Jump to content

Ekkolod - plassering av svinger?

auriga30

Recommended Posts

Hei.

Skal montere ekkolodd i båten. Mørejet 30 helplaner marsfart 32 knop 2 X DP 290.

Hvor på skroget bør jeg montere svingeren for å få best mulig effekt. Må jo ta hensyn til forstyrrelse.

Mye luft under skroget, Aggregattene lager vel mye uro for hekksvinger???

Taknemlig for svar fra noen som vet noe om dette.

Ha en fin dag.

Vil ikke det beste være å høre med forhandler her? Eller kanskje noen medlemmer har samme båt, og svinger?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

En svinger skal monteres ca 1/3 av båten aktenfor baugen, ca 30 cm. ut fra senter.

Den skal monteres nedfelt i blister ca 5 cm. ut fra skroget.

Blisteret skal følge vannstrømmen rundt båten, og ikke stå paralellt med skroget.

Svingerflaten skal peke ca. 3 grader forover.

Er ikke dette forskjellig fra type båt. da?

På noen typer vil jo halve båten være over vann i noen fartsområder... :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

På 725`n (Fjordkraft) er svingeren montert inv. ca 150 cm fremfor miten i lengderetningen og miten av bredden, med andre ord i bunnen av V`n. fremme under dørken i kabinen.

Skuta er helplaner, og det har ikke hvert noe problem med forstyrrelser med denne monteringen.

Om du finner ut hvor mye av bunnen som går i "luft" ved maks fart med maks powertrim så kan du sikker bruke dette som et utgangspunkt for en smart montering. :diving:

Om du klarer å vente til skuta kommer på sjøen så kan du prøve deg på et triks:

Du legger svingeren i en vannfylt frysepose som du presser mot bunn inv. Slik at det ikke er luft mellom skrog og svinger.

Da er det bare å sette rederinnen, matrosen eller i værstsefall fokkeslasken til rors og prøve seg frem! :puke:

Om du velger å montere svingeren inv. Så pass på å bruke riktig lim så det ikke blir porer eller luft i mellom skrog og svinger….

Det er sikkert noen her som har anbefalinger om lim…..

Lykke til

Edited by Nautofil (see edit history)

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Jeg har samme type båt som deg bare litt eldre. I min båt har jeg en innvendig svinger montert ca i center av båten. Denne virker helt fint opp til ca 20 knop.

Jeg monterte også en utvendig hekksvinger for i tilegg å kunne måle sjøtemperaturen. Denne ble montert mellom drevene. Får ikke gode signaler fra denne under fart (max 5 knop). Er nok litt for mye turbulens fra propeller her...

Hei

Har slitt og slitt med montering av svingeren til ekkolodd. Jeg har en utvendig giver som også skulle være mulig å montere invendig på enkelt skrog.

Dette er det jeg da har forsøkt meg på, både liming rett i skroget og teknikken med rør og olje. Foreløpig dårlige resultater.

I et lite gjennomtenkt øyeblikk i fjor presterte jeg da og klippe kabelen til svingeren. :nonod: Spørsmålet mitt er som følgene, er svingeren nå ubrukelig, eller er det mulig å skjøte den igjen? mener jeg har hørt tidligere at koaxial kabler ikke kan skjøtes?

Tenkte jeg med ny glød og motivasjon skulle gi dette ekkoloddet nok et forsøk innvendig til våren før jeg eventuelt borrer opp.

Du skriver ingenting om hva slags ekkolodd og svinger du har.

Mange kvier seg for å lage hull i skroget på båten sin - og med god grunn selvsagt.

Derfor finnes såkalte in-hull svingere, f.eks. Airmar M260, men disse må monteres på en plass i skroget som er "hel-ved" (plast).

Svingeren sitter i en liten boks som skal fylles med ikke-giftig frostvæske (anbefalt av Airmar).

Denne svingeren har et effekttap på ca. 20%, kontra en sammenlignbar gjennomgående men er alikevel

så myyye bedre enn f.eks. en hekksvinger (og mange gjennomgående) at du nesten kan se bort fra dette.

Heisann

takk for svar!

Jeg mener ekkoloddet het noe sånn som "cruiser - depth" kjøpt på seatronic.no for noen år siden.

giveren ser ut som en 2 cm dyp kloss med ca 3cm diameter. selve gjennomføringen er ikke så stor, underkant av en cm i diameter

med en plastmutter ovenfor.

