Jump to content

To sylindere ekstra - verdt 35 båtlapper?


Gutek

Recommended Posts

Far og sønn er i sterke diskusjoner om motorvalg til 36 fot Hansen &Arntzen motorseiler.Båten har vært nevnt i en tidligere tråd.Den veier 13 tonn.Båten skal få ny motor.Valget har begrenset seg til å stå mellom 130 hk Perkins eller 115 hk Nanni,

Perkinsen er en sekssylindret sugediesel med et sylindrvolum på 6 liter.og med omdreining på 2600.Den veier ca 650 kg og koster 190.000 alle avgifter innkludert.

Nannien er 4 slylindret med 3,4 liter sylindervolum og en vekt på ca 400 kg.Omdreining 2600 også på den.Den er utstyrt med turbo og intercooler og har 4 ventiler pr sylinder.Det er en marinisert Kubota.Pris kr 155.000.

Forskjellene i vekt og styrke har liten eller ingen betydning.Begge er sterke nok og et par hundre kilo til eller fra spiller ingen rolle i den båten.

Vi regner med at 6 sylindre vil gi en mer behagelig motor med hensyn til vibrasjon og støy.Desuten regner vi Perkins for å være et sikkert valg med hensyn til kvalitet og evt verdi ved salg.

Nanni har vel også fått ord på seg for å være god kvalitet.Og den må vel kunne sies å være en mer moderne motor .Begge har max dreiemoment ved 1600 omdr.Nanni har en flatere kurve oppover pga turboen.

Pr i dag ser det ut til at det kan bli Perkins men under tvil.Er den verd 35.000 båtlapper mer en Nanni ??? Synspunkter ønskes !!!!!

Hilsen Gutek

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig TO SYLINDRE EKSTRA - VERD 35 BÅTLAPPER ? .

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Du hadde knapt trengt turbo og intercooler for å få det effektuttaket av en 3,4l D.

Ingen av motorene kan sier å være blodtrimmet.

 

Spørsmålet er om du trenger dreiemomentet som er under 1600rpm, der vil turbo motoren være dårligere. Altså vil forandring i turtall ta lengre tid på den minste motoren, fks full akterover fra tomgang....som er den gangen du trenger momentet.

 

Du må påregne et høgere dieselforbruk med 6 kontra 4 sylindre. En pølse i slaktetida kanskje.

 

Uten at jeg har hørt noen av disse motorene kan jeg si en diesel motor vil gå penere med 6 sylindre enn 4, faktisk er det bedre med 3 enn 4 også uten at jeg vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har hørt noen av disse motorene kan jeg si en diesel motor vil gå penere med 6 sylindre enn 4, faktisk er det bedre med 3 enn 4 også uten at jeg vet hvorfor.

Enig her. I en firer går to og to stempler paralellt, mens i en treer går alle tre ulikt.

Ville ikke tenkt i det hele tatt før jeg hadde valgt Perkinsen i dette tilfellet.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Uten å ta stilling til hvilken motor som er best, ville jeg i det minste prøvd å unngå motorer med turbo og intercooler i et deplasementskrog som dette. I en slik båt vil du nok ofte gå på lave turtall over lengre tid, noe som resulterer i soting og koksing i turboen med de følger dette fører med seg. Mange vedlikeholdskroner spart ved å ha en sugemotor i stedet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ville gått for NANNI, har selv hatt en 3syl. Perkins 35hk.Den kjøpte jeg ny,motoren var bra, men "svettet" olje fra dag 1. i tillegg: en god del støy.Var ombord i en ferge som har 2 Perkins hjelpemotorer, oljesøl på begge to.Har hørt flere som klager på engelske motorer når det gjelder oljelekasje. Har også hatt Yanmar som aldri hadde en synlig oljedråpe.Derfor har jeg mest tro på Nanni (er ikke det også japansk?)

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet at Perkins har hatt ord på seg for å være noen oljegriser.Det ville være synd.for etter 42 år er båten rein og pen under dørkene.Trebåter og oljesøl passer enda dårligere sammen en plast og olje.Men jeg trodde at dette ryktet har oppstått på 80-tallet da Perkins var mye brukt,og at det er en overstått epoke.Er det noen som vet om nye Perkins lider av den samme syka ???

 

Gutek

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har set er ikke nye Perkins motorer belemret med oljelekarser. Men jeg synes nå begge motorene blir i største laget i en 36 fots motorseiler du vil jo aldrig få utnyttet dise motorene i den båten. Det eneste du oppnåt med stor motor er jo stor heksjø det blir jo ikke noe mer fart. En mindre motor vil gå med mer riktig belastning og ikke sote så mye som en stor motor med lav belastning. Problenet som kan oppstå om en motor går med for lav belastning over lengre tid er at sotingen fører til glassring i sylynderveggene med påfølgende ojleforbruk og dålig teting. Personlig ville jeg satset på en 60- 80 hk motor i en slik båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...