Jump to content

SIMRAD kartplotter og autopilot


il Capitano

Recommended Posts

Jeg har en Simrad autopilot som er et par år gammel (det var toppmodellen den gang).

 

Nå planlegger jeg å kjøpe kartplotter.

Har mest lyst på Garmin ( p.g.a. deres G2 kart), men tenkte det kanslkje var best å holde seg til Simrad så den en 100% kompatibel med autopiloten.

 

Har nettopp vært inne på Simrads hjemmesider, og kan til min store overraskelse ikke finne kertplottere blent deres produkter?

 

De følgende to spørsmål ville jeg sette stor pris på å få besvart :smiley: :

 

Har Simrad sluttet å produsere å plottere?

 

Hvordan vil en Garmin plotter fungere sammen med en Simrad autopilot?

 

Hvis noen av dere har synspunkter/anbefalinger i forhold til plottere fra andre produsenter mottas disse også med stor takk.

 

Hilsen Il Capitano

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

 

Der er skrevet mye om både plotter og autopilot her tidligere, ta et søk etter f.eks "+autopilot +plotter" så finner du en masse. Emneoversikten (link øverst på siden) inneholder også kategoriserte linker til de fleste tidligere tråder.

 

Når det gjelder sammenkobling av plotter og autopilot så er det jo absolutt en fordel om begge er av samme fabrikat, kan spare deg for en masse trøbbel da. Noen (de fleste?) piloter har nytte av båtens fart fra GPS eller logg da båter endrer styrekarakteristikk ved forskjellige hastigheter og det kan piloten ta hensyn til.

 

For min del eller kanskje en heller skal si til mitt bruk ser jeg ikke en eneste fordel med å legge opp ruter på plotteren og styre autopiloten direkte etter disse. Når jeg skal ut i ukjent farvann lager jeg alltid rute på plotteren først, dels for å gjøre meg litt kjent med farvannet og dels for å enkelt være sikker på at jeg finner riktig led uten å måtte zoome ut og inn hele tiden. Når jeg så er på vei sette jeg kursen manuelt på piloten ut fra det jeg ser på plotteren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...