roaldbj Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Jeg svarer vel litt på siden av det du spør om larshans1. Dersom du ønsker Navionics Platinum + for Norge, så har Belamarin (importøren) nå trukken denne brikken tilbake. De syntes ikke at brikken ga den informasjon som var forespeilt. Videre er det et spørsmål om du bør velge Platinum fremfor Gould. Jeg har i flere år brukt Platinum fordi jeg ofte er i nye havner og Platinum har fotografier av disse. Dersom du stort sett seiler i kjent farvann har du trolig ikke noe å vinne på Platinum fremgor Gould. Andre har sikkert andre synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Synes satelittoverlegging av landområder som Platinum har noen ganger er nyttig, i tilegg kan 3D kart være et bra hjelpemiddel for å identifisere nye fiskeplasser. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Ja, det er vel 3-D jeg og synes ser "kult" ut... Er Garmin bedre på dette? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Navionics 3D kartene er bedre enn Garmin når det gjelder å lese bunnforhold, Garmin er bedre enn Raymarine på 3D navigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 (redigert) Jeg blåser litt liv i denne. Jeg har fått montert opp E120 i båten . Jeg ønsker å legge dybde (ja,ekkolodd er montert) sammen med kartet oppe. Går dette ? Da kan jeg ha kart og radar på skjermen samtidig sammen med målt dybde, noen mer erfarne som har dette i fingrene ? Har dere strøm på ekkolodd modul hele tiden, den blinker med grønn lampe, men jeg stusser på at det ikke var en av/på bryter ? Redigert 9.Juli.2008 av Otto R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Hei Otto R, hvis du mener et tall som viser den aktuelle dybden der og da, så kan du jo konfigurere dette inn i "Datafeltet" som vises i alle skjermbilder. Du kan legge dette feltet enten på toppen eller på siden av skjermbildet. Jeg har E120, og har konfigurert dybdeinformasjon til å vises slik. Nå har jeg dog ikke ekkolodd, men en smart transducer (NMEA) som måler dybde. Antar (men vet ikke ...) at du kan konfigurere dybde målt med ekkoloddet på samme måte. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 (redigert) Jo, det tror jeg du kan gjøre. Har du triducer Svenning? Hvordan fungerer i såfall knopmåleren kontra GPS? Fungerer dybdemåleren i plan? Redigert 9.Juli.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Nå har jeg dog ikke ekkolodd, Hvordan måler du dybden uten ekkolodd? Laser? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Når jeg sier at jeg ikke har ekkolodd, så mente jeg Raymarines ekkolodd unit. Jeg antar at min transducer (triducer) måler dybde som et ekkolodd. Transduceren fungerer helt OK, jeg ser dybde ihvertfall i planefart opp mot 25-30 knop. Transduceren fungerer ikke særlig godt på større dyp, men det jeg bruker den til er jo å måle grunne dyp. Fartsmåleren (eller mere presist, informasjonen fra denne) bruker jeg ikke, jeg har kun GPS fart indikert. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 <>Jeg ønsker å legge dybde (ja,ekkolodd er montert) sammen med kartet oppe. Går dette ? Da kan jeg ha kart og radar på skjermen samtidig sammen med målt dybde, noen mer erfarne som har dette i fingrene ? Har dere strøm på ekkolodd modul hele tiden, den blinker med grønn lampe, men jeg stusser på at det ikke var en av/på bryter ? Har DSM30 ekkoloddmodul og har satt opp skjermen slik du skisserer (dvs. jeg har ikke radar, men en kan jo selv velge hva som vises i vinduene så dette er vel ikke spørsmålet). Du kan selv definere feltene som skal vises i den "øverste stripa", og velger ganske enkelt "Depth" som ett av de. Husker dessverre ikke nøyaktig hvordan jeg gjorde dette, men jeg fant i alle fall ut av det _uten_ å lese manualen så det skal ikke være så utfordrende. Når det gjelder strøm til ekkoloddmodul så anbefaler Raymarine helt klart å ha egen bryter til denne (se installasjonsveiledning, merk at modulen bruker litt strøm slik at en bør sørge for korrekt kabeltverrsnitt/sikring.) Har selv koplet DSM30 på egen bryter og synes det er veldig greit da jeg egentlig bruker ekkoloddet veldig lite (ved oppankring og anløp av ukjente steder). Måtte selvsagt innom Jama Marina og finne meg en Carling-bryter med ekkolodd-merking på også Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Jeg fikk ikke tid til å teste ut så mye før jeg reiste på jobb, men finner vel ut av det når vi drar på ferie neste uke. Jeg har DSM300 ekkolodd og jeg har foreløpig ikke lagt opp av /på bryter , men jeg bør vel det. Kjekt med masse tips. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Har noen sjekket om det er kommet ny Firmware til Raymarine? Er det noen nye funksjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.