Jump to content

Targabøyle Bavaria 46C?

Leading Edge

Recommended Posts

Synes vel også at den burde vært flat på toppen for utseendet sin del. Synes ikke at den innfestningen på utsiden av skroget heller var så veldig fin. Ville også hatt litt mer "fagverk" som knyttet sammen de to bøylene, også det hovedsaklig for utseendets skyld. Huff dette ble vist mye klaging.....Men må jo si at jeg synes det var klasseforskjell på den bøylen som var avbildet i starten av tråden og denne. Men, men han har iallefall fått på bøyle, det har ikke jeg...(enda).

Hvor var det du så denne Sebaldus? var det i Mandalsområdet? Skulle gjerne tatt en nærmere titt selv om anledningen bød seg.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Tja..er nok en ikke uvesentlig prisforskjell på denne bøylen og den vist innledningsvis. Mitt utgangspunkt er en enkel og funksjonell bøyle til min Bavaria 32 med plass for solcellepanel, radar og diverse antenner samt dekkslys. Budsjett tillater ikke "topp finish". Med dette som utgangspunkt fremstår bøylen på bildet som interessant. I mitt tilfelle har sveiser vurdert pushpiten som for svak til å feste i, og da kan jeg leve med et feste på utsiden som vist her. Men med større budsjett kan man nok få finere løsninger :)

Denne båten ligger i Os i Hordaland. Er der på juleferie.

Her er link til en produsent av targabøyle. Han har toppkvalitet og bra priser.

www.wellsmarine.com

Det måtte vel i tilfelle vært om de hadde laget en til B46C fra før. Å skulle ta mål selv og få sendt den halve kloden rundt er vel litt i overkant. Det blir jo ikke akkurat noen liten pakke. Ikke liten kostnad heller om man skulle finne ut at man hadde bommet litt på målene....

Synes denne bøylen var alt for spinkel i design... samt at jeg er enig i at med Leading Edge i at den burde vært flat eller aller helst svakt pent buet oppover.. Det at denne ikke er flat er nok ut fra en styrkemessig vurdering .... siden denne båten er rimelig bred og rørene er "liten" i diamater så vil en nok fått en nedbøyning når en lastet bøylen, dette kan reduseres noe ved en slik knekk som denne har...

Når det gjelder innfestingen så likte jeg den ikke, men det er smak og behag her.... Jeg hadde nok valgt en innfesting gjennom dekket("dollbordet") rett på innsiden av "push-pit"

Legger ved denne skissen fra Wells Marine som viser en nye mere fagverksløsning etter som jeg kan se.... noe dyrere å produsere men stivere og ikke minst penere etter mitt syn..

arch.jpg

Enten velger en "fagverksløsning" ala skissen over eller så bør man opp i dimensjon på rørene om tanken er at i bøylen skal være til noe annet enn pynt.. På en såpass bred båt som vi snakker om her så hadde jeg nok sett på enkeltrør opp mot 2" ala Hunter sine bøyler for "enkeltrørsbøyler"....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Røsket ikke nei men synes konstruksjonen øyensynlig virket ok. Han hadde jo tross alt både radar og en vindgenerator montert oppå. Bøylen var ellers relativt lav i forhold til hva jeg ser andre setter opp. Må vel skille litt mellom enkle konstruksjoner for antenner primært og bøyler der man skal heise opp en jolle på 50kg +++

• 1 måned senere...

Dette er ikke come back men jeg setter inn bilder i tråden her til folk kan få litt idea om forskjellige targabøyler.

spain_20089_ll_015.jpg

Den båten har targabøylen sveist på pushpit.

spain_20089_ll_063.jpg

Den båten har fått stort dekkplass. Fin løsn!

spain_20089_ll_066.jpg

Her er en svenskregistert jeg så i Spania.

spain_20089_ll_152.jpg

Litt dimisjon på materiel.

spain_20089_ll_076.jpg

Hvis brukt er kraftigre rør og innfesta kan dette gå til daviter også.

spain_20089_ll_077.jpg

Trivelig båt.

spain_20089_ll_666.jpg

Baugpropell-innstallasjon i min egen. Den skiver 240kg og dingsen der under er anode fra Maddox. Ikke akkurat til regatta men jeg forsker litt med virkningen på propellen i beskittelse og redusering av ror. Foran den monterte jeg undervannslys, duppedings!

spain_20089_ll_618.jpg

Vikingskip på 56fot som jeg pratet om i annen tråd. Her er rorsystem, men dersom båten rister kun 1 meter lagde verft den litt anderless. Den funkerer som forventet.

