runes Startet 22.Februar.2008 Del på Facebook Startet 22.Februar.2008 (redigert) Ifm planlegging av vårens & sommerens tur trenger jeg et egnet PC og billig program (helst gratis) for planlegging. Ideelt sett skal det kunne bruke Navionics og BSB-kart. C-Map kan og være aktuellt. Til nå har jeg brukt gratisversjonen av Raytech, men opplever dette som lite brukervennlig, fordi: - brukergrensesnittet er dårlig for å legge inn ruter - begrensning på ant waypoints i en rute - kan ikke bruke Navionics kart (må kjøpe fullversjonen for å kunne laste inn) - tregt Ser roaldbj anbefaler Maptech sin Chart Navigator, men denne blir dyr og det ser ut til at denn må kjøpes med full pakke av amerikanske kart, noe jeg ikke trenger. Et annet alternativ er TIKI Navigator Pro, som ser bra ut. Hva må til for å koble denne til "Standard Raymarine pakke i båten (dvs Ray GPS, ekko, radar, vind, autopilot & C80 plotter)" Andre billig/gratis alternativer? Pt trenger jeg det kun for planlegging, men skal jeg legge noe penger i det så bør det og fungere i båten (selv om jeg egentlig sverger til papirkart som tillegg til plotteren) Redigert 22.Februar.2008 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
roaldbj Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Dersom du ser på denne lenken til Nautisk Forlag i Oslo, http://www.nautisk.no/products/rund_um_sam...und_kattegat_t3 , så ser du at dette kartet selges med gratiskprogrammet "Cruising Navigator Light". Jeg har endel slike hjemme, dvs Cruising Navigator Light. Dette leser BSB kart. Dersom du sender en IM med adresse skal jeg postlegge det til deg. Jeg pleier å kjøpe serie 1, 2, 3 og 4 i denne båtsportskartserien. Det er også returodninger for oppgradering av gamle kart. Disse selges samlet i en plastkoffert for prisen av 3 kartserier. I hver av seriene er Cruising Navigator Light. Tiki Navigator har fått mye ros. Dette er utviklet av norsk langturseiler. Dette får du i tre varianter, hvorav det billigste, Planner, koster 370 kr. Jeg brukte TiKI mye for noen år siden da det var under planlegging. Jeg kjenner ikke til om Crusing Navigator Light leser BSB-kart som man produserer selv (rettere: jeg vet ikke hvordan man nå om dagene lager BSB-format på grunnlag av egne papirkart. Hvilken kartserie skal du benytte. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Er virkelig RayTech Planner så dårlig? Hvor får en kjøpt billig kortleser? Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 22.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Vet ikke om det er forskjell på gratisversjonen eller kjøpeversjonen, tror ikke det. Etter hva jeg har skjønt er ensete forskjellen at med kjøpeversjonen får du med Raymarines CF-kortleser og det er kun med denne du får lest Navionics-kartene + at den kan kobles til båtens intrumenter. Tror ikke det går ann å lese kartene med annen CF-kortleser. Om noen vet hvordan dette gjøres er jeg veldig interresrt i å høre hvordan. Men etter min erfaring med demoversjonen ser jeg ingen grunn til å koble denne til båten....... Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
roaldbj Svart 22.Februar.2008 Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 Er virkelig RayTech Planner så dårlig?Hvor får en kjøpt billig kortleser? Dette spørsmålet har jeg så mange synspunkter på at at jeg har vansker med å begrense meg. Jeg har brukt Raytech RNS i to sesonger - og veeeeldig mye. For det første - jeg har rotet bort kartbrikkeleser i en ellen annen bag og kjøper nå en ny for kr 800. Man er avhengig av en spesiell kartbrikkeleser for å lese Navionics-informasjonen. Dernest - for å ha virkelig glede av Raytech må man ombord ha nettverksløsningen Seatalk HS, som gjør at en eller flere PCer fungerer som fullverdige multifunksjonsenheter (radar, kartplotter, dybdemåler, planlegger o.a.). Jeg vet at Furuno har tilsvarende system, men det har jeg aldri brukt. Antar at det er like avansert. Det er mye lettere