Jump to content

Holder denne taklingen tro?

Ulv I

Recommended Posts

Tilbake til trådstarters innlegg nr. 1 som viser taklingen. Det en skal være klar over, er at en taklings mekaniske slitestyrke ikke er bedre enn hyssingen som er benyttet til taklingen. Hvis en slik takling blir liggende og gnage mot en stein, går det ikke mange minutter før tråden er gnaget over. At samme tråd er surret rundt tauet 10, 50 eller 100 ganger øker ikke slitestyrken. Hyssingen vil bare slå seg opp, og stopper oppslåingen pga av gjennomsyingen, tar det bare noen få minutter før dette også er gnaget over, og slik vil det fortsette inntil resten av taklingen ryker.

En takling erstatter ikke en spleis hvor stort sett samme bruddstyrken opprettholdes selv om flere kordeltråder skjæres over. Er det kvalitetstau vil bruddstyrken til og med opprettholdes selv om 1,5 kordeler blir skåret over pga sikkerhetfaktoren som er innebygget i tauet.

Skal tauet på bildet benyttes som ankertau, bør det være en kjettingforløper mot ankeret som gjør at taklingen ikke kommer i kontakt med bunnen og slites slik som mange andre har foreslått i denne tråden. :yesnod:

Tilbake til trådstarters innlegg nr. 1 som viser taklingen. Det en skal være klar over, er at en taklings mekaniske slitestyrke ikke er bedre enn hyssingen som er benyttet til taklingen. Hvis en slik takling blir liggende og gnage mot en stein, går det ikke mange minutter før tråden er gnaget over. At samme tråd er surret rundt tauet 10, 50 eller 100 ganger øker ikke slitestyrken. Hyssingen vil bare slå seg opp, og stopper oppslåingen pga av gjennomsyingen, tar det bare noen få minutter før dette også er gnaget over, og slik vil det fortsette inntil resten av taklingen ryker.

En takling erstatter ikke en spleis hvor stort sett samme bruddstyrken opprettholdes selv om flere kordeltråder skjæres over. Er det kvalitetstau vil bruddstyrken til og med opprettholdes selv om 1,5 kordeler blir skåret over pga sikkerhetfaktoren som er innebygget i tauet.

Skal tauet på bildet benyttes som ankertau, bør det være en kjettingforløper mot ankeret som gjør at taklingen ikke kommer i kontakt med bunnen og slites slik som mange andre har foreslått i denne tråden. :yesnod:

Det er ikke bare en tråd nei, det er i hvertfall 5 stk adskilte tråder som er knyttet hver for seg, så her hjelper det ikke noe om tråden blir kuttet et par steder, må mere til.

Jeg hadde det scenarioet i tanken når jeg sydde og surret det.

Hyssingen fikk jeg i båtforretning og er beregnet på denne bruken.

Vurderte om jeg skulle spole opp litt metalltråd og tre over trådene i tillegg, men får se. Andre klarer seg uten også.

Ser jeg underveis at den blir fort slitt så byttes det ut, ikke værre enn som så.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

"Dauman" i karabinkrok vil slipe over det meste av tauet. Her må det andre rulleinnretninger til for feste av "dauman". Ikke for å så usikkerhet rundt taklingen som er gjort - den ser jo bra ut - så kan en jo tre over en gummislange som kan dekke taklingen. Da får du litt lengre tid på deg til å oppdage slitasje.

Enkel skomaker spleis ville ha vært bedre for dette formålet, men så har du jo allerede taklet jobben før du forhørte deg på BP. Kan være lurt å spørre på BP først :wink:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

"Dauman" i karabinkrok vil slipe over det meste av tauet. Her må det andre rulleinnretninger til for feste av "dauman".

