Jump to content

Blanding av blå gelcoat til Fjordling 17 HT


boina

Recommended Posts

Jeg har en gammen Fjordlig 17 HT med blått dekk som har fått seg en skade i ovegang skrog dekk. Skaden er såpass stor at jeg må reparere med glassfiber. Jeg er imidlertid ikke innstilt på å hellakkere dekket og har derfor ambisjoner om å mixe gelcoat til riktig farge. Liker ikke lakkerte gamle båter. :nono: Vannsliping og rubbing er tingen :yesnod:

 

Det er neppe mulig å oppdrive riktig ferdigblandet ettersom den 40 år gamle originlfargen er noe falmet.....Båten produseres fremdeles med blått dekk hos Dyvik i Sverige, men fargen vil neppe passe.

 

Vil det for eksempel være mulig å blande sammen gelcoat med tokomponent lakk for å finne den rette fargen?

 

Noen som har erfaringer evt tips om steder hvor man kan få mixet etter fargeprøve?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har holdt på en del med plastreparasjoner, og er enig med deg i argumenteringen mht. hel lakkering. Det er mulig å blande inn farge i topcoat, men det vil alltid være et usikkerhetsmoment mht å treffe farge når det har tørket/ herdet.

Fargen som jeg ble tipset i sin tid å blande inn var det systemet som billakkerer bruker. Dette var noe tungvindt og usikkert, så jeg valgte tilslutt en annen løsning.

Blåfargen jeg skulle ha var ikke å få i noen standard farger, så jeg endte med å reparere med vanlig gelcoat og påfåre farge med svamp etterpå.

Jeg kjøpte Hardtop fra Jotun som de hadde i 2 forskjellige farger. En som var for lys, og en som var for mørk.

Kjøpte en av hver og brukte god tid på å blande forskjellige fargeprøver (uten herder).

Når jeg fant riktig miks blandet jeg ferdig med herder og påførte med svamp for finest mulig finish.

Resultatet ble bra!

Hardtopen er litt seig å jobbe med når den begynner å herde, men følger du anvisningen går det bra.

Slitestyrken er helt topp, har gått utallige turer på dekket senere uten tegn til slitasje.

Det blir også påstått at hardtopen er sterkere enn topcoat, uten at jeg kan vise til noe fakta rundt det.

Har vel egentlig ikke noen grunn til å tvile heller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...