Tror gjennomføringen bør gå veldig greit i utganspunktet, men tror jeg velger å gi den invendige monteringen nok et forsøk.

Har sett det finnes ferdig rør-opplegg for invendig montering, så kan hende jeg forsøker å kjøpe et sånt.

I et lite gjennomtenkt øyeblikk i fjor presterte jeg da og klippe kabelen til svingeren.

Den kan skjøtes. Jeg har forlenget og skjøtet en bråte sånne.

I båten min har jeg et transducerrom som jeg jobber med å få vanntett. Følgelig må kabelen gjennom en gjennomføring. Derfor kappet jeg og satte på en koblingsboks.

Når det gjelder denne tåpelige innvendige monteringen har jeg kommet til at det er å ligne med religion. Et hvert argument blir møtt med varianten av halleluja som lyder "funker fint hos meg".

Et hvert argument blir møtt med varianten av halleluja som lyder "funker fint hos meg".

Hva er problemet så lenge det funker greit? Synes det er greit å slippe et ekstra hull under vannlinjen. Jeg for min del tar inn dybder ned til 285 meter med innvendig montering, er det dypere trenger jeg ikke ekkolodd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

jeg tok en hurtigvri med hekkgivern min i en sandvik 28

fyllte på en solid kladd med blank silicon og stablet giveren oppå - det fungerer utmerket men ytelsen gikk ned fra 180?? meter til 100 ca men ellers helt problemfritt - fordelen er at du kan skjære av silicon lett i stedet for å slite med hard epoxy

- fordelen er at du kan skjære av silicon lett i stedet for å slite med hard epoxy

Jovisst! Men hvorfor skal du skjære den av??? Så lenge den virker blir den værende der den er. Og om den svikter, gjør det jo ingenting om du ødelegger den når den skal fjernes?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fatter ikke vitsen med å bore så j.... mye hull i skroget?

Om en skal se på levetiden til et normalt ekkolodd så blir det garantert byttet svinger noen ganger :diving:

Om noen mener at du ødelegger egenskapene til ekkoloddet så vil jeg ha dette mer utfyllende! :confused:

Jeg ser klare fordeler med å ha svingeren inv. :cheers:

-lettere å bytte om den tar kvelden

-ikke avhengig av hull i båten

-lett å tilpasse ved bytte.

-fungerer helt greit til normalt bruk i fritidsbåt.

-jeg har den montert langt fremme i senter av båten.

-lett å montere

-en får mulighet til å prøve seg frem før montering mens båten er på vannet.Deretter er det bare å lime den fast.

-slipper å ha en sårbar skroggjennomføring.

Derimot har du en yrkesbåt med et helt konge ekkolodd eller er avhengig av vantep. og fart så ser jeg problemet med inv. Montering.....

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

fordelen er at du kan skjære av silicon lett i stedet for å slite med hard epoxy

Og ulempen er at silikon, og Sikaflex, er svært effektive midler for å dempe vibrasjoner. Sikaflex selger en ikkeherdende versjon som heter Sikalastomer som brukes til støydemping. Og det svingeren sender ut er vibrasjoner.

Om noen mener at du ødelegger egenskapene til ekkoloddet så vil jeg ha dette mer utfyllende! :confused:

Har vært debattert en bråte ganger før men...

Det er sånn at hver gang lyd går fra et medium med en spesifikk hastighet til et medium med en annen hastighet, så oppstår det en reflektor. Og det trenger ikke være store endringen. En termoklin sees godt på loddet. Overgangen vann/luft reflekterer sånn ca. 95%.

(Jeg forutsetter montering i tank inne i båten. Silikon, Sikaflex o.l. er bare tull. Og montering i epoksy kan bli like galt.)

Når lyden går gjennom olja i tanken og inn i laminatet, vil den reflekteres. Det samme skjer fra laminatet til sjøvann. Pluss alle småreflektorene i form av glass og polyester i laminatet. Og så skjer det samme på tilbakeveien.

Og så vil lyden også hver gang den treffer en reflektor forandre retning dersom den ikke treffer vinkelrett på. På en bunn med normalt reis, vil den peke litt ut til siden selv om svingeren monteres vertikalt.

Og så er det det at svingerflaten mot sjøvann er ute av styring. Den er ikke lenger tilpasset frekvensen fordi skutebunnen svinger over et udefinert stykke.

Det var en som nevnte at maks. dybde gikk ned fra 180 til 100 m. ved monteringsendring. Det er mye. For å nå dobbelt så langt, trenges fire ganger effekten.