ThomasM Posted March 28, 2009 Share Posted March 28, 2009 Hei sam. Første filmen @ 2:07 hva slags seil er det dem fører? Kan ikke se det i noen av bøkene jeg har! La merke til denne seilføringen på en annen vesentlig nyere film på "degtuben" her om dagen. Men tenkte det var en "egen" ting han hadde funnet på (En turseiler som fimet seg selv med kitecam). 0 Quote Link to post
SamH Posted March 28, 2009 Author Share Posted March 28, 2009 Såvidt jeg kan se er det to seil satt på samme stag. Ikke helt uvanlig idag heller det. Googler du med ord som "wing on wing" twin head sails finner du massevis av eksempler. 0 Quote Link to post
ThomasM Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Ah. fant masse. Lærte jeg noe nytt i dag å. Dagen er reddet mao :) Trudde det var en tidlig variant av dagens gennaker. Fant flere tur/hav seilere som brukte denne seilføringen. Er vel lettere å holde styr på disse klutene en en gennaker om man er alene på tur. tnx 0 Quote Link to post
Mulligan Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Sånn? Det heter å seile goosewinged. Du ser absolutt ikke en dritt forover. 0 Quote Link to post
Gunga Din Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 eller dobble seil på stormasten....typ Ljungström http://www.seilas.no/wip4/search/detail.ep...09&cat=4914 0 Quote S/Y Gunga Din Link to post
NovaMalin Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Her er en fin film. Seiling fra Tønsberg, og god sommerstemning! 0 Quote Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
2nd Trikker'n Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Seilingen ved Ansio var gøy å se, men du - hvor glad jeg er for at vi ikke lenger bruker bommulsseil. 0 Quote Link to post
Gunga Din Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 - hvor glad jeg er for at vi ikke lenger bruker bommulsseil. jeg med......har seilt litt i ungdomen med båter som hade dette.... 0 Quote S/Y Gunga Din Link to post
Polar 17 Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Se her for video fra Sverige 1928. Søk på segling så finner dere flere filmer. 0 Quote Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
SamH Posted April 1, 2009 Author Share Posted April 1, 2009 Så øyet blir stort og vått. 0 Quote Link to post
ThomasM Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Der var det mye fint der Sam. Forstår ditt våte blikk :) Bemerk at laffen står på brygga med sneipen i munnviken. DET skulle ha vært i dag det ai aiai. Husker en episode med Håkon hvor han sto bortgjemt for seg selv og en "snik" fotograf hadde fotografert han når han røkte. Det var jo nesten en undergang LOL (dengang båtene var av tre og menn av stål). Mer morro fra 50 åra:) Båtutställning på Ostermans Marmorhallar 1953 Jeg vil VELDIG gjerne ha en slik en. (ved 02:03) 0 Quote Link to post
SamH Posted April 1, 2009 Author Share Posted April 1, 2009 Alle båter er av tre, menn har blitt mykere. 0 Quote Link to post
ThomasM Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Sant det sam :-D (Så sant du ikke tenker på trær som falt for tusenvis av år siden også). Vi har jo ytterkantene... Som flere tusen tonners badekar, kontra Jan Thomas og Ari Ben. Men ikke la oss gå nermere inn på dette. Med fare for at Ari dukker opp her og. Å skriver en dårlig bok om hvor dumme vi er som mener noe om han. 0 Quote Link to post
Recommended Posts