spain_20089_ll_621.jpg

Samme båten har 2stk Yanmar og her gjennstår beskittelse foran drev som skal funkere som støttebein når båten er på land.

spain_20089_ll_148.jpg

Lagde merke til den lille seilbåten i mellem motorbåtene. Dette er faktisk Amel 53!

spain_20089_ll_074.jpg

Den båten har fin badeplattform. Om 2 år har mitt firma planer om avdeling i den havna og satse på den markeden. Ønsker ikke kommentar fra store, stygge knuterut-ulven men man kan gjøre alt man ønsker seg :yesnod:

spain_20089_ll_164.jpg

Glemte den næsten. Her er en av knuterut karakter :wink:

Ha en gå dag :cheers_wine:

det første bildet viste en pen løsning og skulle gjerne hatt noe tilsvarende på min

den båten du har på nest siste bilde må jo ha en veldig sårbar konstruksjon?. Med krenging vil jo denne luka til en vesentlig grad være under vann.

Det siste bildet er utvilsomt den mest smakløse targaløsningen jeg har sett.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ønsker ikke kommentar fra store, stygge knuterut-ulven men man kan gjøre alt man ønsker seg :yesnod:

Ser du forbeholder deg retten til å sensurere hvem som kan kommentere dine innlegg her på forumet.... Dette finner jeg litt merkelig men ikke overraskende, men det er da en smule komisk og latterlig også da....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Lundebåt laget en liknende bøyle senest i fjor sommer. HAr selv sett de sveise det sammen del for del. De brukte ganske mange timer, så jeg er redd det er en forholdsvis dyr fornøyelse, men du kan nok få et ganske klart svar hvis du ringer de og hører. Tror det var en 42 de lagde til i fjor, men jobben er omtrent den samme.

Jeg vurderte targabøye da jeg tok båten vår til Middelhavet, men valget falt på en solid biminitopp hvor jeg har plassert to stk solcellepanel på toppen.

Grunnen til mitt valg er flere. Targabøyle vanskeligjør tilgang bak, særlig i kombinasjon med jolledavid ++. På mange båter bidrar bøylen ril rene kråkereiet bak på båten som ser lite bra ut og flytter tyngdepunktet opp. Dette var nå mitt valg som jeg fremdeles er fornøyd med, men smak og behag...

rene kråkereiet bak på båten .

Nå har ikke jeg en B46, men det er vel relevant problemstilling for mange.

Man slipper opp for rekke å hekte ting fast i. Hos meg er det fullt. Rene kråkereiret.

Har stor sans for løsningen med bimini, men hos meg går bommen helt bak til akterstaget. Altså targabøyle.

Og til sommeren kommer det ei VHF antenne til, sannsynligvis et kompass og Navtexantenna bør flyttes ut.

Er det noen som har slike i produktkatalogen sin?

Her er targa på en Oceanis jeg så i vinter. Bra arbeid og fin design.

spain_20089_ll_012.jpgspain_20089_ll_013.jpg

Lundebåt laget en liknende bøyle senest i fjor sommer. HAr selv sett de sveise det sammen del for del. De brukte ganske mange timer, så jeg er redd det er en forholdsvis dyr fornøyelse, men du kan nok få et ganske klart svar hvis du ringer de og hører. Tror det var en 42 de lagde til i fjor, men jobben er omtrent den samme.

Hvis jeg husker rett pratet du om at Lunde hadde dritet på seg med den bøylen? 2 måneder i arbeid og så ut som World Trade Center er i dag :confused:

Har vært i kontakt med tre leverandører for å se på muligheten for å lage en maken bøyle til den som er avbildet i starten av tråden. Da inklusive pushpit, davitere og bestemorsseter som vist på bildene (fjerner den gamle pushpiten og bruker samme hull til innfesting med noe forsterkning). Skal ikke avsløre prisleie og leverandører ennå da jeg ikke har avsluttet prosessen. Vil bruke 38mm rør på de to hovedrørene og 32 på selve pushpit (original er 25mm). Daviten skal tåle en 310 RIB med 15hk som er nærmere 100 kilo.

Dette høres bra ut, og jeg tror også du bør holde deg til skikkelig dimensjon om bøylen skal tåle litt... og det er jo intensjonen med en slik bøyle... Tror også 38mm vil se bedre ut visuelt også og ikke virke "pinglete" som tynnere rør gjerne vil gjøre...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...