Jump to content

VHF med innebygd AIS


roaldbj

Recommended Posts

Jeg ser på informasjonssiden til Pronav, http://www.pronav.no/index.php?page=hovedside&hjem=1 at det er annonsert en nyhet fra franske Navicom, en VHF med nødknapp, innebygd AIS-mottaker, trådløst håndsett og intercom funksjon. Det skal bli spennende å se hvorledes informasjonen fra denne nye VHFen kan sendes videre til kartplotter, radar og flerfunksjonssystemer.

Link to post
Share on other sites

Snakket med en dame på Pronav standen på messen i Bergen, og hun fortalte dette om den nye VHF'en med innebygget AIS... etter hva jeg skjønte av det lille hun skjønte så er det nmea som blir spårket som benyttes til kommunikasjonen mot plotter eller pc for AIS.. Ser at prisen ligger på 429 Euro i Frankrike for denne VHF'en. Pronav forventet en pris på rundt 4500 kroner for denne..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Veldig kjekk VHF, og nøyer man seg med AIS mottaker er den grei ettersom man slipper unna med 1 VHF og 1 GPS antenne.

Likte mindre det trådløse håndsettet. Mangler Distress-knapp ser det ut for, men den hadde nok ikke blitt godkjent ettersom den er trådløs.

Men prisen på snaue 5000 er vel sånn passe startpris.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Dette er VHF-radioer med innebygget AIS-mottager, og det har begrenset nytteverdi. Minst én produsent har laget VHF-radio med innebygget AIS-B, og da begynner vi å snakke om noe fornuftig. (I praksis kan disse dele noen komponenter i utstyret så totalprisen kommer ned, men det blir nok ikke de billigste radioene.)

 

På den annen side, det er ikke noen ulempe med to VHF-antenner på en seilbåt. Den beste plassen for en antenne er toppen av masta, men blir denne skadet så kan det hende du har behov for å bruke radio. Jeg vil tro at en løsning hvor AIS bruker reserveantenna til VHF-radioen og mulighet for enkel og rask omkobling er en like anvendelig løsning. Det er mulig at motorbåter vil prioritere annerledes.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
Min virker greit nok, er kanskje ikke så fan av det trådløse håndsettet men ellers er den OK.

Henter AIS 'en inn på en Garmin 3010C.

Du er etter hva jeg forstår, noe over middels interessert i tekniske egenskaper og duppeditter.

Så for å borre litt dypere, med det du vet nå, ville du kjøpt den samme igjen, eller er det en annen du heller ville gått for?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Jeg er også en med 'noe over middels interessert" i elektriske duppedingser som kan være kjekt å ha.. i en regnværs dag.. ;)

 

Med den nye plotteren min (Lowrance HDS-10) så støtter denne å vise AIS på skjermen, og må si det frister litt å smekke inn en AIS mottaker til denne også. Evt, ais transponder, men da er vi oppe i nesten like mye som jeg ga for HDS'en. hehe.. Det blir litt for mye..

Men hadde jeg kunne fått en transponder som virker til 3-4.000,- ca, så hadde jeg nok gått for det også.

 

En AIS transponder koster 6900,- mens en ren mottaker koster 2260,-

Tror jeg sparer opp til en transponder jeg når jeg først er i gang. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg fikk følgende svar fra ProNav:

"Hei,

Du trenger en AIS mottaker(eller mottakter med sender) tilkoblet din HDS.

Den kan tilkobles via NMEA 183 (baud rate 38.400) eller NMEA 2000.

VHF modellen du har inneholder ikke AIS.

AIS mottakeren trenger en VHF antenne, men det finnes AIS splittere som gir deg mulighet for å benytte samme antennen som for VHF."

 

Så jo.. HDS-10 støtter NMEA 183.

 

og btw.. HDS'en min kom i posten i går, så nå er den i hus, klar for montering snart :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Dere som kan detta ,tenkte å låne tråden til et spørsmål bare .Har AIS motager ombord ,men den har plutselig blitt borte fra skjermen.Noen forslag på hva som kan ha skjedd ,ikke trykt å surra med noe på plotteren som jeg veit om.Så litt rart den bare blir borte,så sant den ikke er i stykker da ? Er vel ikke det jeg bruker mest ombord ,men den var nå der da så.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det første som slo meg er om det lyser på AIS mottakeren?

Så ville jeg ha sjekket antenneledningen til AIS mottakeren, er dette egen antenne eller er det splitter og bruker samme antenne som VHF'en?

Kan evt. denne splitteren ha tatt kvelden kanskje?

Siste kan være brudd i kablene mellom AIS mottakeren og plotteren din kanskje?

 

Det var de tingene som slo meg først.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...