Jump to content

Kart Raymarine E-80

logos

Recommended Posts

Det står vel ganske eksplisitt at Sirius er en US-only service. Hva dette innebærer vet jeg imidlertid ikke. Jeg for min del synes at nettværmeldingene er såpass gode at min jobb-laptop kommer til å bli fast inventar i båten på lengre turer (med GPRS/3G/Edge i tillegg til Wi-Fi løsning).

Er det noen som _har_ oppgradert til 4.29 og som har "sett lyset" ift. ny funksjonalitet?

Sitter på gjerdet med min v 3.30 ennå (3.31 hadde ikke noe for seg da den kun gjaldt ny nummerering av WAAS-satelitter).

Hvilket program benytter du for å vise grib-filen?
Hei.

Jeg fant nettopp denne siden selv og har ikke forsøkt å laste ned noen av filene ennå. Jeg vet ikke om Ugrib kan lese met.no sine grib filer, men skal forsøke.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Ugrib ser ikke ut til å like disse filene. Jeg lastet derfor ned et program herfra som leser met.no sine filer. Men så langt med nokså kryptisk informasjon uten bakgrunnskart. Husk å laste ned "Library Bundle" også for å unngå feilmelding om manglende DLL'er.

Her et eksempel på "Peak wave direction". Det svarte er tydeligvis land, Sørlandet, Danmark og vestkysten av Sverige.

gribeksempel.gif

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 uker senere...

Jeg sitter nå og ser litt på siste versjon av Navionics brikken 15P+ (Platinum pluss), versjon 01.20 og brikken 15P (Platinum), v.01.20. Fikk lånt begge to av Seatronics i dag. Fra før hadde jeg 15P v.01.17. Dette ble ingen "høydare". For å kunne se de nye bildene trenger jeg Raytech RNS v 6.1 men den er ikke frigitt enda. Jeg kan heller ikke oppgradere E-serien, for da får jeg ikke kontakt med denne og RNS. Håper at RNS 6.1 snart blir frigitt. Har sendt mail til Raymarine og håper på snarlig svar. Etter en halv times kartbruk har jeg ikke sett så mye nytt enda, men det opplyses bl.a. om bedre tidevannsopplysninger. Er det noen som har erfaring med Platinum Pluss?.

Ellers blir det jo spennende å se om Garmin kjøper opp både Raymarine og Navionics?

Etter å ha prøvd Raymarine en stund, så må jeg si at Garmin-kartene er bedre. Også en del av gunnene i Navionics kartet MÅ jeg føre cursor over, og så be om nøyaktig dybde. Uansett hvilket detaljnivå jeg velger. Veldig irriterende i kronglete farvann.

Platinum Pluss i Europa er mye mindre interessant enn i USA. I USA er de såkalte Fish & Chips kartene, som tidligere ble solgt seperat, inkludert på Platinum Pluss, dette er kart som viser bunnforholdenede med meget høy oppløsning. Dette er årsaken til at v4.29 har fått valget Navigasjon eller Fiskeri på kartmenyen. Kan alstå bare med et menyvalg veksle mellom de to karttypene.

• 4 uker senere...

Jeg fikk låne Navionics Gold av min leverandør da vi hentet båten. I påvente av Platinum+.

Nå var jo ikke Platinum+ den store successen (i hvertfall i Norge ...), så jeg fikk da med meg std. Platinum på tur for 14 dager siden. Etter å ha prøvd den, og sammenlignet med Gold, endte jeg opp med å beholde Gold. Jeg leverte tilbake Platinum brikken.

Hvorfor? Jo, jeg syntes ikke jeg hadde bruk for de "bells & whistles" som Platinum gav; 3D, satelittbilder ++, samt at grafikk-oppdateringstiden (for samme kartfunksjon) ble tregere med Platinum enn med Gold. Ikke mye, men nok til at jeg heller vil ha Gold.

Jeg bruker kartplotter E-120, og har ikke oppdatert til siste system-SW release.

Jeg har i kveld jobbet endel med betaversjonen av Raytech RNS v 6.1. Det har vel ikke blitt så mange nye funksjoner så langt jeg kan se, men dette beror kanskje på at det er så mange funksjoner at det er lett å gå seg vill. Jeg sliter med å finne ut konseptet ingeniørene hos Raymarine har brukt når dette programmet er utviklet. Jeg tror ikke de har hatt mye kontakt med kollegane hos Apple?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...