hadde erfaringer med å tette hull i en kalesje og fikk flere tips om et lim som heter "Stormsure". Jeg søkte på nettet og handlet det på en nettbutikk (husker ikke hvilken, men jeg finner det samme limet her: http://www.god-tur.no/epages/Store.sf/no_N...ts/StormsureLim)

Siden hullet var såpass stort så fulgte jeg anbefalningen fra en av dere og "forskalet" baksiden av hullet med en bred tapebit før jeg la limet i hullet. Like etter første forsøk ble jeg overrasket av et plutselig regnvær. Det som da skjedde var at noe av limet rant litt utenfor hullet og jeg måtte gjenta behandlingen når været ble pent igjen.

Uansett om det ikke ble 100% pent, så er i allefall kalesjen min 100% tett nå. Det har fungert helt fint og tetningen oppfører seg meget elastisk og ser ikke ut til å ta skade selv om jeg pakker og bretter sammen kalesjen.

Derfor sier jeg takk til dere som ga meg dette flotte tipset og anbefaler andre med samme problem dette limet.

PS! Les bruksanvisningen på baksiden, der står det bl.a. at du kan oppbevare resten av tuben i fryseren til neste gang du har bruk for det - der ligger min tube, sammen med frossen fisk og tyttebær :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...