Jump to content

Kart Raymarine E-80

logos

Recommended Posts

Det er nok særlig i USA at det er store forskjeller på G og P. Jeg bruker P (Platinum) og har da tilgang på endel bilder som jeg sikkert også kan få ned via internett. Jeg bruker brikken Navionics 15 P og er stort sett fornøyd med denne.

Er det noen oppdateringer jeg trenger å være obs på hvis jeg kjøper denne E 80 / E120 i USA ?

Jeg har kartbrikken på vent, så da er det kanskje bedre å vente på plus kart.

Oppdaterte Platinium kart ankommer i uke 13.

----------

Fikk akkurat denne infoen i fra Belamarin

Fordelen med Pluss utgaven er at satellitt-overlay er byttet ut med flyfoto-overlay som gir mer detaljert og informasjon i høyere oppløsing (gjelder opp til Bergen). Jeg ville anbefale pluss utgaven uten tvil.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)

Jeg har registrert at de nye kartbrikkene til Navionics Platinum skal være på 8 GB (ikke Grand Banks). Dette synes å bero på størrelsen på alle havnefoto som er lagt inn på databrikken. Dersom denne utviklingen fortsetter, er det vel ingen grense for hvor store brikkene blir (datakapasitet). Jeg har oppfattet at Navionics systemet er konstruert slik at havnefoto ikke begrenser PC kapasiteten før et enket foto aktiveres? Hos meg går det svært hurtig å endre avstand (sømløs avstand) mens jeg seiler. Jeg undrer meg litt på i hvilken vei denne utviklingen går. Kanskje blir det slik at vi må ha en egen harddisk med 60 GB lagringskapasitet ombord. Det er jo noe tankevekkende at de nye JVC kameraene med HD opptak har 60 GB lagringskapasitet. Men jeg må også si at jeg er svært fornøyd med dette kameraet.

• 3 uker senere...

Blue_Dragon, er Platinum plus fysisk tilgjengelig i Norge ? Eller antar du at det blir tilgjengelig for fysisk leveranse rett over påske (uke 13 eller 14).

Jeg henter ny båten Fredag 4. April (sol, 13 grader og 1 sekundmeter ...) :cool: ,

og kjøper vel kartbrikken fra Seatronic. Jeg må ha brikke i hus senest Torsdag 3. April

Svenning, du kan få låne min Platinumbrikke (15 P, v.01.17). Jeg skal etterpå bytte den inn med den nye 8 BG brikken. Jeg drar ikke på langtur før i juni.

Vurderer også å oppgradere til Platinum, men er litt i tvil om det er vært pengene. Er vel egentlig helst 3D muligheten som frister, men har ikke sett dette i praksis. Hva mener dere som har testet ut dette?

Er det ok å kjøre med 3D aktivt hele tiden, eller er dette noe dere kun bruker i spesielle tilfeller? Eller eventuelt delt skjerm 2D/3D?

Er litt skeptisk til om dette kun er noe dill som egentlig ikke blir brukt.

Jeg bruker platinum utelukkende ut fra muligheten med et stort antall flyfoto av havneområder jeg skal besøke. Med den nye utgaven hvor brikken er på 8 GB er fotografiene av enda bedre kvalitet. Det er disse som tar mye av plassen på brikken. 3D oppfatter jeg som et ubrukelig "salgstriks", for meg like lite interessant som "radaroverlay".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...