Jump to content

Installasjon av Jabsco Silent el-toalett


LykkelitenIV

Recommended Posts

Hei alle sammen !

 

Jeg har skaffet meg et konverteringssett til Jabsco toalettet.

Et slikt ett:

12b.jpg

 

Jeg skal installere en Jabsco el-toalett i min Viksund 310 St. Cruz.

I installasjonsveiledningen står det at pumpe for innsug av vann bør stå så nærme toalettskålen som mulig.

Men jeg ser for meg at det ville vært mer praktisk å plassere den i motorrommet, da kommer man enkelt til filteret og hvis det er en lekkasje så kommer vannet ut i motorrommet (som kan lenses) i stedet for for eksempel inni skapet på toalettrommet.

 

Hvordan er disse el-toalettene installert i andre båter ??

 

Tror dere at det vil fungere å plassere denne motoren i motorrommet, eller kan det bli for "tungt" å skyve vannet opp/bort til toalettskålen?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Hos meg er pumpen monter under dørken i stikkabinen, en drøy meter unna dassen.

Dette fungerer fint hos meg.

Så lenge pumpen ikke må presse vannet for høyt tror jeg det vil fungere å plassere den i motor rommet.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nesten samme sak men med magnetventil i stedet for pumpe. Kan ikke tenke meg at det er noen ulempe med pumpen i motorrommet. Du bruker like mye krefter på å suge som å trykke vannet men mange pumper sliter mer med innsnevringer på sugesiden enn på trykksiden. Mener det ikke spiller særlig rolle på disse pumpene (membranpumpe).

 

Min toalettinstallasjon står der litt om her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Ja under dørken i stikk-kabinen har jeg jo også plass. Men dett ville være på et laverer nivå enn det vannet og toalettet er i dag.

 

Jeg har et teknisk rom i fotenden av stikk-kabin også, der varmerne er plassert og vannslangen går igjennom i dag - den er også mulig.

 

Høyden blir den samme hele veien etter at vannet er kommet inn i motorrom-nivå.

 

Som du skriver på hjemmesiden din Svein så er det vel litt støy fra denne også (eller er det bare kverna som støyer ?).

 

Jeg vil helst ikke ha det på toalettrom (det blir da i skapet under vasken), ettersom det ikke er noen luke inn der.

Kan jo selvsagt lages det også......

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Det er nok kverna som støyer mest og den får du ikke flyttet uansett. Jeg ble litt skuffet da "Quietflush" indikerer at dette er ganske så rolig, dog er det en god del roligere enn TMC (men til en helt annen pris også).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke din Viksund 310 St. Cruz. Har du ett eller to toiletter? Dersom du har ett er min anbefaling å beholde dette "hånddrevne" toilettet. Ombord har vi både Jabsco hånddrevet og det elektriske du viser i innlegg #1. Pumpe og filter ligger ca 80 cm fra selve kverna, og ca 30 cm lavere. Kvernsystemet er kraftig og pumper septikken opp i en tank ca 1 1/2 meter høyere enn selve toilettet. Dette systemet har i hovedsak fungert bra i to lange sesonger. Ved reperasjon ser jeg for meg at det elektriske systemet er mer ommfattende enn det manuelle systemet. Selve pumpa som du spør om er kraftig og kan helt sikkert plasseres i motorrommet slik du antyder. Ingen som helst tvil om at støynivået er større ved det elektriske systemet sammenlignet med det hånddrevne.

Link to post
Share on other sites

Har et tilsvarende sett selv (bare ikke ettermontert). Jeg har pumpe ca. 1 meter unna (brukte hele den medfølgende slangen), samt ca. 3 meter sugeslange. Filteret skal monteres før pumpen, så kan hende du evt. kan ha filter i motorrom og pumpe et annet sted. Selv har jeg dette på et "lite" tilgjengelig sted. Dvs. at jeg kommer til pumpe og filter om jeg skrur ut 10 skruer og kryper litt inn en luke. Om vinteren kobler jeg ut begge slangene fra pumpen (som enkelt kan gjøres uten verktøy og med en hånd). Filteret har jeg bare inspisert, men aldri funnet noe i. For meg så er det helt uproblematisk å bruke 10 min om høsten og 10 min om våren for å forhindre frostspreng og kontroll av filter og slanger.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg var og sjekket nettopp. Det passer nok best med filteret i motorrommet, og da pumpen i teknisk rom rett innenfor.

Utfordringen var å rengjøre filteret uten å måtte krype over sengen "grise" litt innenfor for så å montere og tørke opp etterpå.

 

Filter her:

12d.jpg

 

Og Motor her:

12e.jpg

 

 

Roald: Det er ikke aktuelt å gå tilbake til manuelt. Med vår sønn på 7 blir det litt enklerer for han å trykke på en knapp.

Dessuten har vi allerede innstallert det "enkle" konverteringssettet (kom med båten da vi kjøpte den).

12c.jpg

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...