Mulig at jeg bare har hatt flaks. Men jeg har pleid å benytte en stor sjakkel til å feste daumannen til ankertauet med, samt et tynt tau festet i øyet på daumannen for å hale den opp/ sikre med. Og så langt har jeg ikke opplevd synlig slitasje på tauet, selv etter flere års bruk! Jeg har forsåvidt tenkt tanken flere ganger på å skaffe en blokk som kan åpnes på siden til å bruke til daumannen, men som sagt så har sjakkelen fungert helt greit til nå. Mulig enkelte typer tau slites lettere enn andre?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har en 21' båt (plast) med en 115 hk. Til denne bruker jeg et 6 mm flytetau (Danline), 10 m 8 mm kjetting og en 7,5 kg Bruce etterlikning.

6 mm virker kanskje tynt, men det holder plenty (på min båt).

I ettertid fant jeg ut at det ikke er lov å bruke flytetau til ankerline... auda...

Uansett, ankerline skal være mest mulig elastisk og synkende.

Kan nevne at jeg kjører opp ankeret med en blåse.

Ankerlinen er da tredd gjennom en rustfri ring som denne og kjettingen kan gli uproblematisk gjennom.

Når så ankeret stopper i denne ringen vil vekten av kjettingen (tyngere enn ankeret) gjøre at ankeret ikke raser ned til bunnen igjen.

Så kan ankerlinen helt uproblematisk dras opp.

Problem kan imidlertid oppstå hvis du har mye line ute og det er litt båttrafikk rundt deg, samt i trange farvann.

Bør vel kanskje nevne at jeg stort sett ankrer opp i.f.m. fisking.

Redigert av Jå9 (see edit history)

Hvis du i tillegg har sydd holder det! >Har selv seilbåt med Selden bom med Såkalt "Slab Reef". Det er det brukt noe tilsvarende på revelinene som jeg lover må holde mer enn 7,5 kg bruce. MEN: Jeg ville ha kjøpt en selvvulkanisernde tape, krympestrømpe e.l. og legge over tråden, da de vil bli veldig utsatt for slitasje på bunnen.

Mulig at jeg bare har hatt flaks.

Lå selv med dette opplegget en gang - med sjakkel - og metall mot tau sier seg selv. Etter 48 timer røk tauet. Det må sies at det var stor bevegelse i båten så dette hadde nok sin innvirkning. "Daumannen" henger i jo ro på samme sted langs ankertauet, men noe hadde skjedd og slitasjen var tydelig. Heldigvis skjedde dette på dagstid.

En lærepenge den gang. Og siden har vi ikke anvendt dette prinsippet. "Daumann", ja det bruker vi ofte, men da på kjetting og da får en litt mer tid på seg.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Lå selv med dette opplegget en gang - med sjakkel - og metall mot tau sier seg selv.

Noen må nok ha glemt å fortelle dette til mitt tau da! :lol::lol: Eller kanskje jeg har vært heldig og funnet en glatt og grei sjakkel. Pleier som regel å finne en syrefast en, disse er glatte og fine. Men når jeg finner en passende blokk blir det nok bytte til dette ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
takklingen holder. men bruk en halmeter kjetting :flag:

Dette blir nok i minste laget da en bør bruke nok kjetting slik at tauet går klar av bunnen. Dette må tilpasses den enkelte båt med hensyn på båtens vekt.

Kaffedregg kan jo brukes med bare tau så lenge en passer på.

Må forte meg nå da lynet slår ned rundt oss nå og PCen går ned :sweat: i hvile tilstand.

Dette blir nok i minste laget da en bør bruke nok kjetting slik at tauet går klar av bunnen. Dette må tilpasses den enkelte båt med hensyn på båtens vekt.

Kaffedregg kan jo brukes med bare tau så lenge en passer på.

Må forte meg nå da lynet slår ned rundt oss nå og PCen går ned :sweat: i hvile tilstand.

Blir litt vanskelig, men da får en bare regne med noe "Svinn" på ankerlinen etterhvert.

Skal få tredd over noe krympestrømpe over og følge med på hvordan det går.

Har 150meter på rullen, så jeg kan kjøre inn en 60-70 meter og kan ha litt å kappe av og ordne ny spleis hvis denne skulle se ut til å bli dårlig.

Lyn?? hvor?

Her i sør kommer det noen veldig bra kraftige kast innimellom, er så det knirker i hus og hjem og piper i ventiler osv.. men båten står støtt ser jeg.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...