Yankee Svart 25.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Helt greit å bruke tråden. Hvordan får man lastet inn på SD kortet fra Pcen da, må man ha en "boks"til det? Hva er egentlig forskjellen på Garmin 520 og 525? Kikka på beskrivelsen, men fant ikke så mye annen forskjell enn litt forskjell på ekkoloddet. Følger svinger med plotterne? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Hei igjen ja du kjøper en minnekort leser.. en hundrelapp ca. Forskjellen er enorm.. oppløsningen på skjermen kan ikke sammenlignes.. du skal ha 525. (det er nå min mening) jeg ville kjøpt uten svinger og kjøpt kombisvingeren til garmin i tillegg. da får du vanntemp,Fart.og ekkolodd. Merk deg også at du får innfellingsett til de plotterne. ikke glem at i usa så har de versjoner som heter 545 osv de skal du ikke ha. De er preloded med kart for usa..(bortkastede penger). Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Wandalen Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 med fare for og spore helt av Dette er jo us import så jeg informerer. Ringte garmin i UK og la fram problemet. Konklusjon: De oppretter sak nå og sender meg service nummer slik at jeg kan sende plottern til dem. Han forsto ingenting av problemet og ville ha plottern til dem. Bra service så langt GARMIN Til England ? men har du hørt med den Norske leverandøren av Garmin da? BELLANOR/GARMIN . Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 BELLANOR/GARMIN Tror han kan spare seg for de tellerskrittene, de er ikke på noen måte imøtekommende når det gjelder produkter som ikke er solgt gjennom sitt forhandlernett Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Thorlyn Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 ringte dit engang for og forhøre meg om språk på plottere.. Sitat: det vil jeg ikke uttale meg om så lenge produktet ikke er kjøpt gjennom oss. Møkkaservice Men klart de beskytter jo bare sitt marked og tar dobbelt betalt Har ingen problemer med og kommunisere med utlandet"naboen" Jeg kjøper av prinsipp ingen ting "Norskt" når de skal ha den høye kalkylen. Har svensk kone, bare importerte biler, og 80% av gadgets jeg trenger kommer fra "Det STORE utland" Ta en stakkarslig impeller til japsen min. NORGE: 670KR USA: 167KR Får heller ta merarbeidet med og sende Spøk til side. Jeg har drevet med import av bil i mange år og liker og handle ting ikke hjemme Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Wandalen Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 ringte dit engang for og forhøre meg om språk på plottere.. Sitat: det vil jeg ikke uttale meg om så lenge produktet ikke er kjøpt gjennom oss.Møkkaservice Men klart de beskytter jo bare sitt marked og tar dobbelt betalt Har ingen problemer med og kommunisere med utlandet"naboen" Jeg kjøper av prinsipp ingen ting "Norskt" når de skal ha den høye kalkylen.Har svensk kone, bare importerte biler, og 80% av gadgets jeg trenger kommer fra "Det STORE utland" Ta en stakkarslig impeller til japsen min. NORGE: 670KR USA: 167KRFår heller ta merarbeidet med og sende Spøk til side. Jeg har drevet med import av bil i mange år og liker og handle ting ikke hjemme Jøss... Utrolig dårlig service da. Helt enig med deg. Jeg handler også en del ting uten for Norge via nett , så er det jo ikke langt til England heller da Kjøpte frittfall ombyggingsett til min Lewman dreggvinsj fra UK , Fikk delene i dag 122£ Tok bare litt over en uke Sitér dette innlegget Link to post
salhus Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Hei Når du sender den til reprasjon , pass på at du skriver "for repair" på papirene ( om du sender f.eks med DHL) Så står det sikkert "from warranty repair" når du får den tilbake. Dette skulle holde til å dokumnetere at ingen moms er påkrevd. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Ok takk for det Jeg har fått returinstruksjoner. Er det vanlig at jeg som kjøper må dekke frakt kostnader til og fra usa?? er jo ikke min feil at dem sender meg dårlig vare. det står også noe om 15% påslag i prisen Her er det de skrev så kan jo dere si hva dere synes: Below is the return instruction. Please mark the cardboard box outside as "return for repair" and the shipping document. Please do NOT write on the Garmin box Your RA number is 2193955. Please return it to Attn: Return, MARK FALA WIN-TRON Electronics 800 Route 71 Spring Lake Heights, NJ 07762 Please provide us with your UPS or other carrier’s tracking number for your return to expedite the credit process. Please read the following before sending your return. 1. The RA# must be clearly visible on the outside of the package. 2. Do not write or apply shipping labels directly on the manufacturers packaging. Box all returns in appropriate shipping cartons. 3. All returns must be received within 30 days of the RA issue date. After 30 days, the RA will be cancelled. 4. WMJ Marine will not issue a second RA# for the same product. 5. All items must be returned in original packaging in a brand new condition or they will be refused. 6. Make sure to insure the shipment to the full value and keep the record of the tracking number. We are not responsible for any loss or damage of the returned package 7. 15 % restocking fee will be applied on the purchase price. No refund on shipping cost. As soon as we receive your return, we will credit your credit card. 8. Restocking fee will be waived for the replacement order if the returned item is in a brand new condition. 9. Additional restocking fee will apply for any missing items or damages Thank you. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
