Jump to content

Strømforbruk for hjelpevifte til Wallas


magbolme

Recommended Posts

Monterte en slik vifte i gamle 33-fotern min i håp om at wallasen kunne brukes til noe mer enn oppvarming av akterlugar, det var nok litt vel optimistisk. Den hjalp litt, men bråker endel og klarte ikke å holde varmen i båten når det var kaldere enn 10 grader ute. For at den skal kunne gjøre noe nytte må den monteres ganske nærme dysa og dermed blir det mye støy også. Jeg synes den viften var en av de dårligere tingene jeg har brukt cash på i båten, det gjelder forøvrig varmeren også, men den fulgte med båten.

Link to post
Share on other sites

Til Kaftein Øl:

Hvis du sliter med varmetap kan isolering av kanalene hjelpe godt hvis de ikke er det da? En ny varmer koster mye peng og du får en god del arbeid med å montere...På eldre varmere var det ofte brukt tynne kanaler i forhold til dagens.....ikke like enkelt å dra med seg en 90 mm. kanal rundt om bak innredning kontra f.eks. 65mm.

Kan og hjelpe å se om det er mange 90 graders svinger rundt om... kanskje noen av de kan rettes noe ut med hvis det er plass?

Link to post
Share on other sites

Disse viftene er utstyrt med en elendig motor. Har hatt to stykker i forskjellige båter, og bekke begynte å rakle ette kort tid. Fikk høre hos Wallas at den motoren som satt der, hadde levetid på 300 timer!!!! Noe snaut etter min mening til denne bruken. Har sånn smått begynt å lete etter en erstatningsmotor. Bruker ikke mye strøm i allefall. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Til Kaftein Øl:

Hvis du sliter med varmetap kan isolering av kanalene hjelpe godt hvis de ikke er det da? En ny varmer koster mye peng og du får en god del arbeid med å montere...På eldre varmere var det ofte brukt tynne kanaler i forhold til dagens.....ikke like enkelt å dra med seg en 90 mm. kanal rundt om bak innredning kontra f.eks. 65mm.

Kan og hjelpe å se om det er mange 90 graders svinger rundt om... kanskje noen av de kan rettes noe ut med hvis det er plass?

 

Den første investeringen jeg gjorde på gamlebåten var å hive ut den varmeren. Prøvde som sagt å blåse liv i den ved å bruke denne hjelpeviften. Problemet var ikke varmetap, men at den elendige vifta som følger med varmeren ikke orker å blåse varmen ut av varmeren på en skikkelig måte, en hjelpvifte til fra wallas var bare å kaste penger ut av vinduet, effekten var minimal da denne hjelpevifta er akkurat like ineffektiv som vifta som sitter i varmeren.

 

Mitt beste råd er at du hiver ut denne varmeren, legger den ut på finn og selger den. JEg gjorde det med min wallas. Den var 10-15 år gammel, men fungerte slik den skulle. LA den ut for salg og kl. 8 dagen etter hadde jeg pengene på konto, 1500 kr mindre enn den kostet ny på seatronic, ringte minst 20 stykker den morgenen før jeg rakk å slette annonsen igjen. Det er masse folk som vil kjøpe brukte varmere. Bruk casha du får fra denne varmeren og casha du hadde kastet bort på hjelpevifte og et par båtkroner til og kjøp en ny varmer som virker. Det er langt i fra så dyrt som det virker som. JEg kjøpte ny 4 kw dieselvarmer for pengene jeg fikk for den gamle wallasen, fikk innkjøpspris på den nye, og totalt kostet dette meg maks 2000 kr da jeg også måtte bytte kanaler og dyser. DA fikk jeg varmer som kunne brukes til noe, og holde båten varm hele vinteren.

 

Du trenger forsåvidt ikke engang å ta ut varmeren engang, bare legg den ut på finn og se hvor mye du får for den, også kan du bestemme deg for om du vil beholde den eller ikke. HVis jeg ikke husker feil kan du få ebere fra seatronic fra 9000 kr + monteringssett. Tror jeg fikk 7500 for den gamle wallasen. Hjelpevifta er i hvertfall bortkasta penger uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...