å redigere og planlegge ruter med Raytech, sammenlignet med å utføre dette på på selve plotteren. Jeg er sammenhengende omlag 8 uker ombord og jeg planlegger hver morgen en seilas eller to med Raytech - dette har blitt som et ritual. En av innvendingene mine er at man må ha noe kunnskap om hvorledes interne nettverk settes opp for å få til koblingen mellom alle instrumeneten i Raymarine serien og opp mot PCene. Jeg har tidligere vært en stor tilhenger av C-maps PC-Planner NT, men dette er utelukkende et planleggingsverktøy. Med Raytech RNS kan man ombord legge opp eller endre en rute, og denne informasjonen overføres umiddelbart i sann tid til radar, autopilot, kartplotter og backupsystemer. Den største innvendingen jeg har er at jeg ikke kan importere digitale bilder av havner, radaropptak o.a. i programmet. Raymarine har visstnok satt av store ressurser bfor å utvikle programmet yttreligere. Jeg har flere ganger søkt etter medlemmer her på BP og andre steder som har erfaring med RNS 6.0 - uten å lykkes i å utvikle brukerforum. Hos Belamarin er det visstnok begrenset erfaring med programmet. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 22.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2008 (redigert) Jeg vil tro at med den nye G-serien til Raymarine så vil Raytech RNS etterhvert fungere som kjernen i systemet, så det er naturlig at Raytech RNS vil utvikles videre. Brukergrensesnittet i dagens plottere er jo faktisk kanske dårlig (f.eks. til planlegging av ruter). Redigert 22.Februar.2008 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
tjaldur Svart 23.Februar.2008 Del på Facebook Svart 23.Februar.2008 Jeg har lastet ned den gratis planleggeren RNS 6. til min PC. Den leser i hvert alle BSB oc C-map kart som jeg har. Det er riktignok en gratis planlegger, så den tar ikke inn GPS og AIS. Jeg bruker den først og fremst til å ta inn gribfiler som den pent legger ut i kartene. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 800 for kortleseren. Det var jo litt av en pris. Hva med EBay eller butikker i USA? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Ved bruk av kortleser til Navionics, får man da legge kartene på harddisken. Eller må man ta brikken ut av plotteren hele tiden (eller kjøpe to brikker)? Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Eller er det mulig å ta en backup på egen CF-brikke? Det er iallefall mulig å kopiere dataene inn på PC, men vanlig CF-kortleser... Håper å få sjekket ut litt rundt dette på massa i morgen. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Akult Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Ved bruk av kortleser til Navionics, får man da legge kartene på harddisken. Eller må man ta brikken ut av plotteren hele tiden (eller kjøpe to brikker)? Jeg har bestillt en slik kortleser. Man kan visst få kopiert kartene inn på PC, men da får man ikke brukt dem til noe Man må altså etter det jeg skjønner jobbe mot kartet på kartbrikken hvis man sitter hjemme i stua og planlegger. Waypoints og ruter kan lagres på selve kartbrikken, det er plass nok, men det anbefales brukt en egen brikke til dette. Man må altså ut og inn med kartbrikken i plotteren med mindre man velger en råflott løsning med egen kartbrikke til PC-en hjemme. Sabla dum løsning, men de har vel sine grunner. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 (redigert) Jeg har lenge brukt Seaclear http://www.sping.com/seaclear/index.htm for planleggingsformål, som bruker BSB kart, eller andre formater. Siden jeg stort sett seiler i middelhavet har jeg funnet en kilde som selger billige kart bl.a. til seaclear: http://www.1yachtua.com/ Tydligvis russisk side, og kanskje ikke helt i tråd med vestilge copyright lover? men men, siden jeg også har kjøpt papirkart over samme området har jeg ikke så dårlig samvittighet. Har kjøpt en del kart fra dem uten problemer. Det er også mulig å scanne egene pairkart, men det er mye jobb og krever stor nok scanner. Det finnes programmer som skal kunne skjøte sammen flere bilder til et stort (hvis man f.eks. tar mange bilder ved siden av hverandre for å dekke utsikten fra en fjelltopp f.eks) , men det programmet jeg brukte fungerte ikke godt nok for kart. så det ble med et forsøk. Redigert 3.Mars.