Jump to content

Orange blinkelampe på en rib?

Astor

Recommended Posts

Så har vi jo denne og da:

Unntakene i første ledd gjelder bare under utrykning eller i uforutsette situasjoner der det er nødvendig for en forsvarlig utførelse av fartøyets oppdrag. Fartøyene skal likevel avpasse hastigheten slik at det ikke oppstår alvorlig fare eller skade. Fartøyet skal om mulig bruke gult eller blått blinkende varsellys under oppdraget.

Forskrift om hastighetsbegrensninger langs kysten, i elver og innsjøer (sjøhastighetsforskriften).

Redigert av bjorngb (see edit history)
Forskriften trer i kraft 1. juni 2003...................

og ble opphevet 19. juni samme år..................

I den nye versjonen av 19. juni, som du finner Her, står det kun:

Fartøyer, som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Si, for et seks kilometers slep, en kilometer bredt, som er ganske vanlig i Nordsjøen.

Hvilke lanterner bruker man for å markere noe slikt slik at det er klinkende klart hva det dreier seg om.?

Ser hos PGS at de har et relativt stort drog gående i mexicogulfen...

Largest Moving Object On Earth

Akterlanterna er nok skjult under horisonten. Og hvitt lys hver 100m er ikke lett, siden streamerne vel går ca 8m under vann?

Nå passes disse greiene ganske godt på da. Har man en kurs som kan komme i nærheten av slepet vil man bli ropt opp på VHF minst 10 NM unna, og svarer man ikke kommer det en hissig vaktbåt (med eller uten blinkende gult lys) og jager deg vekk uten dikkedarer :smiley:

S/Y Surprise

Det står det deg fritt å mene Marwin.

Men tygg på denne.

Hva ville du velge av å , hjemlet, kjøre på et par kilometer med kloakkrør som en kat kommer tauende på, eller, uhjemlet, bli advart av det roterende gule lyset på vaktbåten?

Jeg MENER ikke noe som helst ut over det som står i regelverket. (Beklager at jeg var så "forsiktig" i innlegget mitt!)

At du trekker inn gigant-slep i Nordsjøen, er vel mildt sagt en avsporing fra RIB-en i Mossekanalen, eller??

Eller hva vi som fritidsbåtførere i kystnære farvann vil kunne oppleve?

Redigert:

Denna hadde jeg derimot sansen for: :yesnod:

Men jeg har to blå strobe-lys i lanternemasta mi :lol: Kjøpt på Clas Ohlson. Men demonterer dem til våren. Var litt "Harry" :lol:

Eneste stedet noen kan brife (ustraffet) med blålys på dagtid er ombord i båten :rolleyes: ??

Kan sikkert (ustraffet) henge på noen sirener også? :crazy:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Eneste stedet noen kan brife (ustraffet) med blålys på dagtid er ombord i båten :rolleyes: ??

Kan sikkert (ustraffet) henge på noen sirener også? :crazy:

Hehe! Særlig i Vansjø. Har ikke sett politi der oppe på flere år. Sist dem var oppi der, så røyk hele budsjettet dems på en tur pga at de ikke var kjent. Kjørte på grunn :yesnod: Men Må legge til at de strobelysa var så svake, at de nesten ikke syntes på dagtid. Men litt tøft på kveldstid da det var mørkt. hehe

Ble faktisk stoppa av politi-båten der oppe for noen år siden. Var ute og prøvde ei jolle til en kamerat. Og siden jeg kom i plan, så mente dem jeg kjørte over 5 knop. Var greit det. Fikk bare beskjed om å ikke kjøre så fort akkurat der :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...