Jump to content

Valgets kvaler I/B / U/B


2600sprint

Recommended Posts

Jeg står i begrep å kjøpe en 20-22' w/a, men jeg trenger noen råd av erfarne, ettersom det er så mange aspekter på de forskellige motor alternativen.

 

En av de båtene som er mest aktuell, har en Yamaha 150hk OX66 V6 totakter med dirinspr (nedtrimmet 2,6l 200hk) fra 1999. Største fordel er vikten, minus ca 200kg, og et rent akterdekk.

 

De andre aktuelle båtene har 4,3l VP eller Merc V6 ottomotorer på ca 200hk og hekkaggregat fra 1995-1999. Største fordel er at de er enklere, mere robuste (trol mindre vedlikehållskostn), med større propeller (mindre slip), mindre støy og ingen 2T røyk.

 

Alle båtene er velhållt, nei ingen diesel, alle sjøvannskjølte,allt annet lik.

 

Vilket alt er best med tanke på driftsikkerhet og vedlikehållskostn?

 

Vilken båt bør rimeligen gå raskest vid et visst forbruk, ex 20 eller 25 l/h?

 

Vilken bør rimeligen ha høgst, mest økonomisk fart, dvs med lavest forbruk/distanse?

 

Forventet livslengde?

 

Risk for støld?

 

I/B har offisielle maxturtall på ca 4600RPM. Hvorfor er dette så mye lavere en på en tilsvarende bilmotorer (5500-6000RPM)?

 

Takk på forhånd for inspill og synspunkter jeg har oversett.

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er som følger:

 

Kjøp utenbordsmotor med mindre du er hektet på diesel og drivstofforbruk.

 

Bensininnbords ser jeg ingen fordeler med faktisk. Høyere vekt enn utenbords, mer drivstofforbruk, mindre plass i båten og mye mye mer tull og tøys på sikt. En utenbordsmotor kan du bare skifte ut, relativt enkelt. Og den er enklere å vedlikeholde. Dessuten holder du båtens indre "rent og pent" for motor.

 

Siden du får firetaktere så går noen av disse faktisk enda mer stillegående. Og båter går ofte mye fortere med 150hk utenbords enn med 150hk inboard.

 

Ulemper med diesel er lavere toppfart og enda høyere vekt. Samt veldig mye dyrere pris ofte (men også bedre gjensalgspris da).

 

Nei, jeg hadde ikke vært i tvil om å gå for en utenbordsmotor, helst firetakt Suzuki eller Yamaha om du skal ha stillegående motor med lavest mulig forbruk og problemer, men skal du ha totakt så bør du også velge Yamaha etter min mening.

 

 

Og, hva slags båter er det du vurderer? Askeladden 635 WA? Tror det er den jeg ville gått for. Skal du ha mye bedre WA-båt må du opp på en Nimbus R230. Det er en av de beste WA-båtene jeg vet om.

Lykke til!

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ok takk, Lingefan.

 

Det er mange (forskellige) synspunkter å finne på nettet:

 

Noen bryr sig kun om korosjonsproblemet, dvs er det saltvann, skal allt av metall heises opp etter bruk, >> UB.

Noen mener IB ger mye bedre gange i sjøen grunna tyngdepunktet kommer (mye) lengre fremåt og neråt.

Noen mener UB motorer har for små propellrar >> lavere effektivitet.

Noen mener moderne UB er teknisk umodne med mye driftproblemer som følge. (følsom elekronik / motorstyresystemer)

Noen mener IB MÅ vinterkonserveres >> tvilsomt om de kan ligge i / brukes på vinteren. (Jeg bor på vestlandet)

Noen mener er latterlige forsikringspremier på store UB.

 

Det luter vel mest åt en Seaswirl, Seapro, Proline, Trophy e. l. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...