Jump to content

Er 340 timer mye på en 1999 modell?


flipflap

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å kjøpe en Suzuki 50hk 1999 modell. Den har gått 340timer. Er det relativt lite? Har lite forhold til timer på påhengere, men tror det er ganske lavt? Noe annet jeg burde passe på med denne motoren? Svakheter?

Link to post

Har ikke veldig erfaring med det, jeg har 350t på min Yanmar, og det er en 2006 modell (gått 2 ses.) men det blir jo litt annerledes. Imidlertid betyr det i snitt ca 35 t gangtid pr år, og det burde ikke være avskrekkende, men jeg vil tippe at det likevel ligger i det øvre skiktet. Min magefølelse tilsier at det er et mindre problem med en firetakter enn det er med en totakter. Likevel blir det viktigste at motoren er fri for skader - og om du får mulighet til å skifte girolje er det også fint å konstatere at det ikke er vanninntrengning i undervannshuset.

 

-koh

Link to post

Helt normalt med en gangtid på rundt 50 timer pr. år for en utenbordsmotor...

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Jeg synes det er lite. Ja, faktsk så lite at jeg hadde blitt litt skeptisk i utgangspunktet.

Har motoren stått ubrukt i enkelte sesonger?

Har motoren blitt brukt hvert år - har den stått lenge uten å ha blitt gjennomspylt av ferskvann - konservert?

Min erfaring er at motorer som blir brukt og har normalt vedlikehold kan gå problemfritt lenge, motorer som ikke er brukt regelmessig og ikke hatt lett service før de blir stående over tid gir problemer.

Så lavt timetall gir ikke automatisk en problemfri motor.

Det er i alle fall verdt å sjekke det du kan eller få en som kan litt om motorer til å se over den.

Link to post

Er det snakk om en 2 eller 4-t her? Som nevnt over kan det faktisk være langt farligere for motoren at den har stått ett år enn at den har blitt brukt ett år, spesielt en 2-t da den krever konservering og slikt, er det en 4-t ville jeg sjekket motorolje for vann.

Regelmessige servicer er en forutsetning, om de er utført av forhandler er det jo et pluss, men det er ikke nødvendigvis noe minus om en privatperson gjør det selv heller.

340 timer er ganske lite, men jeg så selv på min 50hk e-tec 2005 mod, var gått 23 timer siden den var ny, de fleste motorer i norge har gått svært lite så synes det er jo ikke så veldig lite...

Link to post

Denne motoren står ikke i Norge. Det er en Suzuki 50hk firetakter. 1999 modell. Den skal være konservert og spylt etter bruk. Og ha fått normalt vedlikehold. Skal ikke ha stått stille over lengre tid, kun vært lite brukt.

Edited by flipflap (see edit history)
Link to post

Hvis den ikke er Norsk så husk at du får hk avgift og mva på den i tillegg til prisen.

 

Ellers høres det ut som det som er verdt å si er sagt her

Det beste er nok at den har gått litt hvert år :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...