Leading Edge Startet 20.Februar.2008 Del på Facebook Startet 20.Februar.2008 Går og planlegger Targabøyle som en av årets oppgraderinger. Hadde vært gull å fått en Targa med Davitere som vist på bildet under som kunne vært sterk nok til å løfte en RIB (50kg) med en 9,9(15) påhenger opp uten å bryte i stykker hverken båt eller rekkverk. Ser for meg at man muligens bør ha en ekstra støtte bak ned på kanten(gummilista) på hekken for å ta opp kreftene fra Daviter. Vanlig med disse løsningene i Australia men har i grunnen ikke sett noen i Norge. Tenker å få sveist Targabøylen på den originale pushpiten og evt. sette støtter (gaffelformet) ned på gummilisten rundt hekken og slik unngå å ta ekstra uoriginale hull i skroget. Noen som har tanker og innspill rundt dette? Vet hvor man kan få gjort slikt arbeid på en profesjonell måte til en fornuftig pris på sørlandet? Har gjort noe lignende og som har et prisestimat? Vet ca. pris pr.meter på Høyglanspolert SIS2343 i den aktuelle diameter (Ikke sikker på rørdiameter på pushpit) Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Fetter Klodrik Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Det beste er vel å spørre den gode service avdelingen til Lunde ? Personlig synes jeg en targabøyle ser jæ.... ut på en ellers fin seilbåt, men smaken er som baken - delt. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Pent er det ikke men skjønner at det kan være praktisk om man skal på langtur, fint sted å feste solceller, radar, antenner, vindgen osv og sikkert muligheter for god infestning av vindror også. Jeg ville regnet nøye på kreftene for infesningen mellom pushpit og skrog/dekk, det blir temmelig stort moment her når 80 kg med jolle begynner å svinge. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Sydvesten Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Så vidt meg bekjent så er ikke dette noe som Lundebåt forhandler, og jeg har heller ikke sett dette som noe "after marked" produkt til Bavaria heller... Mest trolig er dette noe i nærheten av "one of a kind" targa, med mindre det finnes et aftermarked i Austalia for dette.. Etter som jeg kan se av bildene så er dette en helt "ny" pushpit som er laget siden det også er utsparing for sitteplass i den. Ideen om å bruke de opprtinnelige festene til pushpit er ikke dum den etter mitt syn, den vil jo gi et brukbart rammeverk/fagverk for å ta opp kreftene på en bra måte. For meg så ser det ut som det er brukt noe rundt 32mm rør til selve targaen siden de opprinnelelige pushpit rørene er 25mm. Personlig så hadde jeg nok valg 42,3 x 2 eller 3mm polerte rekkerør og kuttet ut det fagverket som er av tynnere rør på det bakre røret, men det er smak og behag det.. Jeg har sysslet litt med tanken om dette selv etter at du la ut bildene først gang i fjør en gang, som alternativ til radarmast, og funnet ut at det nok koster en del penger... men nå er det slik Leading Edge at jeg kjenner en kar som har eget sveiseverksted og alt utstyr for syrefast sveising og bøying av rør.. Ulempen er lokaliseringen som er på vårt felles hjemsted... Da har en jo plutselig litt transportkostnader i tillegg, men det kan nok bli billig og få det laget i allefall.. kunne vel laget to når en først var i gang... Det er jo bare bredden som blir litt forskjellig på bøyle til 39 og 46 foteren For mitt vedkommende så blir ikke dette noe som blir gjort i år, til det er tiden for kort og planene for mange, samt 3 uker til påske og årets første langtur.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SRA Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Hva er det som er under trekket som henger bakpå? en gassgrill?? tøft Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Klodrik Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Så vidt meg bekjent så er ikke dette noe som Lundebåt forhandler, og jeg har heller ikke sett dette som noe "after marked" produkt til Bavaria heller... Mest trolig er dette noe i nærheten av "one of a kind" targa, med mindre det finnes et aftermarked i Austalia for dette.. Formålet med mitt forslag om å snakke med Lundebåt var å få input på hvor mye båten bør forsterkes. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Husk at når du løfter 80 kg opp så høyt, så har det innvirkning på stabiliteten på båten også... i tillegg så skal det dommensjoneres for mulige rykk og napp..., så er redd for at det ikke blir så "elegant" som på bildene ovenfor.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Herman Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 En jolle i daviter kan vel bli relativt stabil hvis man heiser den HELT opp, og fester den stramt inn til båten? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Divemaster Svart 21.Februar.2008 Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 En jolle i daviter kan vel bli relativt stabil hvis man heiser den HELT opp, og fester den stramt inn til båten? Var ikke stabiliteten på jollen ... mente moderfartøyet som får et høyere tyngdepunkt .... pluss at det vil begrense sikten bakover med en RIB i Davitene rett i øyehøyde som dette ser ut til å bli, hvis jollen skal trekkes helt opp.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Leading Edge Svart 22.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Hva er det som er under trekket som henger bakpå? en gassgrill?? tøft Ja det er en gassgrill. De er veldig vanlig downunder, veldig praktisk og utrolig kjekt En "rigg" som dette med "bestemorsseter", gassgrill og Daviter er jo helt konge etter min mening. Synes igrunnen det er rart at det ikke finnes flere (noen?) av dem i landet. Kan ikke helt skjønne de som synes det er så voldsomt stygt Men nå er jeg vel litt Harry også da.......... Har sjekket litt og fått noen tips så jeg prøver antagligvis å få en custom made av en rørlegger jeg kjenner. Vi får se hvordan det går. Er nok mer arbeid en man tenker i utgangspunktet........ Skal sende deg tegninger dersom det blir noe av prosjektet i år Sydvesten. Det skulle jo være bare å knappe inn litt på bredden. Må jo legge ut noe bilder også dersom vi kommer i mål med prosjektet (og det blir noe man kan være bekjent av ;-) Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Sun Flyer Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Har en bekjent her i Bergen som skal få lagd en til sin 38ac. Kan snikfotografere litt når den blir ferdig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Det er forresten Swang som forhandler båtgriller i Norge. http://www.swang.no/page/products/114766/ Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sebaldus Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Jeg vurderte dette en stund på min båt og han jeg hadde inne for å vurdere sveising av prosjektet var skeptisk til om pushpiten var sterk nok til å holde dette oppe. Nå er det godt mulig nyere Bavariaer er annerledes konstruert her enn min gamle slik at dette går fint. Det vi ble enig om var en bøyle festet på hekken som ville gått opp bak akterstaget. Prosjektet ble lagt på is men godt mulig jeg tar det opp igjen neste år. Er i så fall meningen å ha solcellepanel, radar og muligens vindgen på bøylen. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Jeg synes dette så ut som en meget elegant løsning, jeg. Kjempepraktisk med biminitopp permanent festet der også. Om det er stygt kommer jo an på øyet som ser - i mine øyne er det ikke det. Tvert i mot så synes dette løfter båten til nye høyder. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Har en bekjent her i Bergen som skal få lagd en til sin 38ac. Kan snikfotografere litt når den blir ferdig. Er targaen montert, slik at det er på tide med litt snikfotografering ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Sun Flyer Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Prosjektet står på stedet hvil nå... Han vil jo ha det både pent og gratis. Da tar det tid. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Åsgard. Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Hei, Jeg er på tur i Tyrkia og her nede går det mange båter med targa (solcelle, vindgen,utleggbar gangvei. og dinghy). Skal til med et tilsvarende prosjekt på min Dufour 45. Prisen i Tyrkia-Marmaris varierer fra €1300 til 3000, da er targa integrert inn i rekka. Hvis du skal på langtur (mere enn melkeruta) så er det vanlig å kombinere vindgen og solcelle. Hør med en rørlegger som jobber på et mekanisk verksted (eksempel - Aker Stord ) han fikser targaen for deg. Har pratet med endel som har seilt lenge (5-10år) og dem sier at targa er et must for en behagelig langtur. Har selv seilt 4år uten, men snart ... : ) God seilas! S Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 2.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2008 Nå ble det ikke noe av Targaprosjektet i år heller...(det var andre året jeg prøvde meg). Men, men alle gode ting er jo tre så hvem vet... Er ikke blitt mindre sugen på en slik etter årets sesong det er helt sikkert. Kommer nok til å få en custom made, tigget av en lokal rørlegger når/hvis det blir noe av prosjektet. Årets prosjekter begrenset seg til noe seilmakeri, instrumenter og ekstra vannvarmer (D5W). Ble kraftig lei av 20 liters varmtvannstank. Nå skal det ikke bli noe problem med varmtvann i uthavn lenger og med 10kw totalvarme skulle det forhåpentligvis holde en stund. Det er iallefall status så langt men nå er det jo fortsatt en stund til vi skal pakke vekk damen for vinteren så hvem vet Kan love at det kommer bilder om det skulle skje noe på den fronten. Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Servicemannen Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Det er forresten Swang som forhandler båtgriller i Norge. http://www.swang.no/page/products/114766/ Flere en Swang forhandler grill fra Magma. Eksempel har Seatronic 10% lavere pris på produktene fra dem. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Her er link til en produsent av targabøyle. Han har toppkvalitet og bra priser. www.wellsmarine.com Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sebaldus Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Var en båttur i dag og kom forbi en Bavaria 42 cruiser med en slik bøyle. Interessant måte å feste den på synes jeg. På bøylen er det montert både radar og Air-X vindgenerator (dette kom ikke med på bildet) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Jeg har også sett en bav42 med targabøylen montert utenpå skroget. Syns ikke det ser så genialt ut, men er eieren fornøyd så er det vel greit. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Jeg har også sett en bav42 med targabøylen montert utenpå skroget. Spoler det, dette pga av de seiler så utrolig fort og trenger mer stabiltet når de sprenger 30 knop. Det er derfor du ikke ser dem på Sun Fast Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Sebaldus er den laget i 30mm eller er det grövre?, ser litt grövre ut enn pushpit rörene! fin böyle........men den skulle ikke haft takform överst...en runded form hade vart finare....men det er min mening Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sebaldus Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Hadde ikke med skyevlæret men kan vel stemme at den var litt grovere enn pushpit. Enig i det med rundet form. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.