Fjellbonden Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Så kan du komplettere med en daumann som kan brukes ved vanskelige forhold og overnatting. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Om det er et flytetau du har, så kjøp nytt tau. Vi andre vil ikke ha tauet ditt i propellen :-)Et par meter kjetting fra tauenden til dreggen bør du også ha. Gunga Din sitt poeng med fare for slitasje er et moment. I tillegg fungerer også kjettingen som rykkdemper og som vekt til å dra båten ut slik at du får den godt ut fra land. En daumann gjør selvfølgelig samme jobben. Skjønner ikke denne kjettingen.... Han har jo ankervinsj og kan ikke ha både tau og kjetting? Iallefall kan jeg ikke det på min. Den er for tau, og bare tau. Ville forressten aldri byttet til kjetting, synes tau fungerer veldig bra. Men nå var det jo ikke det som var saken her Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Kjetting blir veldig overkill på en 21 foter, hadde jeg hatt en 35-40 foter og skulle ligge ute i all slags vær hadde jeg nok satset på kjetting osv. Helt enig. Jeg mener dessuten at taklingen som er vist i det første innlegget i denne tråden vil holde i svært lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 (redigert) Da jeg hadde daycruiser på 21 fot brukte jeg 5kg brucekopi, tre meter kjetting, synketau og paraplydreggen til daumann. På den måten var det lett å få båten godt ut fra land. Nå har jo Ulven spandert på seg ankervinsj så da kan han vel bare trekke den utover med fjernkontrollen. Forundrer meg om det er slik at en spanderer på seg ankervinsj, men ikke bruker noen kroner på skikkelig line. Jeg ville aldri satset på den taklingen i en kause som skal festes i ankeret. Redigert: Det er ganske vanlig å bruke kjetting på det strekket som er fra anker til ankervinsjen når ankeret er oppe. Da går ikke selve kjettingen i vinsjen. Redigert 20.Februar.2008 av Baylineren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 20.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 hej Ulven ett par meter(2m) kjetting skall du ha närmast draggen...även på en 21 foter........ legger sig draggen bakom en vass stein...så skaver den snabbt av dragglinen..... Skjønner hva du mener, og skulle gjerne hatt det, men når ankervinsjen er beregnet for tau og ikke kjetting, så blir det vel litt vanskelig. Kan evt. ha avstanden mellom ankeret og opp til gjennomføringen i akterspeilet, men det ville nok ikke blitt mer enn 15cm eller noe slikt. Hjelper det? Om det er et flytetau du har, så kjøp nytt tau. Vi andre vil ikke ha tauet ditt i propellen :-)Et par meter kjetting fra tauenden til dreggen bør du også ha. Gunga Din sitt poeng med fare for slitasje er et moment. I tillegg fungerer også kjettingen som rykkdemper og som vekt til å dra båten ut slik at du får den godt ut fra land. En daumann gjør selvfølgelig samme jobben. Det er ikke flytetau, men ikke med blykjerne heller.. jeg testet det i badekaret og det synker, men ikke like raskt som et blytau akkurat riktignok. Men du skal få slippe å få det i propellen, skal passe på å ha det stramt og fint, samt ikke for langt ut. En daumann kommer nok til å være tilgjengelig ja.. Men ang. slitasjen, er det noe en kan tre innpå tauet som hjelper mot sånn slitasje, en slags metall "strømpe" eller lignende tro? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Fjellbonden Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 En plastspiral som benyttes til slange/kabelbeskyttelse. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Skjønner hva du mener, og skulle gjerne hatt det, men når ankervinsjen er beregnet for tau og ikke kjetting, så blir det vel litt vanskelig. Kan evt. ha avstanden mellom ankeret og opp til gjennomføringen i akterspeilet, men det ville nok ikke blitt mer enn 15cm eller noe slikt. Hjelper det? Jöss.... Alltid noe!, som han sa, som såg Åmål !!!! nej vet ikke vad jag skall råde dig til......er det ren sandbunn så er det ikke noe problem.... fikk alltid läre mig som liten att man måste/bör ha kjetting närmast draggen! hvis du ser på båter som bare har tau eller band....så er alle disse slitne närmast draggen. skjönner egentligen ikke 'pointen' med ankarspeil i en så pass liten båt, men nu har du det! så kjör uten kjetting! så kan du göre dig en liten kjetting-länga som du kan shakle i hvis du misstenker att det er steinbunn eller ha en extra. draggtau/ lang förtöjningsline i reserv, o shakle i kjetting hvis du misttenker att bunn kan ha stein! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
