Jump to content

innredning til Risørsnekke


Ole Olsen

Recommended Posts

Hei

Har en Risørsnekke på 25-26 fot som jeg vurderer å lage ny innredning til......inne i kahytten, skal det få være som det er, men er ute å bak jeg tenker på. Rattet står jo på venstre side, å under stolen er det en liten benk med en skuff.

på andre siden er det en liten benk med et skap under.

Siden båten har vært under i sjø, er mestparten av treverket ødelagt eller stygt.

Hva slags materialer kan man lage nytt av, å hva skal man gjøre for å få den fine "finishen" igjen?? samme med dørken, her er det bare brukt noe jeg tror er forskalingsplatter som er malt svart.......Noen som har erfaring fra å legge vanlig furugulv ned der?????....eventuellt frese ut for nater ????

Tar imot forslag å tips med åpne hender.....

Link to post
Share on other sites

Dagens forskalingsplater er enten oljet (antar at lakk/maling dermed fester dårlig), eller de er filmbelagt. Har sett flere som har brukt de filmbelagte i båt, hvor pent det er får hver enkelt avgjøre. Har selv brukt det på en del av dørken som måtte byttes ut, det virker som det er holdbart og det er ganske sklisikkert også.

 

Holder nå på å innrede det meste i båten vår på nytt. Til dørk har jeg tenkt å bruke 15mm kryssfiner med pålimte staver av eik og med nater mellom bordene. Det er en metode som fordrer at en har tilgang til elektrisk stasjonær høvel, stavene må være ganske tynne. Og, om det blir vellykket får tiden vise.

 

May-Brith

Link to post
Share on other sites

Hei May

Joda, plattene som ligger i min båt er jo ok di, men er jo ikke så pene å se på da.

Men satt å så på tv2 i går kveld , om dem som fikset opp i en hage til et par. Å dem brukte faktisk noe jeg aldrig hadde hørt om før, nemmlig terassebord av resirkulert plast....... disse var jo grå da, men måtte jo vært yppelig som dørk det??

Kunne kappes å høvles som vanlig trevirke, men var egentlig plast.

Kansje noen her inne har noen erfaring med dette materialet???......eventuellt hva det koster osv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...