Jump to content

hva kjennetegner en Risørsnekke

Ole Olsen

Recommended Posts

Hei

har hele tiden trodd at snekka jeg kjøpte var en Risørsnekke......men er ikke så sikker lengre.

Har snust gjennom allt jeg kunne finne på nett om denne båttypen, men finner da ingen som ligner på min.

Den er laget en gang sist på 60 tallet, det er helt sikkert.

Men hva kjennetegner en Risørsnekke?????

Å hvor kan jeg hennvende meg for å få mere informasjon om denne typen snekke??

Noen der ute som kan hjelpe meg ????

Jeg tror at Ole Olsen egentlig snakker om trebåt og ikke 23' / 27' Risørsnekke i glassfiber. Eller tar jeg feil, Ole....?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Personlig tror jeg vel egentlig at det er litt mye forlangt å finne sikre særtrekk ved f. eks. en Risørsnekke i tre. Det blir omtrent som å definere en Hvalersnekke. På Hvaler var det antagelig et par dusin trebåtbyggere på 50-og-60-tallet... skjønner du hvor jeg vil hen?

Det er noe helt annet å definere f. eks. en Wicksten-, Rolfsnes eller en Kommedalsbåt - for her har man ET båtbyggeri som byggde alle sine trebåter på en spesiell måte.

Husk på at trebåter bygget i Risør-traktene kan ha vært byggd av noen dusin trebåtbyggere, og alle hadde sine særtrekk men ingen hadde fellestrekk, ihvertfall ingen spesielle og dominerende. Jeg tror nok at du kan like godt prøve å finne ut hvilket båtbyggeri i Risørtraktene som har bygget båten din, om det var noen derfra i det hele tatt.

Etter bildene å dømme så kan båten din like godt ha blitt bygget på Hvaler eller i Fredrikstad-traktene. Ikke helt ukjent dette med halvdekk her i disse traktene. Selve overbygget (mahogny...?) på bildet tror jeg ikke er original, antagelig blitt satt på senere.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

I min barndoms Tvedestrand kaldte vi dette for sjekter. Er det et særligt sørlandsk udtryk som betyder det samme som snekker eller hvad?

Når Alf skulle sejle familien ud på skæret startede han altid med at "tegne" på motoren med en blyant! Det var vist noget med at der skulle grafit på et eller andet for at motoren skulle tænde...ja, de minder...

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

har rett å slett ikke peiling på hvor den kommer fra. Men den har ligget i Frognerkilen i Oslo, å han jeg kjøpte den av kalte det "risør" snekke.

Men spiller egentlig ingen rolle heller, båten er bra den å håper bare den vil flyte når jeg får den på vannet :lol:

Grunnen til at jeg kunne tenke meg å vite dette, er for å finne ut litt om bakgrunnen til båten. Samme gjelder måten slike båter ble bygget på. Denne er jo midt på 20 tallet i fot, å hadde kun en Franskskrue som gikk gjennom mitterste spantet å ned i kjølen.

Ellers så var det to messingbeslag foran å to bak. Dette var allt som holdt kjølen til båten.

Selvsakt var jo kjølbordene spikret til kjølen også.

Etter forliset , hadde jeg en gamling som hadde jobbet på et båtbyggeri her oppe i Lofoten med meg. Han kunne ikke tro det var mulig at den ikke var festet bedre. Så nå har jeg gjennomgående bolter i hvert av spantene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...