topa Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Mener å ha lest at en takling er vel så bra som spleis. På gamle seilskuter var det vel mye takling. Legger ved et bilde av Wasa skipet som har takling. Det var ikke taklingen som var årsaken til at det gikk som det gikk. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 20.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Helt enig. Jeg mener dessuten at taklingen som er vist i det første innlegget i denne tråden vil holde i svært lang tid. Godt å høre at noen er enig med meg.. Men som man spør får man svar. Jeg har selv tro på at den holder, men lurte på om noen som har gjort slikt før hadde en mening om selve arbeidet, og har fått de svarene.. i hvertfall et par stk som mener at den skal holde, og det er nok for meg. :-D Da jeg hadde daycruiser på 21 fot brukte jeg 5kg brucekopi, tre meter kjetting, synketau og paraplydreggen til daumann. På den måten var det lett å få båten godt ut fra land. Nå har jo Ulven spandert på seg ankervinsj så da kan han vel bare trekke den utover med fjernkontrollen.Forundrer meg om det er slik at en spanderer på seg ankervinsj, men ikke bruker noen kroner på skikkelig line. Jeg ville aldri satset på den taklingen i en kause som skal festes i ankeret. Redigert: Det er ganske vanlig å bruke kjetting på det strekket som er fra anker til ankervinsjen når ankeret er oppe. Da går ikke selve kjettingen i vinsjen. Tanken er å dra seg ut med ankervinsjen ja og om vi skal legge oss til for natta eller blandt andre kan jeg slippe ut en daumann på linen. Har fjernkontroll til vinsjen også slik at jeg kan stå bak å følge med på at det går stramt og fint inn og ikke går i prop'en til noen andre. Grunnen til at jeg ikke spanderte på meg synketau er som sagt at jeg har 150 meter med 12mm flettet tau som er kjempesterkt, men jeg har ikke utelukket at jeg bytter ut blytau en gang om det viser seg å ikke fungere. Hvis jeg kan spare nesten 2000 så gjør jeg gjerne det, men sparer ikke på dem om det blir nødvendig å bytte. Derfor gir jeg dette tauet en sjangse. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ulv I Svart 20.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 (redigert) så kan du göre dig en liten kjetting-länga som du kan shakle i hvis du misstenker att det er steinbunneller ha en extra. draggtau/ lang förtöjningsline i reserv, o shakle i kjetting hvis du misttenker att bunn kan ha stein! Det var en ide :-) Siden jeg har ankersvivel, så er det mulig å skru av ankeret, henge på kjetting, og så feste ankeret på enden av kjetting igjen om det skulle være behov for det, for så slippe ankeret. Ankervinsjen har auto stopp når det kommer opp, så da kan jeg manuelt koble fra kjettingen igjen. det er jo en mulighet. og... i og med at jeg har såpass mye tau å gå på, så kan jeg kappe av en meter om det skulle bli slitt, og takle det på nytt. :-) Bare å følge med litt på det og se hvordan det blir med tiden. Ser jo nye båter blir levert med tau rett på ankeret.. F.eks dette på denne siden her. Redigert 20.Februar.2008 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
sailorboy Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 roaldbj : Mitt påstand er at de som bruker anker en god del til slutt vil ende opp med anker og kjetting - men her er jeg kanskje kjetterisk? Dette må da være årets beste ordspill Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Hei. Ja gi tauet en sjanse,det vil holde i mange år... Når det gjelder taklingen synes jeg den var bra Er helt sikker på at den er mye sterkere en resten av tauet. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 20.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Hei. Ja gi tauet en sjanse,det vil holde i mange år... Når det gjelder taklingen synes jeg den var bra Er helt sikker på at den er mye sterkere en resten av tauet. Takk.. Gir det en sjangs jeg... Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Suzumar Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Taklingen er fin den - og takling er sterk og anerkjent metode som holder. Men en bør velge metode og materiale etter bruksområde. Jeg mener altså at metoden ikke er egnet til dette bruksområdet, men håper jeg tar feil :-). Uansett så regner jeg med at du har flest strandhogg på fine dager uten overnatting og at du vil være ekstra obs på taklingen. Derfor er vel sjansen stor for at du vil se evt. slitasje før det skulle skje noe. Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Hvis ikke en ulv klarer å blåse eller rive opp taklingen, så holder det Godt jobba Ulven! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
alma Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 pleier ikke skrive noe serlig på forumet. mest mysing på hv andre skriver, men det fasinerer meg at en sånn filleting som en "takling" eller spleis eller hva som helst kan sette slike enorme føleleser i sving. Hva gjelder knuten din ser den veldig fin ut, har ikke mer peiling enn andre her, men har jo ligget ute noen år nå med parapldregg og en skikkelig knute. det holder det. båten min er 26 fot. hadde foresten aldri tørrt innrømme åt jeg skulle montere vinsj på en 21 foter. Men det er vels strengt tatt smak og behag (Se der blei jeg revet med og avsport delv også) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 beklager dårlig korektur lesning Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 I følge han i butikken som egentlig skulle spleise det for meg sa at dette var bare flettet og hadde ingen kjerne og det lot seg ikke spleise. Tydeligvis feil butikk. Dette lar seg spleise. To måter å gjøre dette på. Du kan løse opp flettinga, stikke tampen inn i tauet under kausa, og så flette nedover. En tålmodighetsprøve. Eller du kan sette en sånn skomakerspleis som er like bra, og mye raskere å sette enn en konvensjonell spleis. Jeg har spleiset mye på Spectron 12 som er mye brukt til fiske og offshore. 