oddgeir Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Ok takk for det Jeg har fått returinstruksjoner. Er det vanlig at jeg som kjøper må dekke frakt kostnader til og fra usa?? er jo ikke min feil at dem sender meg dårlig vare. det står også noe om 15% påslag i prisen Bare hvis plotteren er skadet eller brukt. Ser den ny ut, er komplett, og ligger i originalemballasjen er dette ikke noe problem. Restocking fee will be waived for the replacement order if the returned item is in a brand new condition Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Thorlyn Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Da er plottern sendt tilbake.. Sendte den til GARMIN EUROPE UK. De synes det var unødvendig og sende den helt til US. Må bare si at jeg er imponert over servicen til garmin så langt. har nok ny plotter i løpet av neste uke trodde de Så da er det bare og gå ibåten og fortsette der en slapp Snart vår vet jeg Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Indiana II Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Bra tråd dette her... Går med samme tankene i hodet. Får nemlig besøk av Amerikansk statsborger til sommeren. Howdy. Masse god info her om plottere kjøpt andre steder enn Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Ta en stakkarslig impeller til japsen min. NORGE: 670KR USA: 167KR Jeg sjekket med lokal butikk om en trim/tilt gauge (sensor) til en evinrude motor.. Butikken skulle ha over 1800 kroner for den lille saken.. Sjekket med et sted i US, der kom den med frakt og tollklareringsgebyr osv på hele 700,- Greit nok at det tar en uke å få varen, men langt under halve prisen da gitt.. Også merket dem varen med "Value $29" :-) han i butikken var helt enig i at det var sykt forskjell, han hadde selv bestilt fra usa.. hehe.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Yankee Svart 26.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Jeg synes en uke bestillingstid er helt akseptabelt. Dersom en kjøper deler av forhandleren på hjørnet så må jo ofte han få det sendt fra østerike tror jeg det er....... Mercruiserdeler. Tar jo et par dager det også. Sitér dette innlegget Link to post
_Kaia_ Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Når det gjelder å sende tilbake varer til utlandet via posten så får man proformafaktura + en plastlomme på postkontoret. Etter å ha fyllt ut skjemaet, så river man av og beholder den siste kopien og klistrer plastlommen med proformafaktura til pakken. Når den blir sent ut av landet får man en kvitering fra postens godssenter tilsendt. Skulle sikkre at man slipper moms når man får den i retur. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 ....7. 15 % restocking fee will be applied on the purchase price. No refund on shipping cost. As soon as we receive your return, we will credit your credit card. 8. Restocking fee will be waived for the replacement order if the returned item is in a brand new condition. 9. Additional restocking fee will apply for any missing items or damages Jeg tolker 7 og 8 slik at du får tilbake 85% av prisen (- frakt) dersom du velger å returnere varen. Dersom du kjøper ny trekkes "restocking fee" av prisen, dvs. du betaler det samme. Om du må betale frakt på ny fremgår ikke. Merk også kommentar om proforma-faktura for garantirep i annet innlegg. Gikk på tollboden i Stavanger for å ordne dette da jeg måtte returnere noen propeller til Sverige (båt levert med feil type). Gikk smertefritt. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 Sendte den med posten til uk og jeg skrev en proforma faktura som nevnt.. da blir det sikkert bra Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hydrox Svart 27.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2008 (redigert) Har nettopp sendt plotteren min til det store utlandet USA fordi jeg fikk dugg i displayet. Jeg blandet ikke inn nettbutikken jeg kjøpte plotteren av (WMJ marine), tok direkte kontakt med Northstar og fikk hyggelig mail tilbake. Jeg fikk to valg: 1: Kjøpe en ny av dem og få pengene refundert til kredittkortet mitt når den defekte ble sendt inn. 2: Sende den defekte og få en ny når de hadde fått den defekte plotteren. Kjapp å svare var de også inne hos Northstar i USA og jeg er veldig happy med servicen. Forløpig....... Nå gjenstår det å se om det kommer en ny til meg i posten. Fikk et return autorisation nummer som jeg skulle skrive utenpå pakken og la ved et "proforma Invoice" skjema som jeg fikk på posten. Dette skulle gjøre sit til at jeg ikke må betale moms på den nye plotteren. Når jeg betalte under halv pris for plotteren som koster 9 båtpenger her i norge gjør det meg ikke noe å betale 380 kroner for å sende pakken ut av landet. Northstar har 2 års garanti på sine produkter og det ser jo ut for at de praktiserer det også. Spurte dem om det var noen i norge som kunne hjelpe meg men fikk svar at siden varen var kjøpt i USA så måtte garanti ordnes i USA. Redigert 27.Februar.2008 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Hurra Idag kom ny plotter levert med DHL Nå virker det som en drøm.. Topp service fra garmin i UK.. ikke ett spørsmål, ny levert med en gang. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sydvesten Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 (redigert) Dette er betryggene for oss som handler mye rart fra USA, det viser seg at garantien som medfølger blant annet Garmin furngerer på sett og vis... 7 dager fra plotter sendes til nye er i havn er meget bra det.... Er ikke sikker på at Belanor kan gjøre dette noe særlig raskere.. Det går nå et par tre dager med postgang internt her i kongeriket også... samt at en må gå via en norsk forhandler som sikkert ikke alltid "rir den dagen han saler" som skal sende dette til Belanor som igjen sender den videre om de ikke finner ut av det med engang... Meget bra service fra Gamin her... Redigert 6.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Thorlyn Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Kan jo nevne at det kostet meg den nette sum av 270KR i frakt med posten norge til uk. Gratis i retur med DHL. Har vell vannskelig for og tro at dette hadde gått så veldig mye mer smidig hos belanor da de også må sende til hovedkontor europa. Jeg er som sagt STOOR fornøyd med servicen Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
jo_no Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Tar meg også den frihet å låne denne tråden litt... Hva med plottere importert fra f.eks. USA: Kan alle konfigureres til metrisk visning (meter osv) eller finnes det merker som kun viser fot osv. (Vet fra enkelte annet utstyr at typisk er en i-benevnelse indikasjon for salg internasjonalt. Uten i-benevnelsen kun for amerikansk..) Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Når det gjelder garmin som jeg kjøpte fra usa så ligger alle språk inne. De har noen usa modeller der borte men eneste forskjell er at de ar preloded med kart for vestkysten etc. Kan jo nevne at jeg kjøpte garmin 525 og den kom ferdig levert på dør på 5100 kr mot over 10000.- på maritim. Kartr skiller det lite på så det kjøper jeg her hjemme.500 serien finnes det også flush kit til for innfelling. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sebaldus Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Noen av dere som har peil på usa markedet som vet om gode tilbud (gjerne refurbished) på Garmin plottere av følgende type: - plotter, ekkolodd og innebygget antenne - bærbar med mulighet for både topokart og sjøkart men med litt større skjerme enn de typiske bærbare. Har selv kontroll på ebay osv men er jo stadig kampanjer rundtom. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 nederst på hovedsiden til WMJ marine så er det et utvalg med utstyr og plottere hver dag som er "gått over" hender at man kan spare en liten slump der ja Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
fiskebat Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 (redigert) Var uheldig å feilbestille ett Simrad minigyro kompass, verdi 6-7000 kr og klippte av Robnet pluggen og koblet det på rekkeklemma på kontrollenheten. Skrev til selger :Marine Deal , og spurte om å få returnere det med avklipt kabel. De sa ja mot att jeg betalte repp kostnaden. Jeg returnerte kompasset til Usa som sente det til Simrad i Norge. Simrad sa nei og sendte det tilbake til USA som sendte det tilbake til meg i Norge. Når en skall kjøpe slike ting fra USA er de store postordrefirmaene helt ok ,De har ett UK (Engelsk) marked så det er liten sjangse til å få noe som ikke er beregnet for UK / EU og skipselektronikk er ulovlig om den ikke er internasjonal. Det er forskjell på merkene / produsentene når det gjelder service. Når norskproduserte varer koster 100 -200 % mere i Norge enn i USA så handler det om andre ting enn lav dollarkurs , så en større internett handel vil bidra til at Norske båt-elektronikkselgere må snart forsøke seg med litt service og markedstilpassning , det er best å handle lokalt selv om det er opp til 20 % dyrere , ett ekstra tillegg de burde kunne klare seg med , men som regel koster det over 100% over markedspris i alle Norske butikker , og det kan gi misstanker om på et utstrakt prissamarbeid . Merkeprodusentene liker dårlig att kjøpere av deres produkter blir avvist av sin merkeforhandler i Norge om det ikke er kjøpt der. Om slikt skjer , send klage direkte til produsenten på deres forhandler i Norge . Når ting skall returneres , ta kontakt med tollvesenet slik att de papirjobben gjøres rikktig slik att du får tilbake den betalte momsen. Når du kjøper på Ebay har du kjøpt varen på auksjon og på auksjon er det stort sett det samme garantiene på det kjøpte som i Norge. Redigert 6.Mars.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.