Jump to content

Holder denne taklingen tro?

Ulv I

Recommended Posts

Hei dere, fikk vite i dag at tauet jeg har her ikke var egnet til spleising siden det kun er flettet og ikke har noen kjerne.

Men fikk kjøpt skikkelig nål og tråd og tips til å takle tauet i stedenfor.

Tror dere denne holder eller?

20022008459_resize.jpg

Ble ikke akkurat strøkent, men viktigste er at den holder :-)

Det er ikke bare surret, men også sydd i mellom tauene og surret rundt det igjen..

Ble litt lang kanskje, men heller for lang enn for kort i hvertfall. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Altså...der er helt sikker folk her, der er meget klogere end mig ang. dette. Men jeg ville ikke bruge det til ankerline. Alene fordi jeg hver gang jeg smed ankeret ud ville være en lille, lille smule usikker på om det nu holdt. Der er usikkerheder nok ombord på både - og jeg har ikke brug for en til.

Alene det faktum, at du er så meget i tvivl at du spørger her viser jo, at du også tvivler. Så hvorfor tage chancen når der er "præfabrikerede" ankerliner at få? Eller kæder?

Andy

Det var derfor jeg tok det litt lengre og litt flere sting enn jeg fikk tips om, så jeg kommer nok til å teste det et par ganger først og se om det holder, og holder det så vil jeg ikke ha noe i mot å bruke det.

Jeg fikk en rull med 150m med 12mm polyamid tau for 150 kroner, og han i butikken som anbefalte meg å takle det sa tauet var veldig sterkt og kunne fint brukes til anker.

Nytt flytau med kause koster raskt 1500-2000,-

Jeg får feste det til et tre og bak i hengerfestet på bilen og trekke litt på det og se om det holder :-) hehe..

Du spleiser sånn tau ved å stikke enden gjennom etter kausa fem ganger. Så stuker du sammen tauet, og stikker enden inni. Det er lettere dersom du har ei spleisenål.

I følge han i butikken som egentlig skulle spleise det for meg sa at dette var bare flettet og hadde ingen kjerne og det lot seg ikke spleise. Han hadde nåler og hadde god erfaring med spleising vistnok.

Han kuttet enden for å sjekke kjernen osv.

Har du noe linker som viser hvordan du mener det skal spleises?

Jeg tror alt annet gir seg før den spleisingen!

Har du sydd mellom i tillegg kan det umulig gi seg....

Er det synketau/ blykjerne?

Mvh

Christian

Det er sydd i mellom flere ganger ja.. hehe.. og surret og sydd og surret litt til..

Har dratt, halt og dunket og det rikker seg ikke og er fortsatt fast og stramt.. ikke galt til å være første gangen.. hehe

Dessverre, det er ikke blykjerne på det, men skal prøve om det fungerer først. Skulle det vise seg å ikke hjelpe, så får jeg heller bytte det ut, men siden jeg fikk tauet så billig så vil jeg i hvertfall prøve det litt.

Hvorfor legge så mye arbeid i det, når du ikke har tau til å lage en skikkelig øyespleis? Jeg ville heller slått et pålestikk, og ferdig med det. Kanskje like "pent" som noe annet...

Spørs om knuten kommer igjennom ankerrulla da..

Men hva om taklingen blir liggende over en rufsete stein nede på bunnen og fliser opp taklingen din? Selv ville jeg nok heller stolt på et pålestikk eller en skomakerspleis. Og forresten, det er vel synketau du har? (undskyld litt negativt innlegg, men det var godt ment)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men hva om taklingen blir liggende over en rufsete stein nede på bunnen og fliser opp taklingen din? Selv ville jeg nok heller stolt på et pålestikk eller en skomakerspleis. Og forresten, det er vel synketau du har? (undskyld litt negativt innlegg, men det var godt ment)

Det er vel ikke så negativt , kanskje litt realistisk i forhold til oss som har brukt anker endel.

Mitt påstand er at de som bruker anker en god del til slutt vil ende opp med anker og kjetting - men her er jeg kanskje kjetterisk?

Hvorfor ikke gjøre det skikkelig første gangen ved å bruke riktig tau, evt ankerkjetting?

Med 7,5 kg Bruce-kopi og en 21-foter trenger du ikke rare tauet....eller knuten for den saks skyld. Det meste, og det enkleste holder i lange baner.

Har du el. vinsj eller manuelt med rulle?

Vel, nå tenkte jeg at jeg skulle spare et par båtpenger ved å bruke det tauet jeg hadde liggende, og siden det er såpass kraftig og riktig tykkelse, bare ikke med cause på enden, så ville jeg i hvertfall prøve det ut.

Helt riktig, en 21 foter krever ikke all verdens, vi klarte oss med en paraply dregg uten noe form for kjetting eller synketau i fjor. Men for å forenkle det litt så oppgraderer jeg til en engbo midi200 vinsj med ankerrulle på platformen.

Nå slipper fruen å styre med dreggen og kan ta tampen i baugen i stedenfor å stege i land med den. :-)

Det er vel ikke så negativt , kanskje litt realistisk i forhold til oss som har brukt anker endel.

Mitt påstand er at de som bruker anker en god del til slutt vil ende opp med anker og kjetting - men her er jeg kanskje kjetterisk?

Kjetting blir veldig overkill på en 21 foter, hadde jeg hatt en 35-40 foter og skulle ligge ute i all slags vær hadde jeg nok satset på kjetting osv. :-D

Om det er et flytetau du har, så kjøp nytt tau. Vi andre vil ikke ha tauet ditt i propellen :-)

Et par meter kjetting fra tauenden til dreggen bør du også ha. Gunga Din sitt poeng med fare for slitasje er et moment. I tillegg fungerer også kjettingen som rykkdemper og som vekt til å dra båten ut slik at du får den godt ut fra land. En daumann gjør selvfølgelig samme jobben.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...