Jump to content

Plotterkjøp i USA


Yankee

Recommended Posts

Hei igjen ja du kjøper en minnekort leser.. en hundrelapp ca.

Forskjellen er enorm.. oppløsningen på skjermen kan ikke sammenlignes.. du skal ha 525. (det er nå min mening) jeg ville kjøpt uten svinger og kjøpt kombisvingeren til garmin i tillegg. da får du vanntemp,Fart.og ekkolodd. Merk deg også at du får innfellingsett til de plotterne. ikke glem at i usa så har de versjoner som heter 545 osv de skal du ikke ha. De er preloded med kart for usa..(bortkastede penger). :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
med fare for og spore helt av :smiley: Dette er jo us import så jeg informerer. Ringte garmin i UK og la fram problemet. Konklusjon: De oppretter sak nå og sender meg service nummer slik at jeg kan sende plottern til dem. Han forsto ingenting av problemet og ville ha plottern til dem. Bra service så langt GARMIN :smiley:

 

Til England ? men har du hørt med den Norske leverandøren av Garmin da? BELLANOR/GARMIN

 

 

 

.

Link to post

Tror han kan spare seg for de tellerskrittene, de er ikke på noen måte imøtekommende når det gjelder produkter som ikke er solgt gjennom sitt forhandlernett

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

:lol: ringte dit engang for og forhøre meg om språk på plottere.. Sitat: det vil jeg ikke uttale meg om så lenge produktet ikke er kjøpt gjennom oss.

 

Møkkaservice :puke: Men klart de beskytter jo bare sitt marked og tar dobbelt betalt :crazy:

 

Har ingen problemer med og kommunisere med utlandet"naboen" Jeg kjøper av prinsipp ingen ting "Norskt" når de skal ha den høye kalkylen.

 

Har svensk kone, bare importerte biler, og 80% av gadgets jeg trenger kommer fra "Det STORE utland" :lol:

Ta en stakkarslig impeller til japsen min. NORGE: 670KR USA: 167KR

 

Får heller ta merarbeidet med og sende :smiley:

 

Spøk til side. Jeg har drevet med import av bil i mange år og liker og handle ting ikke hjemme :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
quote.gif
:lol: ringte dit engang for og forhøre meg om språk på plottere.. Sitat: det vil jeg ikke uttale meg om så lenge produktet ikke er kjøpt gjennom oss.

Møkkaservice :puke: Men klart de beskytter jo bare sitt marked og tar dobbelt betalt :crazy:

Har ingen problemer med og kommunisere med utlandet"naboen" Jeg kjøper av prinsipp ingen ting "Norskt" når de skal ha den høye kalkylen.

Har svensk kone, bare importerte biler, og 80% av gadgets jeg trenger kommer fra "Det STORE utland" :lol:
Ta en stakkarslig impeller til japsen min. NORGE: 670KR USA: 167KR

Får heller ta merarbeidet med og sende :smiley:

Spøk til side. Jeg har drevet med import av bil i mange år og liker og handle ting ikke hjemme :smiley:


Jøss... Utrolig dårlig service da. Helt enig med deg. Jeg handler også en del ting uten for Norge via nett , så er det jo ikke langt til England heller da :smiley:
Kjøpte frittfall ombyggingsett til min Lewman dreggvinsj fra UK , Fikk delene i dag 122£ Tok bare litt over en uke :smiley:
Link to post

Ok takk for det :smiley: Jeg har fått returinstruksjoner. Er det vanlig at jeg som kjøper må dekke frakt kostnader til og fra usa?? er jo ikke min feil at dem sender meg dårlig vare. det står også noe om 15% påslag i prisen :confused:

 

Her er det de skrev så kan jo dere si hva dere synes:

 

 

Below is the return instruction. Please mark the cardboard box outside as "return for repair" and the shipping document. Please do NOT write on the Garmin box

 

Your RA number is 2193955. Please return it to

 

Attn: Return, MARK FALA

WIN-TRON Electronics

800 Route 71

Spring Lake Heights, NJ 07762

 

 

Please provide us with your UPS or other carrier’s tracking number for your return to expedite the credit process.

