Jump to content

Sentralstøvsuger i båt?


SeaGirl

Recommended Posts

Jeg prøver meg på en nytt emne... støvsuger!

I den gamle båten vår hadde vi faste tepper på gulvene,

og med en treåring full av sandstrand + en liten hund som hadde rullet seg samme sted,

var det ofte en utfordring å få ut sanden av teppene.

Vi har prøvd minst 3 støvsugere som gikk på batterisystemet i båten,

men ingen av disse virket noe særlig godt.

Derfor ble det til at vi hadde med en stor støvsuger som vi brukte når vi lå koblet til strøm på land.

Vi så på den nye Skilsøen på en båtmesse og det var en utrolig nydelig båt,

men den er langt utenfor vår økonomiske rekkevidde.

Men den hadde sentralstøvsuger!!

Vet noen av dere hvordan denne virker, om den går på batteriene eller trenger vanlig strøm,

og om det er ordentlig "sug" i den?

For det første vil jeg ha ordentlig gulv i vår neste båt (ikke faste tepper),

men jeg ønsker også ha en slik sentralstøvsuger da, hvis den fungerer greit?

Dersom mannen min setter inn en slik, skal han få kjøpe flere knapper til GPS`en for minst

3 ganger det støvsugeren vil koste ,-) Regner derfor med at jeg får en slik.

Hvis dette er noe som gjør jobben effektivt da? Noen som vet noe om dette?

Redigert av SeaGirl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg kan diverre ikkje svara på spørsmåla, men eg har lenge ønska sentralstøvsugar i båten. Forutsatt at den går på 12v

Argumenta er:

-billigt (det er filterteknologien som kostar)

-tek mindre plass (eller rettare røyr og motor kan plasserast på stadar ein vanlegvis ikkje bruker)

-uavhengig av landstraum/generator

-motoren er permanent fastskrudd

 

Når det gjeld hundahår, så er det jo lett å finna ei endeleg løysing på problemet.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Campingfolket har hatt sentralstøvsuger lenge i vognene sine, søk på utstyr til disse så finner dere det dere leter etter.

 

Selv har jeg en på 12 volt hånd holdt og en liten 220 volt som brukes når det trengs.

 

Og ja hudehår har en enkel løsning.... ingen hund.

 

Tror ikke dere vil bli veeeeldig imponert over sugeefekten på sentralstøvugerne.

Link to post
Share on other sites

Sentralstøvsuger har vært nokså vanlig i litt større båter i mange år. Alle de jeg har sett har en tilført effekt mellom 1500 W og 2200 W og går på 220V. Dette ligger godt over den øvre grensen av hva de fleste gjestehavner leverer hvor normen ofte er 2 eller 4 forbrukere på en 10 A sikring. To brukere gir 1200 W på hver, og fire halvparten av dette hvis de to eller fire deler broderlig på strømmen.

 

Det er mulig at det finnes 12 V sentralstøvsugere, men da tror jeg at et viskelær vil gjøre omtrent samme nytten pga av stort effekttap i en 12V støvsuger med flere meter sugeslange. Legg merke til at jeg ikke er bombastisk i min uttalelse og skriver "mulig" og "tror". Vi har en 1400 W støvsuger som vi benytter hvor strømforholdene gir anledning til dette og en oppladbar Black & Decker såkalt turbostøvsuger (DustBuster?) til småsuging. Denne er vi rimelig godt fornøyd med, men på grunn av kortvarig stor sugeeffekt går denne tom for strøm allerede etter 2-3 minutter så den benyttes stort sett til brødsmuler o.l. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter mitt syn bør man veie for eller i mot når det gjelder sentralstøvsuger. Å montere (hvis så finnes) 12 volts sentralstøvsugere vil jeg tro er liten vits i. Da der det bedre å ha vanlig støvsuger samt agregat tilgjengelig (eller i gjestehavner) som kanskje koster det samme, eller mindre.

 

Vi har sentralstøvsuger. Denne går på 220 volt. Synes å erindre at denne er på 1800W. Type Flexit. Strømmen tar vi fra inverter (2,8kw).

 

Dersom jeg kun kunne basert meg på gjestehavner ville jeg ikke hatt sentralstøvsuger. Det er ikke i byene du trenger å støvsuge, men etter en dag i uthavn med det graps dette medfører. Det er ihvertfall vår erfaring med 2 hunder (veggtilveggteppepå5minutter-typen) og barn.

 

Derfor, dersom du ikke har stor batteribank/inverter, ville jeg gått for enklere løsning slik at du kan muliggjøre bruk ute hvor man trenger støvsugeren.

 

En annen ting som bør taes med i betraktning, er at fra tid til annen kan våtstøvsuger være greit. Vi har dette i tillegg til sentralstøvsuger. Type Dewalt. Kanskje det kunne være mer fornuftig ? (beklagligvis går også denne kun på 220 volt/ihvertfall den vi har).

 

Men i tillegg til omtalte støvsugere er et redskap noe av det viktigste på tur, nemlig de gode gammeldagse klesrullene med klebende papir. Denne tar hundehår nesten bedre enn alt annet.

Link to post
Share on other sites

....For det første vil jeg ha ordentlig gulv i vår neste båt (ikke faste tepper),......
:yesnod: :yesnod:

 

Når det gjelder støvsugere generelt, tilsier min erfaring at en bør ha minst 750 W for å få noenlunde brukbar sugekraft, spesielt på tepper.

Det blir vel mye for 12 V systemer og også mye for de fleste landstrømtilkoblinger. Det er nok også grunnen til at de fleste batteridrevne virker tamme.

 

Men dersom du ikke har gulvtepper, greier du deg kanskje med en litt tammere løsning?

 

Forresten: velkommen til forumet!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...