Jump to content

hjelp vedlikehold seilbåt - lage manual


greiegry

Recommended Posts

Hei, allesammen!

 

Jeg har et stort ønske - til dem som har lang fartstid med seilbåter. Jeg trenger en vedlikeholdsmanual, en komplett en. Kan noen hjelpe meg?

 

Foreslår at flere kan komme med innspill og så kan vi ende opp med en manual som kan komme mage til nytte og glede!!!

 

Det finnes jo manualer for alle duppeditter i båten, men ikke en som sier hva som bør sjekkes, regjøres, byttes ut 1. år, 2 år, 4 år, 5 år 10 år etc.

 

Jeg ønsker dette for min Beneteau Ocaenis 393, 2005 modell. Jeg er ingen kløpper på vedlikehold og Alzheimer'n er langt fremskreden, så en komplett liste med tips om vedlikehold batterier (utskifitning), doer, anoder, elektriske systemer, vedlikehold autopilot, gir, motor, ankervinsj, vinsjer, pakninger, rigg etc. etc.

 

På forhånd takk

 

greiegry

 

...ettersom jeg er jente-med-båt-alene, så trenger jeg en manual etter bokstavkjeksmetoden (step-by-step)-

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder elektroniske duppetitter handler det mest om at de lever under bra forhold, dvs ikke under for stor fuktighet. Dersom en ikke har varme ombord i båten om vinteren (holde nede luftfuktigheten) kan de være lurt å ta med seg hjem elektronisk utstyr som er lett å demontere. Motoren trenger årlig service i form av skifting av brennstoff og oljefilter samt oljeskift. Seil og rigg trenger ettersyn, men arbeid med vedlikeholde er moderat.

Jeg bruker å lage en årlig (eller vårlig) liste for arbeid og vedlikehold for året. Båter er så forskjellige at en manual vil bli nokså generell, men en tur på bibliotekts hylle for båtlitteratur vil nok gi mange tips for å sette opp sin en arbeids-/vedlikeholdsliste. Og så er det bare å spørre og utveksle erfaringer med andre og ikke minst her på BP :yesnod:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De er nok vrient å lage en manual fra A til Å som gjelder for ulike båter som også er forskjellig utstyrt. Jeg regner med at det fulgte en håndbok med båten fra 2005. Den er sikkert et godt utgangspunkt.

 

Opprett en perm med manualer for utstyret om bord. Mange slike manualer finnes også på nettet (motor, etc,).

I tillegg er det greit med gode huskelister for vårklargjøring og konservering/vedlikehold før vinteropplaget. Forslag til slike lister finnes mange steder på nettet, også i det utmerkede arkivet på baatplassen. Båteiere har gjerne en ulik praksis, så det blir gjerne å fylle på med det som passer for deg og din båt. Kanskje noen har en lett tilgjengelige her?

 

Ser at Normar som forhandler Beneteau, har listet opp en del vedlikeholdspunkter på sin hjemmeside. Men den må definitivt bygges ut og konkretiseres.

Ellers er det bare å spørre forumet om man står fast. Og så velge det beste av de 20 ulike svarene...

 

Noen her har sikkert også linker til gode hjëmmesider med utførlige vedlikeholdslister som et bidrag til din egen liste.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...