10 mm. holder fint 10 tonn med skomakerspleis. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 pleier ikke skrive noe serlig på forumet. mest mysing på hv andre skriver, men det fasinerer meg at en sånn filleting som en "takling" eller spleis eller hva som helst kan sette slike enorme føleleser i sving.Hva gjelder knuten din ser den veldig fin ut, har ikke mer peiling enn andre her, men har jo ligget ute noen år nå med parapldregg og en skikkelig knute. det holder det. båten min er 26 fot. hadde foresten aldri tørrt innrømme åt jeg skulle montere vinsj på en 21 foter. Men det er vels strengt tatt smak og behag (Se der blei jeg revet med og avsport delv også) Følelser? Jeg har i hvertfall ikke noe i mot at tråden har vinglet litt fra om taklingen holder til om det skal være kjetting eller ikke og div.. Nyttig info, og vi har alle våre meninger om ting, og det må vi ha lov til. En kan jo ta alle meningene med ei klype salt og finne en gjennomsnitt på dem og sikkert komme greit i mål. :-) Problem med å inrømme ankervinsj på en 21 foter? jeg ser ikke helt problemet med det? Vi kommer til å ha denne båten i noen år, så hvorfor ikke gjøre ting litt enklere for seg selv og spare ryggen til meg selv og fruen? Men en ting kan jeg love deg, det kommer ikke baugpropell på den :-D hehe.. beklager dårlig korektur lesning Det overlever vi... :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Mouche Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Tanken er å dra seg ut med ankervinsjen ja og om vi skal legge oss til for natta eller blandt andre kan jeg slippe ut en daumann på linen. Mitt råd ville være å alltid bruke en daumann for selv om du er alene ved ankring er det ikke sikkert at du forblir alene! Dessuten får du bedre feste/hold og mindre rykk som gir utslag både i comfort og sikkerhet. Forresten er jeg sikker på at den taklingen holder, og vel så det, det er jo tross alt ikke en Atlanterhavsdamper du har. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ulv I Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 (redigert) Mitt råd ville være å alltid bruke en daumann for selv om du er alene ved ankring er det ikke sikkert at du forblir alene! Dessuten får du bedre feste/hold og mindre rykk som gir utslag både i comfort og sikkerhet. Forresten er jeg sikker på at den taklingen holder, og vel så det, det er jo tross alt ikke en Atlanterhavsdamper du har. ANg. bruk av daumann (eller levendemann), er det så enkelt at man kan bruke en carabin krok og hekte på et lodd og la den synke ned å legge seg der den vil, eller må det være noe underveis som stopper den? Ahh.. jeg så en løsning her https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3666/daumann1.jpg Atlanterhavsdamper, hehe.. mer en sølepyttdamper.. :-) Redigert 21.Februar.2008 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
chagall Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Problem med å inrømme ankervinsj på en 21 foter? jeg ser ikke helt problemet med det?Vi kommer til å ha denne båten i noen år, så hvorfor ikke gjøre ting litt enklere for seg selv og spare ryggen til meg selv og fruen? Hei`Ulven`, enig med deg. Har savnet ankervinsj mange ganger, man har jo bare en rygg. Syntes ikke det er "overkill" å montere ankervinsj på 20-21 fotere. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Hei`Ulven`, enig med deg. Har savnet ankervinsj mange ganger, man har jo bare en rygg. Syntes ikke det er "overkill" å montere ankervinsj på 20-21 fotere. Hei Chagall. :-) En cruiser er en cruiser, enten det er day, weekend eller cabin -cruiser spør du meg.. hehe.. Men jeg hadde aldri montert en ankervinsj på en åpen båt som f.eks skjærgårdsjeep, rib eller god gammel snekke f.eks.. Ryggen min er ikke helt i hundre, skal ikke så mye til før skivene sklir ut og lager trøbbel, så enhver belastning jeg kan spare ryggen for gjør jeg. Også er det ikke så dyrt da for en midi 200 vinsj f.eks. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Mouche Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Har full forståelse for vinsj, også på en mindre båt. Kanskje fordi jeg også sliter med noen dårlige skiver (nei, ikke fra Biltema!). Har en båt på henger og fikk satt på en skikkelig el-vinsj på hengeren, og det har jeg ikke angret på et øyeblikk. Utrolig deilig å bare trykke på en knapp og vips så er båten oppe! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Suzumar Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Ser bare fordeler med vinsj og ingen bakdeler, uansett størrelse på cruiseren. At det gjør det mindre stressende for båtfører, lettere for de andre personene i båten å hjelpe til og ikke minst øker muligheten for å legge til alene når det er litt ubehagelig vind er vel ikke noe å kimse av. For at en relativt ubekymret skal kunne slippe ankeret fra vinsjen og konsentrere seg om baugen og land er en vel avhengig av innenbordsmotor og badeplattform? Med utenbordsmotor blir vel slippunktet ofte slik at linen lett kan komme i propellen, eller?? Ser i alle fall for meg at det ved utenbordsmotor ofte vil bli nødvendig å løfte linen over motoren slik at tauet ikke går i propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.