la plancha Startet 20.Februar.2008 Del på Facebook Startet 20.Februar.2008 hei jeg har en tamd 40 som går varm ved høy belastning tempratur er ca 80` ved normal kjøring ca 2000 omdr. økes turtallet til over 3000 fyker tempen opp i 100 grader tempraturen synker raskt når en drar ned turtallet. har prøvd å ta ut termostatene men ingen endring heller ikke når jeg stenger sløyfa til vv bereder og defroster. motoren har ny topp og oljekjøler i 2002 varmeveksler og intercooler er syrevasket hos verksted eksosbend har jeg sjekket og det ser bra ut har og byttet til et sjøvannsfilter med høyere vanngjennomstrømmning + impeller Motoren ble tatt ibruk i 2004 etter overhaling og ligger i ferskvann. Har lest tråden om aqad41 men jeg har jo ikke drev men ms3 girkasse. noen som har et godt råd? problemet har vært gradvis økende for 3 år siden kunne jeg marsje på 16 kn 3200 omdr tempen steg da til ca 90* det går ikke nå. jeg har en 4 blads 18x18 propell og oppnår 3550 omdr på max turtall iflg verkstedboka er max 3600 omdr på b utgaven Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Er du sikker på at det ikke ligger noe og stenger ett eller annet sted mellom impeller og eksosbend? Biter av anoder, anode-graut, impellervinger eller annet? Det pleier å være slike enkle ting -- jeg hadde selv en HEL anode liggende i innløpet til intercooleren på en av mine TAMD 60C. Deter bare å begynne å leite! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
la plancha Svart 20.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 ja det er vel ingen veg utenom.Hadde eksosbendet ute idag og der lå noen bittesmå gressstrå i det. Der jeg har båtplass er det masse elvegress og jeg må stadig rengjøre sjøvannsfilteret og inntakssila. det ser ut som det går fra impelleren til oljekjøleren først så jeg får begynne der. det er bare så j.. å komme til Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Hm, du bør sjekke sjøvannspuma det kan ligge der, du sier at det har kommet gradvis, jeg vil prøve å skifte "Kammen" i sjøvannspumpa den kan være såpass slitt at den ikke klarer å levere gjennom strømning nok ved økende turtall ,kjøp et repsett med impreller også!! Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Det kan også være kjølesløyfen i giret. Om det har løsnet en sink ved gir sløyfen kan den kile seg fast i giret. Har du forsøkt og spyle gjennom giret og se hvor lett det renner igjennom der. Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 20.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 (redigert) nei jeg har ikke sjekket girsløyfen den går jo inn og ut fra samme røret er det en sperre i røret som hindrer vannstrømmen og tvinger alt vannet igjennom giret? giret har faktisk ved 2 anledninger sluppet ved hard belastning selvom det ble byttet kon pga sluring i 2004 kansje det får forlite kjøling... får sjekke dette i morra Redigert 20.Februar.2008 av la plancha (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Har hatt samme problem på en tidligere båt , kjørte inn systemrens og lot det ligge i motoren i 2 døgn , Fungerte helt perfekt etterpå. Kan også være vannpumpa begynner å bli slitt , slik at det er for dårlig sirkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post
mag-la Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Gummimuffe på enden av varmeveksleren, mot turboen, skiller sjøvann og ferskvannssiden i kjølesystemet. Skilleklaffen innvendig kan gi seg etter noen sesonger og medfører dårlig kjøling. Bør taes ut og sjekkes, skal være stiv nok til å holde sjøvannet adskilt fra ferskvannet. Forskjellen er tydelig hvis du sammenligner med en ny hos Volvo-forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Har hatt samme problem på en tidligere båt , kjørte inn systemrens og lot det ligge i motoren i 2 døgn ,Fungerte helt perfekt etterpå. Dette gjelder ordrett for meg også. Systemet var nesten tett før behandling. Jeg lot systemrens sirkulere fra et kar med hjelp av en liten lensepumpe og et par slangebiter, selvfølgelig etter å ha tatt ut impelleren. Jeg startet med gjennomskylling med rent vann. Det var nesten ikke sirkulasjon, det var så vidt det piplet igjennom. Etter at jeg helte systemrens i karet, ble vannet fort brunt, senere nesten svart. I løpet av noen få timer var det full sirkulasjon med det pumpa kunne gi. Anbefales ! Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Jeg vil foreslå dig og undersøge kølesystemet lidt mere inden du køber nye dele. Mærk temperatur på slanger og hvor det er muligt. Afgangstemp på dit søvand, hvis den er meget varm = for lidt søvand cirkulation. Hvis søvand afgangtemp er kun lun, ikke så varm, kommer der jo søvand nok rundt i systemet. Når moteren kører og er driftsvarm, kan du evt. løsne spændebånd søvandslange efter gearet og mærke temp/ tryk, bare løsne lidt så der kommer lidt ud. Så kan du måske få afklaret om det er på søvandssiden eller ferskvand siden problemet er. Hvis søvands afgangen ikke er varm, kan det være din varmeveksler som ikke fungerer korrekt, dvs ikke overfører varmen til søvandet. Hvis søvandafg er varm og der kun er lidt tryk, ja så er det enten imprellerpumpe eller tilstoppet søvands system. Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 22.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 takker for mange tips Jeg har latt motoren gå med systemrens ifjor høst og latt det stå etpar dager og skyllet igjennom 2 ganger med ferskvann etterpå det kom endel grums når jeg tappet av systemrens samt ved skylling etterpå kunne ikke merke noen forskjell. Båten står nå i opplag hjemme og det er umulig å få den til å bli for varm uten belastning. Tror jeg skal begynne med giroljekjøleren da den er enklest å komme til... skilleklaff i gummimuffe hva er det? det skal vel ikke blandes sjøvann med ferskvannet? er den som enslags ventil som åpner for sjøvann ved et visst trykk? Sitér dette innlegget Link to post
SRC31 Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Hei! Klaffen det er snakk om ligger mellom inn og ut av varmeveksler på sjøvannsiden. Hvis denne slipper forbi går det mindre vann igjennom rørsløyfa, og kjølingen blir dårligere! Har tidligere hatt samme problem som deg, renset alt på motor, også med system rens! Etter lang leiting fant jeg ut at tilstoppelsen var inn på gear olje kjøler. Hadde faktisk begynt¨å gro blåsjell der! Denne motoren ikke ligge særlig over 82 grader på maks marsfart, den skal ha mere enn nok kjøle kapasitet! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 (redigert) Litt uklart, var det på ferskvanns siden du hadde systemrens? Redigert 22.Februar.2008 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Hvilken versjon av TAMD 40 har du A eller B ? Sitér dette innlegget Link to post
Nautofil Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Artig da pratet om dette på jobben i dag! Selv om varmeveksler ser ok ut innvendig, danner det seg et særdeles tynt belegg i varmeveksleren etter en tid. Dette har noe med materialet i varmevekslere og temp. differanse på frostvæske og sjøvann som sirkulerer i varmeveksler. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan denne reaksjonen foregår men den danner i allefall et tynt belegg på ferskvannsiden som isolerer vannvittig! En ting du bør prøve før du setter i gang store prosjekter er å demontere varmeveksler og legge den i kaustisk soda over natten og så spyle den ordentlig. Teorien med vannpumpen velger jeg å tro at ikke er realistisk ,en vannpumpe vil begynne med å svette/lekke i fra akselen når den er i ferd med å havarere. Den vil ikke bli slitt på en slik måte at den ikke sirkulerer vann godt nokk. Men om det er impelleren det er prat om på sjøvannsiden så er dette noe som slites ,både huset og selve skovlehjulet. Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post
la plancha Svart 22.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 det er en tamd 40 b systemrens ble brukt på ferskvannssiden da jeg antok at det var størst sannsynlighet for tilstoppelser her. jeg tror egentlig ikke at det er tett i varmevekslerne siden de ble demontert og renset for 3 sesonger siden. det ble da og byttet til ny innmat i oljekjøler. samt et kjølerør. på fakturaen står og gummigavel til 677,- ex mva antar det er gummimuffen det her er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Normalt skulle det være åpne rør i kjølerne mye lengre enn 3 år ja..... Men ville ha sjekket inn i endene på kjølerne. Sett om det ligger saker og ting inni der som forhindrer tilstrekkelig gjennomstrømning av sjøvann.... Som Worse sier: gamle sinkstaver. Motoren har og noen slanger i akterkant som kan delamineres innvendig slik at vanngjennomstrømningen blir forhindret.... Men ville og ha sjekket om temperaturen virkelig er 100grader, at det ikke er giverfeil.... Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 7.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2008 Etter mye grubling og testing fikk jeg endelig has på kjøleproblemet Det lå i varmeveksleren til motoren plukket den av idag og tok av gummigavelen da viste det seg at den har stått feilmontert... det var nesten fri passasje klaffene inni har lagt i klem. Denne ble byttet av cylinderservice for noen år tilbake... man kan ikke ta for gitt at reparasjonen er ok selv om "fagfolk" har utført jobben. Men det er vel ikke det verste denne reparasjonen ble utført på høsten før båten gikk i opplag . neste vår var kjøleproblemet der fortsatt og cylinderservice konkluderte med at toppen var defekt. det resulterte i en reparasjon på 28000,- for bytte av topp.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.