Jump to content

Solcelleregulator og Optimabatterier


Per A.

Recommended Posts

Har installert 3 stk Optima Yellow Top som forbruksbank og er ikke helt overbevist om at regulatoren til solcelleanlegget (2 x 30W) behandler dem pent nok. Hvis jeg har forstått rett, har disse batteriene omtrent samme egenskaper som gelbatterier og regulatoren skal stilles på dette. Det stemmer også med landstrømladerens spesifikasjoner på gel-innstilling og de anbefalte verdiene fra Optima.

 

Flytfasen skal være mellom 13.2 og 13.8 volt, solcelleregulatoren holder dem imidlertid på 14.2. Dette selv om batterimonitoren hevder at de er fullladet og ved å kople om til landstømladeren går den også øyeblikkelig til flytfasen på 13.4. Har jeg for dårlig regulator? Det er denne fra Solara:

solara_sr135tl.jpg

 

Mulig jeg bekymrer meg unødig, men batteriene er jo ikke akkurat gratis...og overlading er vel den sikreste måten å ødelgge dem på. Er det noen som har erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Leste en test der man ladet Optima gul med 14-16V pulser helt til ladestrømmen var under en viss grense. Det innebar at de ble overladet med ganske mange prosent før ladestrømen gikk under denne grensa og ladingen ble avsluttet.

Resultatet ble at batterien tok nesten fire ganger så mange ladesykluser før de måtte kasseres.

 

Hvordan det stiller seg med forhøyet vedlikeholdsspenning er vel noe annerledes, men disse batteriene ser ikke ut til å ta særlig skade av det heller. Skal se om jeg finner en referanse til testen.

 

Nå vet jeg ikke hva temperaturen er hos deg, men regulatoren har antagelig temperaturkompensering og 14,2 høres ikke så veldig galt ut hvis du har rundt 0 grader i Østfold, men det har du kanskje ikke?

 

Uansett kan du lese mye kjekt om lading av gule Optima her:

http://www.nrel.gov/vehiclesandfuels/energ...s/evs17pres.pdf

Link to post
Share on other sites

Takk for linken til testen, dette er interessant. Det blir jo liksom en egen hobby dette, med svakstrøm i båten...

 

Det er mulig at temperaturreguleringen på regulatoren slår inn her, får teste litt (Tempen i Strømstad var 7 + og sol, men det er det jo ikke inne i båten). Hvis den har fungert greit på Red Top er det jo grei skuring, poenget er jo å høre andres erfaring over tid!

 

Hvorfor betale så mye for 55 amp-batterier? Godt spørsmål, kjente til traksjonsbatteriene, men det hele er et spørsmål om plass. I mn båt er det svært lite å gjøre i det henseende, plassen til batteriene er under køyene i akterkabinene, og uten store ombygginger er det kun plass til små batterier. Optima er jo greie sånn. Dessuten er jo hele strømopplegget i båten snakk om helhetsløsning, går man for Optima får man kvalitet (?), men må samtidig se på spareopplegg som LED-pærer og xtra ladekilder som solceller etc.

 

Dessuten har TV`en fått sitt eget vanlige batteri som lades fra solcellene ved behov :smiley:

Redigert av Per A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Per - spareopplegg og ekstra ladekilde er bra. Har du sett på produktene til Joerg her på forumet? (Jeg kjenner ham ikke bortsett fra det jeg har lest her på BP og at jeg har handlet en PMP1). Det kan være fornuftig å se på laderegulator og evt. batterilader fra ham for å behandle batteriene godt. Er det en grunn til at tv'en har eget batteri?

Link to post
Share on other sites

Har lest mange av innleggene til Joerg med stor interesse, skal se nærmere på produktene.

 

Når det gjelder eget batteri til TV`en er det fordi den er grei å skille ut som forbruker som trekker endel strøm (med flere småbarn ombord går den mye som adspredelse), tror det er 35 w (flatskjerm). Det blir fort noen ampere, særlig på vår og høst med mye inneliv. Ett av de gamle batteriene var OK, så da passet det godt å bruke det til TV, og litt fordi undertegnede har morro av å lage opplegget... Her kommer uansett solcellene til sin rett, enkelt å legge ledninger og en bryter etter regulatoren slik at den vanlige forbruksbanken eller det ekstra batteriet kan lades etter behov. Blir det gråvær får vi spille Yatzy...eller satse på landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...