Jump to content

enakslet eller toakslet henger?

Terje Granheim

Recommended Posts

Du kan ikke ha større henger enn det som er beskrevet i vognkortet.

Ergo er det vel ganske mange av oss med "vanlige" biler som ikke har behov for BE, da bilen uansett ikke har lov å trekke mer enn det man har lov til med kun B. Må visst studere vognkortet litt...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Du kan ikke ha større henger enn det som er beskrevet i vognkortet.

Min bil kan dra henger på 1000kg. Jeg kjører ofte med henger med 2000kg tillatt totalvekt, og dette er lovlig med BE førerkort så lenge jeg ikke laster opp hengeren slik at den blir tyngre enn 1000kg. Det er aktuell totalvekt som er oppgitt i vognkortet, og ikke tillatt totalvekt på tilhenger.

Min bil kan dra henger på 1000kg. Jeg kjører ofte med henger med 2000kg tillatt totalvekt, og dette er lovlig med BE førerkort så lenge jeg ikke laster opp hengeren slik at den blir tyngre enn 1000kg.

Ja, det er lov så lenge du er under 1000 kg.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Ergo er det vel ganske mange av oss med "vanlige" biler som ikke har behov for BE, da bilen uansett ikke har lov å trekke mer enn det man har lov til med kun B. Må visst studere vognkortet litt...

Jo, her tar du feil.

3 regneeksempler

1. Subaru Legacy stv.

Egenvekt1350kg

Tillatt totalvekt 2205kg

Tillatt tilhengervekt i vognkortet 1600kg

Maks tillatt tilhengervekt med B førerkort; 1295kg ( tilatt totalvekt ihht vognkort på tilhenger )

Maks tillatt tilhengervekt med BE 1600kg

2.Mercedes Geländewagen

Egenvekt 2310kg

Tillatt totalvekt 2900kg

Tillatt tilhengervekt i vognkortet 2800kg

Maks tillatt tilhengervekt med B førerkort; 750kg ( tilatt totalvekt ihht vognkort på tilhenger )

Maks tillatt tilhengervekt med BE 2800kg

3.Suzuki Vitara

Egenvekt 1195kg

Tillatt totalvekt 1750kg

Tillatt tilhengervekt i vognkortet 1875kg

Maks tillatt tilhengervekt med B førerkort; 1195kg ( tilatt totalvekt ihht vognkort på tilhenger )

Maks tillatt tilhengervekt med BE 2800kg.

Det er lett å gå i baret på disse reglene, jeg kan f.eks nesten ikke kjøre med min Mercedes G med tilhenger i det hele tatt, bare maks 750kg.

Hovedforskjellen er altså at mens man med B kun kan benytte AKTUELLE TALL FOR VEKT, altså fra vognkortet på tilhengeren, kan man med BE se på AKTUELL LAST.Man kan mao ta an henger som bilen ikke kan utnytte fullt ut, og laste denne " delvis ".

Suzuki

No boat needed..

Tillatt totalvekt.Se i vognkortet. :smiley: Han som lagde vognkortet veit ikke hva aktuell totalvekt i øyeblikket du har hengeren på er...

Jo, jeg har sett i vognkort mange ganger. I gamle vognkort stod "maks aktuell totalvekt". I nye vognkort står det "tillatt tilhengervekt". For begge tilfeller gjelder det hengeren veier i øyblikket og ikke hva som er tillatt totalvekt på hengeren.

Det er sjåføren som skal vite hva hengeren veier.

Hva dekker de 3500kr?

Lastesikringskurs er obligatorisk?

Et par kjøretimer er obligatorisk?

Er det mer?

Også har du lagt til kostnad for teoriprøve, kjøreprøve og nytt førerkort?

Lastsikringskurs slipper man om man har C1

Teoriprøve er det ikke til BE.

Regnestykket ser ca sånn ut:

2 kjøretimer 1200kr

Leie av bil & henger til oppkjøringen 1000 ( ikke noe krav her, men man må ha tilstekkelige speiler osv osv. )

Førerprøve avgift til staten; ca 600kr

Nytt førerkort

Noen hevder at det er krav om bruk av kjøreskolebil til oppkjøringen. Dette er feil, forutsatt at bilen man har tilfredsstiller gjeldende krav, kan dene benyttes.

Suzuki

No boat needed..

Dette er en evig rundans Hvis du har førekort klasse CE som gjelder for vogntog eller DE Som gjelder for buss m/henger

Kan du kjøre en persbil med henger hvor hengeren har større tot vekt enn hva bilen tåler men ikke overstiger bilens og hengerens

totalvekt.

