Geirh Startet 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2008 Har fått pris og anbefaling på en easyais fra Seatronic. Kun for og motta men det er greit nok for meg. Har en Raymarin C80 maskin. Noen med erfaring,synspunkter på denne?? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Dersom du har oppdatert programvare på C80en din, tilsvarer vel den mitt E-system når det gjeløder AIS. Dette virker veldig bra. Ta deg litt tid til å bli kjent med AIS informasjonen. Du kan få liste over skip med mottatt AIS informasjon, og du får vist informasjonen på skjermen over posisjon. I tillegg får du nytting informasjonm om TCPA og CPA. Jeg tror ikke du vil angra på at du begynner å bruke AIS. Det eneste du må sjekke er om du henter inn annen NMEA informasjon til kartplotteren. Baudraten på AISen er høy sammenlignet med baudarte på eksempelvis GPS. Her kan det være at du må bruke en mellomløsning. Dette kjenner Seatronic godt til. Sitér dette innlegget Link to post
tjaldur Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Dersom den AIS mottakeren fra Seatronics er den samme som jeg har, så har den en inngang for nmea (blå kabel) som tar imot signal fra GPS på standard nmea baudrate. Deretter så videresender AIS boksen dette til serieporten på 38400. Dvs. man må så i kartleseren innstille GPS til å ta imot signal fra samme port som AIS og samme baudrate. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Geirh Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 jeg har oppdatert programvaren på min C80 maskin,oppdatering fikk jeg med Seatronic. Har vært en del i kontakt med seatronic om dette. Blir nok til at jeg kjøper det enten med splitter eller med egen antenne. Høres posetift ut så langt Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Vil legge til en liten kommentar om den lytter på begge kanalene samtidig. De aller billigste AIS mottakerene lytter på en kanal av gangen og veksler mellom A og B for å hente informasjon. Dette kan resultere i at en del informasjon kommer en god del senere enn hva den burde gjøre. En god AIS mottaker mottar på begge kanaler samtidig (og koster ofter det dobbelte). Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27236 Du finner kanskje noe mer info om AIS mottakeren din her? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Larspo Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27236 Du finner kanskje noe mer info om AIS mottakeren din her? Uten å ha lest hele dette emnet, så er dette snakk om en transponder og ikke en ren mottaker. Dette er to relativt forskjellige produkter i både pris og bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Har fått pris og anbefaling på en easyais fra Seatronic. Er det EasyAis eller den nye modellen EasyAis2 du har fått tilbud på ? Det er også kommet en EasyTRX transponder på markedet i år. Har sett denne ned i 6-7 båtpenger. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 (redigert) Er det EasyAis eller den nye modellen EasyAis2 du har fått tilbud på ?Det er også kommet en EasyTRX transponder på markedet i år. Har sett denne ned i 6-7 båtpenger. Det jeg har fått pris på er en easyais til kr. 2890.- i tillegg kommer enten splitter eller egen vhf antenne. Dette er KUN mottaker. Redigert 21.Februar.2008 av Geirh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.