 

 

Please read the following before sending your return.

 

1. The RA# must be clearly visible on the outside of the package.

2. Do not write or apply shipping labels directly on the

manufacturers packaging. Box all returns in appropriate shipping cartons.

3. All returns must be received within 30 days of the RA issue

date. After 30 days, the RA will be cancelled.

4. WMJ Marine will not issue a second RA# for the same product.

5. All items must be returned in original packaging in a brand new condition or they will

be refused.

6. Make sure to insure the shipment to the full value and keep the record of the tracking number. We are not responsible for any loss or damage of the returned package

7. 15 % restocking fee will be applied on the purchase price. No refund on shipping cost. As soon as we receive your return, we will credit your credit card.

8. Restocking fee will be waived for the replacement order if the returned item is in a brand new condition.

9. Additional restocking fee will apply for any missing items or damages

 

 

Thank you.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Ok takk for det :smiley: Jeg har fått returinstruksjoner. Er det vanlig at jeg som kjøper må dekke frakt kostnader til og fra usa?? er jo ikke min feil at dem sender meg dårlig vare. det står også noe om 15% påslag i prisen :confused:

Bare hvis plotteren er skadet eller brukt.

Ser den ny ut, er komplett, og ligger i originalemballasjen er dette ikke noe problem.

 

Restocking fee will be waived for the replacement order if the returned item is in a brand new condition

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Ta en stakkarslig impeller til japsen min. NORGE: 670KR USA: 167KR

 

Jeg sjekket med lokal butikk om en trim/tilt gauge (sensor) til en evinrude motor..

Butikken skulle ha over 1800 kroner for den lille saken..

Sjekket med et sted i US, der kom den med frakt og tollklareringsgebyr osv på hele 700,-

Greit nok at det tar en uke å få varen, men langt under halve prisen da gitt..

Også merket dem varen med "Value $29" :-)

 

han i butikken var helt enig i at det var sykt forskjell, han hadde selv bestilt fra usa.. hehe..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Når det gjelder å sende tilbake varer til utlandet via posten så får man proformafaktura + en plastlomme på postkontoret.

Etter å ha fyllt ut skjemaet, så river man av og beholder den siste kopien og klistrer plastlommen med proformafaktura

til pakken. Når den blir sent ut av landet får man en kvitering fra postens godssenter tilsendt. Skulle sikkre at man slipper

moms når man får den i retur.

Link to post
....

7. 15 % restocking fee will be applied on the purchase price. No refund on shipping cost. As soon as we receive your return, we will credit your credit card.

8. Restocking fee will be waived for the replacement order if the returned item is in a brand new condition.

9. Additional restocking fee will apply for any missing items or damages

 

Jeg tolker 7 og 8 slik at du får tilbake 85% av prisen (- frakt) dersom du velger å returnere varen. Dersom du kjøper ny trekkes "restocking fee" av prisen, dvs. du betaler det samme. Om du må betale frakt på ny fremgår ikke. Merk også kommentar om proforma-faktura for garantirep i annet innlegg. Gikk på tollboden i Stavanger for å ordne dette da jeg måtte returnere noen propeller til Sverige (båt levert med feil type). Gikk smertefritt.

Link to post

Har nettopp sendt plotteren min til det store utlandet USA fordi jeg fikk dugg i displayet. Jeg blandet ikke inn nettbutikken jeg kjøpte plotteren av (WMJ marine), tok direkte kontakt med Northstar og fikk hyggelig mail tilbake.

 

Jeg fikk to valg:

1: Kjøpe en ny av dem og få pengene refundert til kredittkortet mitt når den defekte ble sendt inn.

2: Sende den defekte og få en ny når de hadde fått den defekte plotteren.

 

Kjapp å svare var de også inne hos Northstar i USA og jeg er veldig happy med servicen. Forløpig....... Nå gjenstår det å se om det kommer en ny til meg i posten.

 

Fikk et return autorisation nummer som jeg skulle skrive utenpå pakken og la ved et "proforma Invoice" skjema som jeg fikk på posten. Dette skulle gjøre sit til at jeg ikke må betale moms på den nye plotteren.