Jeg kjørte med en Toyota Varebil med en tre tonns henger bak som var tom ble stoppet og bøtelagt av politiet

men nektet og vedta ble anmelt senere frikjent.

pga at jeg hadde de høyeste førerkortklassene. :flag:

Om du har en toyota hiace, så kan den dra en henger på tilsammen 2000 kg.

Hengeren kan være godkjent for 3000 kg, uten at dette er straffbart. Det er og blir den aktuelle vekten ved kontrollstedet som bestemmer. Slik er det bare!

Det er forøvrig det samme med lastebiler med hengere. Der er det alltid en del å gå på, da lastebilhengerene er overdimmesjonert, men uansett er det sjåføren som må vite hva det veier før man reiser!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jepp

Og derfor ble Tassen frikjent :smiley:

Må jo ha vært irriterende likevel da :headbang:

Nå er ikke dette akkurat noen særnorske regler da.

Jeg syns det er MEGET FORNUFTIG at naboens datter, som fikk førerkort i forrige uke, ikke lovlig kan sette en Gaupen 2024 båthenger bak sin Polo 1,4 og kjøre i vei.

Men det er fornuftig at hun uten å ha sett en henger kan hekte på en full henger med totalvekt på 1155 kg som kanskje er 5-6mtr? eller 750 kg på polo 1,2 for den saks skyld... Kanskje full av pukk til gårsdplassen til og med?

(Tekniske data Polo 1,4 cross Tekniske data Polo 1,2)

Politiet har jo ikke vekt med seg så det som står i vognkortet er det som gjelder :crazy:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Men det er fornuftig at hun uten å ha sett en henger kan hekte på en full henger med totalvekt på 1155 kg som kanskje er 5-6mtr?

Blir det bedre av å sette på en ENDA større henger ?

Forøvrig kan ikke en Polo trekke mer en sin egen egenvekt, veier den virkelig 1155kg ?

Suzuki

No boat needed..

den gjør vist det men ser jeg tok feil av tilhengervekt her.

den er 1100

Poenget er det samme.

det kan bli bedre hvis ekvipasjen er mer stabil.

Du sa reglene er fornuftige

Jeg synes kanskje ikke det er fornuftig at man kan kjøre med henger i det hele tatt den første tiden

Men dette er jo vanskelig å bedømme.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Da praktiseres det forskjellig. Har selv lånt bort min gamle Pajero med bakseter(som det måtte være) til en kompis som skulle kjøre opp til henger. Har ikke noe ekstra pedalsett. :crazy:

Jeg kryper, jeg kryper. Iflg. lovdata for Føreropplæringsforskriften §7-10 så sies det følgende:

"

Den praktiske prøven avlegges med personbil og tilhenger. Personbilen skal ha en tillatt totalvekt på ikke over 3.500 kg, bredde minst 1,5 meter og minimum fire sitteplasser. Kjøretøyet skal ha en konstruksjonshastighet på minst 100 km/t. Hastighetsmåler skal være lett lesbar fra sensors plass. Det skal være ekstra innvendig og utvendig speil som gir sensor tilstrekkelig utsyn bakover og ekstra speil som gir sensor mulighet til å observere kandidaten. Vogntoget må ha en samlet tillatt totalvekt på over 3500 kg og kunne oppnå en hastighet på minst 100 km/t. Tilhengeren skal være lukket og ha en tillatt totalvekt på minst 1000 kg. Den skal enten være minst like høy og bred som personbilen eller mindre enn personbilen forutsatt at det ikke er mulig å ha utsyn bakover fra førerplass uten å måtte bruke sidespeilene. Tilhengeren skal ha en aktuell totalvekt på minst 800 kg. Det stilles ikke krav om at personbilen skal være særskilt godkjent som kjøretøy til førerprøven, jf. § 7-6 (5).

"

MAO at det må ikke være et godkjent kjøretøy. Da var kanskje det jeg har hørt et forslag ang. en HMS sak.

Tusen takk alle sammen for flotte svar og innlegg. Jeg oppsummerer følgende:

1. Ta lappen og få BE - kostnaden er overkommelig og total resultatet med henger blir mye bedre.

2. Kjøp henger med boggi og sørg for god margin til nyttelast (her ser jeg for meg at ca 1500 Kg nyttelast er midt i blinken)

Da gjenstår følgende spm (ble mye prat om førerkort og regler og litt mindre om selve hengerene...):

Jeg har en Skibsplast 660 med et toliters Mercruiser diesel hekkagregat. Båten veier 1150 Kg tom inkl motor.

