logos Startet 24.Februar.2008 Del på Facebook Startet 24.Februar.2008 Hvilket kart bør jeg velge til Raymarine E-80. Gold eller platinium? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Det er nok særlig i USA at det er store forskjeller på G og P. Jeg bruker P (Platinum) og har da tilgang på endel bilder som jeg sikkert også kan få ned via internett. Jeg bruker brikken Navionics 15 P og er stort sett fornøyd med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Kanskje lurt å litt is i magen og vente litt, Platinum Pluss er på gang. Den krever den nye V4 softwaren som kommer nå. V4 har en rekke nye ting, bla kan man nå styre autopiloten fra plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 24.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Blir plotteren mye tregere ved bruk av platinium kart? Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Det er nok særlig i USA at det er store forskjeller på G og P. Jeg bruker P (Platinum) og har da tilgang på endel bilder som jeg sikkert også kan få ned via internett. Jeg bruker brikken Navionics 15 P og er stort sett fornøyd med denne. Er det noen oppdateringer jeg trenger å være obs på hvis jeg kjøper denne E 80 / E120 i USA ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2008 Del på Facebook Svart 25.Februar.2008 Oppdateringene kan du gjøre like greit hjemme via internett. Både E- og C-seriene kan oppdateres via internett og det går helt greit. Du må bare ta vare på serienummeret til enheten. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Blir plotteren mye tregere ved bruk av platinium kart? Løfter denne litt opp; jeg må snart kjøpe kart til vår nye E120. Er det merkbar forskjell på skjermoppdatering / henting av kart mellom Gold og Platinum? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Kartene er akkurat de samme på Gold og Platinum, så det er ingen forskjell. Forskjellen er all ekstra garnityren på Platinum med 3D, bilder etc. etc. Dette krever kun resurser hvis du bruker det. Og E-serie har jern nok. Og mer garnityr er visstnok på gang i Platinum Plus, Gold plus kommer visstnok også snart. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Takk for greit svar Mix. Vet du når Platinum plus (og nødvendig V4 SW) vil være tilgjengelig i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Jeg har hørt april. Kjøper du kart i Norge via Belamarin nå så kort tid før ny oppdatering kommer får du muligens gratis oppdatering når den nye versjonen er på plass. Dette var ihverfall praksis før. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Februar.2008 Del på Facebook Svart 26.Februar.2008 Jeg får ringe dem imorgen da. Skal hente båt i begynnelsen av April, så det kan jo hende at det kommer akkurat litt for tidlig for Plus. "Time will show" Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 Har nettop hatt en lang og god telefonsamtale med Belamarin. Uten å bekrefte noe, antas Navionics Platinum plus å bli tilgjengelig i uke 14. Hvilket er nettop den uken jeg skal hente båten. Så da får jeg klare meg med std. Platinum på veien hjem fra Arendal. Tror det bør gå bra Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.Februar.2008 Del på Facebook Svart 27.Februar.2008 (redigert) Jeg har kartbrikken på vent, så da er det kanskje bedre å vente på plus kart. Oppdaterte Platinium kart ankommer i uke 13. ---------- Fikk akkurat denne infoen i fra Belamarin Fordelen med Pluss utgaven er at satellitt-overlay er byttet ut med flyfoto-overlay som gir mer detaljert og informasjon i høyere oppløsing (gjelder opp til Bergen). Jeg ville anbefale pluss utgaven uten tvil. Redigert 27.Februar.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Hei ,ser mye om oppdateringer her har Raymarine A60 .Lurer på hvordan dette fungerer,er det mye å vinne på det? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Raymarine A60 tar vel ikke Navionics Platinum (eller Platinum plus). Såvidt jeg forstår er Navionics Gold det "mest avanserte" kartet du kan kjøre. Sjekk på Raymarine's hjemmesider om SW oppgraderinger og kompatible kartbrikker. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Jeg har registrert at de nye kartbrikkene til Navionics Platinum skal være på 8 GB (ikke Grand Banks). Dette synes å bero på størrelsen på alle havnefoto som er lagt inn på databrikken. Dersom denne utviklingen fortsetter, er det vel ingen grense for hvor store brikkene blir (datakapasitet). Jeg har oppfattet at Navionics systemet er konstruert slik at havnefoto ikke begrenser PC kapasiteten før et enket foto aktiveres? Hos meg går det svært hurtig å endre avstand (sømløs avstand) mens jeg seiler. Jeg undrer meg litt på i hvilken vei denne utviklingen går. Kanskje blir det slik at vi må ha en egen harddisk med 60 GB lagringskapasitet ombord. Det er jo noe tankevekkende at de nye JVC kameraene med HD opptak har 60 GB lagringskapasitet. Men jeg må også si at jeg er svært fornøyd med dette kameraet. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Platinium Plus kart er bestillt og bør være her rett over påske. Ser det ikke ligger noe v4 software ute enda på Raymarine sine sider. Noen som har sett den? Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Jeg har og bruker Navionics Gold + CF/29XG VO1. 18 , Norway North , det kom ut i forrige år og er vell det beste offisielle skjøkartet pr dato . Jeg er utrolig imponert over hvor enkelt alt ble. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Blue_Dragon, er Platinum plus fysisk tilgjengelig i Norge nå? Eller antar du at det blir tilgjengelig for fysisk leveranse rett over påske (uke 13 eller 14). Jeg henter ny båten Fredag 4. April (sol, 13 grader og 1 sekundmeter ...) , og kjøper vel kartbrikken fra Seatronic. Jeg må ha brikke i hus senest Torsdag 3. April Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Det blir nok som tidligere at det kommer inn til Belanor i uke 14. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Svenning, du kan få låne min Platinumbrikke (15 P, v.01.17). Jeg skal etterpå bytte den inn med den nye 8 BG brikken. Jeg drar ikke på langtur før i juni. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Sier tusen takk for tilbudet roaldbj, godt mulig at jeg takker ja. Men, jeg sjekker med Belanor / Seatronic først, om jeg kan få plusbrikken før jeg drar. Kommer tilbake til deg hvis jeg trenger å låne brikken din. Sitér dette innlegget Link to post
AustAgder8000 Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Svenning, du kan få låne min Platinumbrikke (15 P, v.01.17). Jeg skal etterpå bytte den inn med den nye 8 BG brikken. Jeg drar ikke på langtur før i juni. Vurderer også å oppgradere til Platinum, men er litt i tvil om det er vært pengene. Er vel egentlig helst 3D muligheten som frister, men har ikke sett dette i praksis. Hva mener dere som har testet ut dette? Er det ok å kjøre med 3D aktivt hele tiden, eller er dette noe dere kun bruker i spesielle tilfeller? Eller eventuelt delt skjerm 2D/3D? Er litt skeptisk til om dette kun er noe dill som egentlig ikke blir brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) Grunnen til at jeg ønsker Platinum plus er at plus-versjonen har et stort antall fly/helikopterfotos av havner, der std. Platinum har satelittbilder. Altså bilder med bedre oppløsning. Jeg tviler også på at 3D muligheten frister meg så mye (har aldri prøvd det ...), men, you never know ... Redigert 24.Mars.2008 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Jeg bruker platinum utelukkende ut fra muligheten med et stort antall flyfoto av havneområder jeg skal besøke. Med den nye utgaven hvor brikken er på 8 GB er fotografiene av enda bedre kvalitet. Det er disse som tar mye av plassen på brikken. 3D oppfatter jeg som et ubrukelig "salgstriks", for meg like lite interessant som "radaroverlay". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.