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Da har jeg motatt kortleseren og kartbrikke - altså en stund før jeg får ny båt og plotter. Førsteinntrykket var greit nok, og ruteplanleggingen ser ut til å fungere fint. Jeg tester nå dette med den medfølgende Raytech Planner. Men hvis ikke det vises mer detaljer i plotteren enn på en PC, så mener jeg bestemt at Blue Chart viser flere detaljer. Jeg er vant med Garmin. Spesielt i de mer kronglete farvann. Det gjelder både i "utkantstrøk" og i byer. Hvis jeg tar et eksempel fra Mandal indre havn, så er det markert tre grunner der inne. Jeg er nødt til å bevege cursor over disse og be om mer informasjon for å finne ut at disse grunnene er 2 meter. Jeg er vant med at slike grunner angis med dybde i kartet uten at jeg må be om ytterligere info. I papirkartet vises de greit. Se utdrag av skjermbilde der nevnte grunner er markert med rød ring. Noe av det første jeg ville sjekke, var at kartet var oppsatt med ønsket gradnett (WGS-84). Det fant jeg ikke ut uten å verifisere det "manuelt". Kanskje må jeg studere sakene grundigere for å finne ut av nevnte detaljer, men jeg våger å antyde at dette i tilfelle burde være litt lettere å ta seg frem til. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Du kan velge hvor "grunne" grunner du vil vise i plotteren, da vises dybden i kartet. Jeg ar visning ned til 5 meter under vanlig seilas, da blir det litt mindre info i kartet Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Akult Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 (redigert) Javel - jeg kan ikke se noe tilsvarende setting i RayTech Planner. Ellers ville jeg tro at de grunnene som er grunnere enn 5 meter burde være mer interessante enn de som er dypere ... Redigert 3.Mars.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Kan du bruke en backup-brikke? Blir litt krøkkete å måtte ta ut brikke fra plotteren hver kveld for å se på PC'en. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Amfea Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Absolutt! Jeg har 0-5 meter på visning. Tenkte jeg skulle prøve denne planleggeren i år jeg også, lettere å lage ruter på pc enn i plotteren. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Zach Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 ...Man må altså etter det jeg skjønner jobbe mot kartet på kartbrikken hvis man sitter hjemme i stua og planlegger. Waypoints og ruter kan lagres på selve kartbrikken, det er plass nok, men det anbefales brukt en egen brikke til dette. Man må altså ut og inn med kartbrikken i plotteren med mindre man velger en råflott løsning med egen kartbrikke til PC-en hjemme. Sabla dum løsning, men de har vel sine grunner. Jeg bruker Navionics kart og kortleser, og driver å planlegge ruter hjemme. Man MÅ bruke denne spesielle kortleseren, elleres får jeg feilmelding. Om man må flytte på kartbrikken t/r plotteren er jeg ikke sikker på. Det ideelle ville ha vært å kopiere kartene til en annen brikke, men det er neppe mulig. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 5.