Båten skal være på hengeren og i vannet og opp igjen 2-3 ganger i måneden gjennom hele sommeren så det er viktig at dette fungerer optimalt og at

det er ukomplisert å få båten ut på vannet og opp igjen (er el. vinsj lurt eller bare luksus?)

Og, det evige spørsmålet, hvilket merke bør jeg velge?

Forhandleren har Gaupen og Tredal boggi, Gaupen med totalvekt 1995 Kg, Tredal med 2100 Kg.

Tredal hengeren koster 38 000,- mens Gaupen koster 24 000,- --> hvor mye bedre kan Tredal'en være da?

Ellers har jeg fått et tilbud på en Tiki boggi henger.

Jeg vil helst ikke bruke alt for mye på henger, men samtidig er den rimelig viktig for hvordan vår families første sesong med båt blir. Vi skal tross alt sjøsette og ta opp igjen hver gang, så hengeren må legge grunnlaget for enkle og positive sjøsettinger.

Takker på forhånd for svar, og ber pent om at folk gjentar seg selv istedet for å henvise til tidligere diskusjoner.

Terje (landkrabbe som snart skal på "havet")

Er helt enig i din oppsummering.

Jeg mener at du vil bli mer tilfreds med Tredal-tilhengeren på grunn av tipp-funksjonen. Dette vil forenkle sjøsetting og båtopptak.

Har du forsøkt å ringe rundt og høre pris hos andre forhandlere?

Vi kjøpte vår Tredal hos Arvid Mattson Agenturer utenfor Kragerø. Telefon 35982436.

Buster X med Yamaha 70

Ser dere sliter litt med og bli enige om reglene med henger.. Purken sliter også.. Og biltilsynet..

Legger med en link som vil forklare alt: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

Vil også si at jeg har mange mil med enakslet båthenger og en stor varehenger. Ser ingen grunn til å kjøpe toakslet henger.. Men jeg har med meg ei gammel badevekt så jeg får sett vekta på hengerkule(støttehjulet) føre jeg kjører.. På B-førekort er ikke toakslet noe valg pga totalvekt.

Kjører alt fra storemotorveier(E-18 Oslo-Larvik) og som hompeveier(Langs Eikeren)med båthenger. Spenn godt fast og tenk mye på vektfordeling, hengeren kjennes bare under aks når en føller traffiken.

Redigere: Bilen tipper litt ned i rompa under bremsing også pga høyt tyngdepunk på hengeren.

Redigert av jadal (see edit history)

Må bare legge til at jeg også vurderte sterkt boogi henger, men ble frarådet fra mange hold på en 1000kg båt(totalvekt). Hengeren skulle brukes for hver eneste sjøtur. Det ble til en enakslet HSS 1350 med 14" hjul. Anbefalinger for å bruke boogi fikk jeg på større båter, uten at det ble sagt noen eksakt vektklasse. Har før brukt enakslet brenderup uten superruller til mindre båt. Den var jeg ikke fornøyd med. Den nye HSS er jeg svært fornøyd med. Den virker å være dønn stødig, -og like viktig er vuggen som gjør livet letter å sette ut på gruntvann/fjæra sjø. Hengeren for min båtbruk er alfa omega. Viser det seg at det finnes noe enda bedre skifter jeg uten å nøle. Koste hva det koste vil i den sammenhengen.

Redigert av bindaling (see edit history)

Så når min båt veier 1150 Kg er den i samme klasse som din (1000 Kg) og da anbefaler du enakslet henger?

(du er i så fall den første her som anbefaller enakslet fremfor toakslet)

Jeg trenger en henger som har nyttelast minst 200 Kg over båten - skal ha med både diesel, vann og sikkert noe annet div...

Dermed havner jeg fort på 1300-1400 Kg og foreløpig har jeg ikke funnet noen enakslet henger med så høy nyttelast.

Men hvis du har noen hete argumenter for enakslet og samtidig en henger med høy nyttelast så er jeg lutter øre...

Dermed havner jeg fort på 1300-1400 Kg og foreløpig har jeg ikke funnet noen enakslet henger med så høy nyttelast.

ALKO har understell / aksler for 1800kg totalvekt på enkel aksel.

Brenderup Easy line 1800kg, 1410kg lasteevne, rimelig innstegsmodell.

Brenderup 8222 1800kg, 1410kg lasteevne. Mer påkostet modell.

Andre leverandører er bla a Fogelsta.

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...