Blue_Dragon Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 (redigert) Kunne laste ned 4.29 nå uten registrering. Og jeg som var nede i båten i dag og hentet S/N. Kan man forresten bruke Raymarine SR50 Sirius Marine Weather Receiver i Norge? Redigert 29.April.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Sirius er for USA. Vi venter på Galileio. I mellomtiden anbefaler både jeg og andre å laste ned Grib-filer. Man kan abonnere på værvarsling via C-map, men jeg har ingen erfaring med dette. Med Grib-filer og bølge/vindmodellen fra DMI er man stort sett godt skodd i Nord-Atlanteren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Om nedlasting av GRIB-filer, se denne linken fra met.no Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Flott Lars. Jeg ser at strøm-filen for Oslofjorden er 18.4 MB. Det kan ta tid å laste ned denne. Så til spørsmålet: Hvilket program benytter du for å vise grib-filen? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Burde ha lagt til at jeg bruker Ugrib rc1 v.0.2.4.0. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Det står vel ganske eksplisitt at Sirius er en US-only service. Hva dette innebærer vet jeg imidlertid ikke. Jeg for min del synes at nettværmeldingene er såpass gode at min jobb-laptop kommer til å bli fast inventar i båten på lengre turer (med GPRS/3G/Edge i tillegg til Wi-Fi løsning). Er det noen som _har_ oppgradert til 4.29 og som har "sett lyset" ift. ny funksjonalitet? Sitter på gjerdet med min v 3.30 ennå (3.31 hadde ikke noe for seg da den kun gjaldt ny nummerering av WAAS-satelitter). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Hvilket program benytter du for å vise grib-filen? Hei. Jeg fant nettopp denne siden selv og har ikke forsøkt å laste ned noen av filene ennå. Jeg vet ikke om Ugrib kan lese met.no sine grib filer, men skal forsøke. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Hei. Ugrib ser ikke ut til å like disse filene. Jeg lastet derfor ned et program herfra som leser met.no sine filer. Men så langt med nokså kryptisk informasjon uten bakgrunnskart. Husk å laste ned "Library Bundle" også for å unngå feilmelding om manglende DLL'er. Her et eksempel på "Peak wave direction". Det svarte er tydeligvis land, Sørlandet, Danmark og vestkysten av Sverige. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 29.April.2008 Link til dette innlegget Svart 29.April.2008 Raymarines Raytech RNS v 6.0 klarte ikke å lese gribfilene fra met.no. Jeg fikk et infernalsk antall feilmeldinger fra Raytech. Jeg har foreløbig bare lastet ned men ikke installert v 4.29 av Raymarine E-softvare. Det er informert at Raytech v6.1 først må installeres før 4.xx installeres. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Jeg fikk beskjed i dag om at Navionics 15P pluss nå har kommet. Er det noen som har fått erfaring med denne kartbrikken? Jeg tenkte jeg skulle hente min i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2008 Det virker som at grensene for Navionics Platinum Pluss er nøyaktig de samme som for Navionivs Platinum? Ellers blir det jo spennende å se om Garmin kjøper opp både Raymarine og Navionics? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Jeg sitter nå og ser litt på siste versjon av Navionics brikken 15P+ (Platinum pluss), versjon 01.20 og brikken 15P (Platinum), v.01.20. Fikk lånt begge to av Seatronics i dag. Fra før hadde jeg 15P v.01.17. Dette ble ingen "høydare". For å kunne se de nye bildene trenger jeg Raytech RNS v 6.1 men den er ikke frigitt enda. Jeg kan heller ikke oppgradere E-serien, for da får jeg ikke kontakt med denne og RNS. Håper at RNS 6.1 snart blir frigitt. Har sendt mail til Raymarine og håper på snarlig svar. Etter en halv times kartbruk har jeg ikke sett så mye nytt enda, men det opplyses bl.a. om bedre tidevannsopplysninger. Er det noen som har erfaring med Platinum Pluss?. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Her er to utsnitt som viser litt av forskjellene mellom min gamle v01.17 og den nye v.01.20 brikken til Navionics. I den nye er hele Mjøsa inkludert. Her er siste utgave av Navionics Platinum. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 22.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Ellers blir det jo spennende å se om Garmin kjøper opp både Raymarine og Navionics? Etter å ha prøvd Raymarine en stund, så må jeg si at Garmin-kartene er bedre. Også en del av gunnene i Navionics kartet MÅ jeg føre cursor over, og så be om nøyaktig dybde. Uansett hvilket detaljnivå jeg velger. Veldig irriterende i kronglete farvann. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 22.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2008 Skulle selv hente min brikke hos forhandler, men de anbefalte meg å beholde min gamle brikke. Platinium brikken inneholdt lite nytt, var den beskjeden jeg fikk. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Det er også den beskjed jeg har fått; Endringene i Platinum+ svarte overhodet ikke til forventningene, fortsett med std. Platinum. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Platinum Pluss i Europa er mye mindre interessant enn i USA. I USA er de såkalte Fish & Chips kartene, som tidligere ble solgt seperat, inkludert på Platinum Pluss, dette er kart som viser bunnforholdenede med meget høy oppløsning. Dette er årsaken til at v4.29 har fått valget Navigasjon eller Fiskeri på kartmenyen. Kan alstå bare med et menyvalg veksle mellom de to karttypene. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Fikk telefon fra Skilsoe at Belamarin trakk tilbake brikken. Nye kommer ikke foer neste aar. Saa da blir det vanlig platinium foreloepig. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Fikk du noen begrunnelse for at Belamarin trekker tilbake Platinum Pluss brikken? Jeg har en til utprøving og det kunne være greit å vite hva jeg skal være oppmerksom på. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Kvaliteten var for daarlig. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Er det noen som har installert betaversjonen av Raytech RNS v 6.1 enda (Ser at den har betegnelsen Raytech Beta 6315)? Setter i så fall pris på å høre om jeg bør unngå utprøvingen. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Er det mulig å bruke Rayteh 6.0 på Windows Vista? eller går det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Jeg fikk låne Navionics Gold av min leverandør da vi hentet båten. I påvente av Platinum+. Nå var jo ikke Platinum+ den store successen (i hvertfall i Norge ...), så jeg fikk da med meg std. Platinum på tur for 14 dager siden. Etter å ha prøvd den, og sammenlignet med Gold, endte jeg opp med å beholde Gold. Jeg leverte tilbake Platinum brikken. Hvorfor? Jo, jeg syntes ikke jeg hadde bruk for de "bells & whistles" som Platinum gav; 3D, satelittbilder ++, samt at grafikk-oppdateringstiden (for samme kartfunksjon) ble tregere med Platinum enn med Gold. Ikke mye, men nok til at jeg heller vil ha Gold. Jeg bruker kartplotter E-120, og har ikke oppdatert til siste system-SW release. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Jeg har i kveld jobbet endel med betaversjonen av Raytech RNS v 6.1. Det har vel ikke blitt så mange nye funksjoner så langt jeg kan se, men dette beror kanskje på at det er så mange funksjoner at det er lett å gå seg vill. Jeg sliter med å finne ut konseptet ingeniørene hos Raymarine har brukt når dette programmet er utviklet. Jeg tror ikke de har hatt mye kontakt med kollegane hos Apple? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Får man kjøpt platinum+ noe billigere på nettet? Stiv pris her hjemme... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.