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2008 Jeg har lenge brukt Seaclear http://www.sping.com/seaclear/index.htm for planleggingsformål, som bruker BSB kart, eller andre formater. Siden jeg stort sett seiler i middelhavet har jeg funnet en kilde som selger billige kart bl.a. til seaclear: http://www.1yachtua.com/ Tydligvis russisk side, og kanskje ikke helt i tråd med vestilge copyright lover? men men, siden jeg også har kjøpt papirkart over samme området har jeg ikke så dårlig samvittighet. Har kjøpt en del kart fra dem uten problemer. Dette var interresant, noen som vet om tilsvarende billige BSB-kart for de nordiske områdene? Jeg bruker Navionics kart og kortleser, og driver å planlegge ruter hjemme. Man MÅ bruke denne spesielle kortleseren, elleres får jeg feilmelding. Om man må flytte på kartbrikken t/r plotteren er jeg ikke sikker på. Det ideelle ville ha vært å kopiere kartene til en annen brikke, men det er neppe mulig. Noen som vet? Hadde en prat med Belamarin i går om Raymarine RNS, her er hva de sier: - Det går ikke ann å ta backup av CF brikkene - For meg som bruker Raymarine C serie (ikke Seatalk HS) vil jeg ikke ha særlig glede av fullversjonen da den ikke vil kunne kommunisere med plotter + resten av instrumentene. De mente den greieste løsningen for en med C-serie er å bruke Raymarine Planner (gratisversjonen) til planlegging på PC og enten bruke BSB kart eller kjøpe Navionics kartleseren. For overflytting av waypoints må jeg da bruke en CF-brikke. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Mulligan Svart 5.Mars.2008 Del på Facebook Svart 5.Mars.2008 Noe av det første jeg ville sjekke, var at kartet var oppsatt med ønsket gradnett (WGS-84). WGS-84 er ikkeno gradnett. Det er et datum. Det gåt fint an å bruke WGS-84 som datum og lese koordinater i meter eller fot. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Mars.2008 Del på Facebook Svart 5.Mars.2008 Dette var interresant, noen som vet om tilsvarende billige BSB-kart for de nordiske områdene? Jeg kjenner ikke til gratis-kart for nordiske områder. Første gang jeg kjøpte BSB kart fra Maptech over deler av Norge og Danmark var disse ikke knyttet til kode, men kunne kopieres fritt fra PC til PC. Nå har det blitt et kodesystem bestående av to koder. En kode tastes inn fra PC og en annen fåes via internett eller via telefon. Jeg har fått oppgradert kodene flere ganger. I prinsippet er det sikkert mulig å låne kart av hverandre, men det ville være å stimulere til ulovlig kopiering, noe som ikke er tillatt på Båtplassen. Det kjedelige når man betaler for helt nye opplag av BSB seriene, er at det er ytterst få kart som modifiseres fra år til år. Jeg synes det er greit å bruke BSB kart når jeg skal orientere meg på store oversiktskart og zoome hurtig på enkelte områder. Vektorkartene er derimot overlegne når det gjelder å søke på spesielle havner - denne funksjonen finnes ikke på rasterkartene. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 5.Mars.2008 Del på Facebook Svart 5.Mars.2008 WGS-84 er ikkeno gradnett.Det er et datum. Det gåt fint an å bruke WGS-84 som datum og lese koordinater i meter eller fot. Ja greit nok. Poenget mitt er at jeg ikke kan se en setting for sjekke at det var brukt WGS-84 rutenett - pluss dette med en del grunner som ikke vises med dybde uten at man aktivt gjør noe for å finne ut av det ... Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 6.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2008 I prinsippet er det sikkert mulig å låne kart av hverandre, men det ville være å stimulere til ulovlig kopiering, noe som ikke er tillatt på Båtplassen. Det kjedelige når man betaler for helt nye opplag av BSB seriene, er at det er ytterst få kart som modifiseres fra år til år. Ja, det vil være ulovlig og ikke tillatt utenfor båtplassen heller. Men det som er lovlig er å selge kart man ikke bruker lenger (f.eks om man har kjøpt nyere versjoner). Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Mars.2008 Del på Facebook Svart 6.Mars.2008 Hva koster et BSB kart? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Mars.2008 Del på Facebook Svart 6.Mars.2008 Kartene får du kjøpt bl.a. fra Nautisk Foirlag, se her for utvalg: http://www.nautisk.no/elektroniske_sjoekart/kart_pc/bsb_kart Du får dem kjøpt for Danmark og Sverige sammen med papirkart for samme område. Hver stor-serie koster fra 600 kroner (Kattegatt) til ca kr 1750 (Sveriges Vestkyst). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.