Astor Startet 24.Februar.2008 Del på Facebook Startet 24.Februar.2008 Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Jeg møtte en rib i kanalen med påmontert orange blinkelampe øverst i bøylen. Og den var i bruk da den passerte meg gjennom kanalen i Moss. Er dette noe nytt for oss sjøfarnde som vi skal vite om? Jeg mente et orange blinkende lys som dette var en ubåt i overflatestilling? De var i alle fall det da jeg tok Båtførerprøven på 60-tallet? Eller skulle denne karen på jobb i en gate som lå under vann pga høy vannstand? Båter som fordriver arbeid som f.eks. mudring ol. skal vel føre dertil egnede lanterner? Ikke vet jeg, men noe nytt er det vel. Kanskje? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Boywonder Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Regner med at det bare er for å signalisere at den arbeider med et eller annet. Men kreativt var det ja... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Astor Svart 24.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Regner med at det bare er for å signalisere at den arbeider med et eller annet. Men kreativt var det ja... Den kom kjørende som alle andre gjennom kanalen. ?? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
NC Justina Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Orangeblinkende lykt kan visst alle bruke. Både søppelbiler og traktorer jobber jo med dem på. Når man møter dem, så slakker man vel litt ned på farten og holder avstand. På en rib er det vel ikke så greit å heise opp signalflagg i masta heller Er det ellers stille på VHF-sambandet, så vil jeg tro det samme gjelder her. Blåblink derimot :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Vanlig på vaktfartøy ved datainnsamling eller undervannsarbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Orangeblinkende lykt kan visst alle bruke. Både søppelbiler og traktorer jobber jo med dem på. Når man møter dem, så slakker man vel litt ned på farten og holder avstand. På en rib er det vel ikke så greit å heise opp signalflagg i masta heller Er det ellers stille på VHF-sambandet, så vil jeg tro det samme gjelder her. Blåblink derimot :nono: Dette blir vel litt sammenblanding av ferdsel på land og vann? Vegtrafikkloven gjelder for motorisert ferdsel på land og sjøveisreglene gjelder for ferdsel på sjøen. Såvidt jeg husker står det ikke noe om orangeblinkende lykter i sjøveisreglene? Ubåt omfattes av regel 53b Astor (gul roterende lanterne) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
NC Justina Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Vel Gnisten, jeg skal ikke akkurat påberope meg sååå inngående kjennskap til bruk av roterende lys på vannet. Men jeg har da sett at; når det er arbeider igang, porter skal opp eller ned, kabelferjer startes, ting stenges eller åpnes, så går det ofte på et roterende orange lys nettopp for å varsle om at noe skjer. (og så kan det jo godt hende, at de faktisk bare har glemt å slukke for lyset sitt?!) Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Hei ! Ihht sjøveisreglene 23b skal et luftputefartøy vise gult rundtblinkene, og 23d et WIG fartøy rødt rundtblinkende, så kanskje han synes gummibåten går så fort at en kombinasjon av fargene er passende ! Kan ikke si jeg husker at oransje er nevnt nei. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 De som bor på Vestlandet kan gå ned på havna og kikke på disse båtene som har "Guard" skrevet på siden. Og oppe i masta har vi et........ Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 ....roterende orange lys? Hvor i all verden er bruken av dette hjemlet? Når man har gått så på land at man driver vegarbeid? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Hilmar 2 Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Jeg har en blitzblink til å ha i masta og På andre brygger. Det er en Jotron MF1112. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Jeg har dratt ut med hurtigbåt fra Athen noen ganger og alle disse raske båtene har hurtigblinkende oransje blitzlys i masten. Jeg regner med lyset skal vise at fartøyet beveger seg raskt... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Og hurtigbåter i Tyrkia har en hvit strobelight i stortoppen. Men som sagt, i våre farvann betyr dette roterende gule lyset vanligvis et vaktfartøy. Eksempel: Dersom man ute i Nordsjøen kommer for nær en av disse seismikerne, slik at det kan bli fare for slept utstyr eller eget fartøy, vil man finne at en avdanket bomtråler el kommer fossende med et roterende gult lys for å avskjære. De som har sin daglige økt der ute vet hva det betyr. Og hvorfor det gule lyset? For å få oppmerksomhet. Og til slikt bruk er det meget effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 (redigert) Mener å ha lest at "Alle andre blinkende lys ikke skal brukes på sjøen, for ikke å villede"..... Hvor står det forresten noe om BLÅTT blinkende lys i sjøveisreglene??? Greit at det vekker oppsikt / oppmerksomhet (fordi vi er vant til DET fra landevegen), men HVOR er det hjemlet? For DET er det vel når NSSR og politi (mis)bruker det til sjøss, eller?? Redigert: At RIB kjører med gul-lys i Moss, gir den INGEN rett til noe som helst, utover det en hvilken som helst fritidsbåt har! Mener nå jeg! Redigert 25.Februar.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mulligan Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Det står det deg fritt å mene Marwin. Men tygg på denne. Hva ville du velge av å , hjemlet, kjøre på et par kilometer med kloakkrør som en kat kommer tauende på, eller, uhjemlet, bli advart av det roterende gule lyset på vaktbåten? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Mener å ha lest at "Alle andre blinkende lys ikke skal brukes på sjøen, for ikke å villede"..... blinkande lys er tillåtet........