auriga30 Startet 20.Februar.2008 Del på Facebook Startet 20.Februar.2008 Hei Folk`s. Har en Mørejet 30 med 2 X KAD 43 DP 290. Har følgende spørsmål: Timeintervall for skift av belger? Hva er normal slakk i drev sideveis. Med dette spørsmål mener jeg hvor mye kan drevet beveges sideveis når båten står på land og du tar tak i drevet og prøver svinge dette fra side til side. Tenker slakk målt i senter av proppeler 1 cm 3 cm ???? Takknemlig om noen med erfaring og vil dele sin viten med meg. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Det er ikke timeintervall på belgene meg bekjent. VP anbefaler å bytte annen hvert år. Basert på erfaring anbefaler mange mekanikere bytte hvert år. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bømlafjord Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Tenker slakk målt i senter av proppeler 1 cm 3 cm ???? Hei. Her vil det alltid vere litt slark selv med nye foringer. Om det finnest noe mål på hva som er for mykje slark veit eg ikkje, men tror nok at på dei fleste eldre drev blir målet nærmere 3 cm enn 1 cm. Om bolter og foringer stort sett ser fint ut kan du jo skrive ned måla for så og kontrollere det til neste år, dette er slike ting som må passes på når ein har drev. Belg på knuten må kontrolleres hvert år og skiftes hvert 2 år, eksosbelgen betyr mindre og står gjerne 4 år på mine drev. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 (redigert) VP sier bytte av knutebelg hvert 2. år. Kjører selv på den "taktikken" og fungerer bra. Slark i drevet vet jeg ikke spesifikasjonene på, men det kan være mye slark uten at det skaper noe problem. Stort sett sitter "slarken" i overgangen fra drev til styrehjelm, men ville ikke brydd meg noe videre om det. Pass spesielt på stussen til vannslangen på drevet. Denne har tendens til å korrodere. Ryker denne mister du kjøling. Relativt billig og enkel å bytte. (Hvert. 10 år kanskje....) Redigert 21.Februar.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Enig med de andre. bytt belger vært andre år. kan tippe slarken på mitt drev til ca 1cm .foringer og bolter er skiftet i 2006 Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
auriga30 Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Takker alle som har bidradd med positive svar. Men jeg stiller ett lite spørsmålstegn med årsintervall. Trodde det var avgjørende om drevene ble brukt femti elle femhundre timer. Jeg for min del bruker båten ca tohundreogfemti timer i sesongen. Full fart 95 % av drfiftstiden. Kan jeg da bruke to års intervall på lik linje med en som har brukstid femti til hundre timer? Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Slitasje på belgene har lite med driftstimer å gjøre, det kan like godt gå hull på ein belg på ein båt som nesten ikkje er i bruk. Tenk deg ein båt som ligger 1 år uten at den er i bruk, da vil blåskjell og rur vekse og gro og ha gode forhold på belgene, når det da etter eit års tid kjem ein dag uten regn og eieren vil ut å prøve båten er det så mykje rur og skjell på belgene at det skjærer hull i første sving. Det tryggeste er å skifte hvert 2 år, enten båten er mykje eller lite i bruk. Også om båten ligger på land er det forhold som svekker gummien i desse belgene. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Februar.2008 Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 Har selv mercruiser drev, har hørt at belgene på disse holder i 5-7 år, stemmer dette? og isåfall, hvorfor holder disse så mye lenger en volvo sine? liker mercruiser bedre på dette grunnlaget, samt pga utformingen av disse drevtypene kontra volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.