 

Når jeg betalte under halv pris for plotteren som koster 9 båtpenger her i norge gjør det meg ikke noe å betale 380 kroner for å sende pakken ut av landet. Northstar har 2 års garanti på sine produkter og det ser jo ut for at de praktiserer det også. Spurte dem om det var noen i norge som kunne hjelpe meg men fikk svar at siden varen var kjøpt i USA så måtte garanti ordnes i USA.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post

Dette er betryggene for oss som handler mye rart fra USA, det viser seg at garantien som medfølger blant annet Garmin furngerer på sett og vis... 7 dager fra plotter sendes til nye er i havn er meget bra det.... Er ikke sikker på at Belanor kan gjøre dette noe særlig raskere.. Det går nå et par tre dager med postgang internt her i kongeriket også... samt at en må gå via en norsk forhandler som sikkert ikke alltid "rir den dagen han saler" som skal sende dette til Belanor som igjen sender den videre om de ikke finner ut av det med engang...

 

Meget bra service fra Gamin her...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Tar meg også den frihet å låne denne tråden litt...

 

Hva med plottere importert fra f.eks. USA: Kan alle konfigureres til metrisk visning (meter osv) eller finnes det merker som kun viser fot osv.

(Vet fra enkelte annet utstyr at typisk er en i-benevnelse indikasjon for salg internasjonalt. Uten i-benevnelsen kun for amerikansk..)

 

Noen som vet?

Link to post

Når det gjelder garmin som jeg kjøpte fra usa så ligger alle språk inne.

De har noen usa modeller der borte men eneste forskjell er at de ar preloded med kart for vestkysten etc. :smiley:

 

Kan jo nevne at jeg kjøpte garmin 525 og den kom ferdig levert på dør på 5100 kr mot over 10000.- på maritim. Kartr skiller det lite på så det kjøper jeg her hjemme.500 serien finnes det også flush kit til for innfelling. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Noen av dere som har peil på usa markedet som vet om gode tilbud (gjerne refurbished) på Garmin plottere av følgende type:

- plotter, ekkolodd og innebygget antenne

- bærbar med mulighet for både topokart og sjøkart men med litt større skjerme enn de typiske bærbare.

 

Har selv kontroll på ebay osv men er jo stadig kampanjer rundtom.

Link to post

Var uheldig å feilbestille ett Simrad minigyro kompass, verdi 6-7000 kr og klippte av Robnet pluggen og koblet det på rekkeklemma på kontrollenheten.

Skrev til selger :Marine Deal , og spurte om å få returnere det med avklipt kabel. De sa ja mot att jeg betalte repp kostnaden.

Jeg returnerte kompasset til Usa som sente det til Simrad i Norge. Simrad sa nei og sendte det tilbake til USA som sendte det tilbake til meg i Norge.

Når en skall kjøpe slike ting fra USA er de store postordrefirmaene helt ok ,De har ett UK (Engelsk) marked så det er liten sjangse til å få noe som ikke er beregnet for UK / EU og skipselektronikk er ulovlig om den ikke er internasjonal. Det er forskjell på merkene / produsentene når det gjelder service.

Når norskproduserte varer koster 100 -200 % mere i Norge enn i USA så handler det om andre ting enn lav dollarkurs , så en større internett handel vil bidra til at Norske båt-elektronikkselgere må snart forsøke seg med litt service og markedstilpassning , det er best å handle lokalt selv om det er opp til 20 % dyrere , ett ekstra tillegg de burde kunne klare seg med , men som regel koster det over 100% over markedspris i alle Norske butikker , og det kan gi misstanker om på et utstrakt prissamarbeid .

Merkeprodusentene liker dårlig att kjøpere av deres produkter blir avvist av sin merkeforhandler i Norge om det ikke er kjøpt der.

Om slikt skjer , send klage direkte til produsenten på deres forhandler i Norge .

Når ting skall returneres , ta kontakt med tollvesenet slik att de papirjobben gjøres rikktig slik att du får tilbake den betalte momsen.

Når du kjøper på Ebay har du kjøpt varen på auksjon og på auksjon er det stort sett det samme garantiene på det kjøpte som i Norge.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...