(högintens blinkande eller strobe skall undvikes!!) för att påkalla uppmärksamhet ! regel 36 http://www.lovdata.no/for/sf/nh/th-19751201-0005-044.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjell E Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Det står det deg fritt å mene Marwin. Men tygg på denne. Hva ville du velge av å , hjemlet, kjøre på et par kilometer med kloakkrør som en kat kommer tauende på, eller, uhjemlet, bli advart av det roterende gule lyset på vaktbåten? Og hvorfor brukes ikke de lanterner som er foreskrevet for akkurat dette oppdraget da? Skal en gul blink også tilsi slep? Hvor langt skal man anta at slepet er? Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Mulligan Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Og hvilke er det da? Si, for et seks kilometers slep, en kilometer bredt, som er ganske vanlig i Nordsjøen. Hvilke lanterner bruker man for å markere noe slikt slik at det er klinkende klart hva det dreier seg om.? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Og hvorfor brukes ikke de lanterner som er foreskrevet for akkurat dette oppdraget da? Skal en gul blink også tilsi slep? Hvor langt skal man anta at slepet er? Mvh, Kjell Jeg kan love deg de brukes lanternene som er foreskrevet. Det Mulligan sier er at vaktbåtene har blink. Jeg vil anta det er ganske vanskelig å anslå etter normal lanterneføring at et slep er akkurat 12.5km. Ikke vet jeg hvordan den lanternesettingen ser ut i hvertfall. Ligger det derimot et vaktfartøy både forran og akterut for slepet ser man enkelt hvor hinderet er. Er ikke det betryggende for oss amatører da? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 (redigert) Tja... sidelanterner og akterlanterne? Du snakker om overflateslep? Eller er det seismikk du snakker om? Regel 24 g? Du må da være enig i at det er litt på kanten å hive opp en lanterne eller blink, og så selv definere hva den betyr uten å hjemle det noe sted? Spesielt når man benytter et signal som betyr noe helt annet? Eller kan jeg hive opp en blinkende gul over en blinkende rød og si at det betyr "vikeplikt for seilbåter"? Mvh, Kjell p.s Dette var svar til Mulligan. Redigert 25.Februar.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
bjorngb Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Og hvilke er det da?Si, for et seks kilometers slep, en kilometer bredt, som er ganske vanlig i Nordsjøen. Hvilke lanterner bruker man for å markere noe slikt slik at det er klinkende klart hva det dreier seg om.? (g) Et lite synlig eller delvis nedsenket fartøy eller gjenstand, eller en kombinasjon av slike fartøy eller gjenstander, som blir slept, skal vise: (i) hvis det eller den har en bredde på mindre enn 25 meter, en rundtlysende lanterne med hvitt lys ved eller nær den forreste ende og en ved eller nær den akterste ende unntatt at draconer ikke behøver å vise en lanterne ved eller nær den forreste ende, (ii) hvis det eller den har en bredde på 25 meter eller mer, ytterligere to rundtlysende lanterner med hvitt lys ved eller nær breddens ytterpunkter, (iii) hvis det eller den har en lengde som er større en 100 meter, ytterligere to rundtlysende lanterner med hvitt lys mellom de lanterner som er foreskrevet i punktene (i) og (ii) slik at avstanden mellom lanternene ikke er over 100 meter, (iv) en terningformet signalfigur ved eller nær det akterste ytterpunkt på siste fartøy eller gjenstand som blir slept og, hvis slepets lengde er større enn 200 meter, ytterligere en terningformet signalfigur hvor den best kan ses og anbrakt så langt forut som praktisk mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Jeg kan love deg de brukes lanternene som er foreskrevet. Det Mulligan sier er at vaktbåtene har blink. Jeg vil anta det er ganske vanskelig å anslå etter normal lanterneføring at et slep er akkurat 12.5km. Ikke vet jeg hvordan den lanternesettingen ser ut i hvertfall. Ligger det derimot et vaktfartøy både forran og akterut for slepet ser man enkelt hvor hinderet er. Er ikke det betryggende for oss amatører da? Men vaktfartøy er jo omhandlet i regel 49? Og den sier grønn over to røde? Riktig nok er 49 særnorsk, men kan ikke finne noe tilsvarende om vaktfartøy i de internasjonale COLREGs. mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
`MINA' Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Det er en del lektertrafikk i Kristiansandsdistriktet for tiden. Der benytter de seg av gult blinkende lys på lekterene som blir slept. Lyset er plassert akter på lekteren. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Fsn Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Eneste fartøyet jeg har sett med oransje blinkende lys på var en sightseeing ferge i Dubai. Denne hadde ikke lyset på om dagen men om kvelden og natten så kunne du se fra land at det blinket ute på havet og rundt The palm islands. Jeg mener også å ha hørt at det er ubåter i overflate stilling som bruker oransje lys. Et slikt lys gjelder imidlertid til at man skal slakke av når man møter det på veien men jeg tror ikke dette ha noe med sjøen å gjøre. På veien så utsyres jo alt fra søppelbiler og traktorer til brøytebiler og tungtransport med slikt lys så hvor for skulle det ha bety det samme på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 (redigert) Jeg har dratt ut med hurtigbåt fra Athen noen ganger og alle disse raske båtene har hurtigblinkende oransje blitzlys i masten. Jeg regner med lyset skal vise at fartøyet beveger seg raskt... så det samme i thailand,gult flash lys på speedbåter samt rib båter....Sikkert for å gjøre andere ekstra oppmerksom på disse fartsvidundere... Redigert 25.Februar.2008 av 23 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.