Jump to content

enakslet eller toakslet henger?


Terje Granheim

Recommended Posts

Enakslet henger triller lettere, er lettere å rygge med, mindre vedlikehold, færre løse deler ( bremsewire, dekk, bremsesko ) osv som skal vedlikeholdes.

 

En toakslet henger er ofte bedre på ujavn veg. Den er snillere mot bilen, men går mye tyngre / krever mer trekkraft.

Den er i praksis helt umulig å flytte på for hånd.

 

Jeg ville sett på trekkbilen før jeg valgte henger. Se f.eks på Caravans. Før var alle vogner over 550 toakslede. Nå er sjelden vogner under 6,5m toakslede. Mer moderne chassis, bedre dekk, anti swing couplings og annet gjør toaksel-systemet unødig.

 

Hvor ofte du setter ut og tar opp, spiller liten rolle. I den situasjonen, er det rullene og evt. vinsjen på hengeren som gjør jobben, ikke dekk / felger og aksler.

 

Som sagt, ikke undervurder en skikkelig enakslet henger. Kjøper du en bra sånn, er den ( MINST ) like god å kjøre med som noe toakslet fra en " kjip " leverandør.

 

Tips- se om du finner en henger med luftgummihjul istedet for nylonruller. Disse har en tendens for å punktere, men gjør det mye lettere å dra opp / sette ut hengeren. Noen kan levere dette mot merpris, noen har det som std.

 

Mange sier " kjøp ikke for liten henger ". Det er riktig, men husk at det i mange tilfeller er SAMME hengeren som kan selges i 3 forskjellige vektklasser. Det er førerkortreglene som gjør dette, aksler, bremser og dekk er de samme.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
  Suzuki skrev:
Tips- se om du finner en henger med luftgummihjul istedet for nylonruller. Disse har en tendens for å punktere, men gjør det mye lettere å dra opp / sette ut hengeren. Noen kan levere dette mot merpris, noen har det som std.

 

Fogelsta hadde dette som standard før (jeg hadde en slik), men de har gått bort fra det nettop for som du sier; hjulene smuldrer opp/punkterer og er dyre å skifte ut. I løpet av åtte år så var alle hjulene skiftet ut. Siden hjulene er så små så skal det ikke mye lekkasje av luft før hjulene blir flate, skjedde vel faktisk hver eneste vår, og da er det til med pumpe og styr. Har nå en Brenderup med plasthjul og synes det er like greit,MEN: Kjøp el-vinsj!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hei!

"Så når min båt veier 1150 Kg er den i samme klasse som din (1000 Kg) og da anbefaler du enakslet henger?"

Beklager, så litt feil på dine tall, ja. Mine 1000kg er totalvekt inkl. motor, drivstoff osv. Største henger for samme enakslet HSS har nyttelast på 1150 kg og totalvekt 1500kg. Med dine kilo for dette merket så blir det vel over på toakslet henger.

Som sagt så synes jeg at dette området er uhyre viktig, spesielt når en ikke bruker fast båtplass. Erfaringer på dette feltet er svært interessant.

Flere sier her: "Kjøp el-vinsj!" Har aldri prøvd det. Kanskje det ikke er så mye styr med el-vinsj allikevel! (Dette med strømmen). Neste investering??

mvh

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post
  Mouche skrev:
Kjøp el-vinsj!
Jeg har en billig vinsj kjøpt i Danmark. (Tror det er samme som de man får på Biltema) Har aldri fått montert den. Er den noe tess? eller kan jeg like gjerne hoppe over monteringen og tenke på en slik som du nevner? Er de veldig dyre?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  Suzuki skrev:
3.Suzuki Vitara

Egenvekt 1195kg

Tillatt totalvekt 1750kg

Tillatt tilhengervekt i vognkortet 1875kg

Maks tillatt tilhengervekt med B førerkort; 1195kg ( tilatt totalvekt ihht vognkort på tilhenger )

Maks tillatt tilhengervekt med BE 2800kg.

 

Jeg har blitt gjordt oppmerksom på en GROV feil, i mitt eksempel no. 3.

Korrekte vekter er angitt under

3.Suzuki Vitara

Egenvekt 1195kg

Tillatt totalvekt 1750kg

Tillatt tilhengervekt i vognkortet 1875kg

Maks tillatt tilhengervekt med B førerkort; 1195kg ( tilatt totalvekt ihht vognkort på tilhenger )

Maks tillatt tilhengervekt med BE 1875kg

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
  Suzuki skrev:
Regnestykket ser ca sånn ut:

2 kjøretimer 1200kr

Leie av bil & henger til oppkjøringen 1000 ( ikke noe krav her, men man må ha tilstekkelige speiler osv osv. )

Førerprøve avgift til staten; ca 600kr

Nytt førerkort

 

Totalnotaen kom for meg på 3650,-

Da er kostnaden til nytt førerkort IKKE tatt med, dette trengte jeg uansett.

 

Kjørelæreren var den mest effektive karene jeg noen gang har vært borti,og har kapasitet til fler prøver før sesongen ( Oslo )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Uthevelse gjort av meg.

 

  Suzuki skrev:
En toakslet henger er ofte bedre på ujavn veg. Den er snillere mot bilen, men går mye tyngre / krever mer trekkraft.

Den er i praksis helt umulig å flytte på for hånd.

 

Det er derfor du har nesehjul. Jekk den så høyt opp at hengeren bare står på den bakerste akslingen, så er den like lett og flytte som en enakslet.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
  Seilaren skrev:
Det er derfor du har nesehjul. Jekk den så høyt opp at hengeren bare står på den bakerste akslingen, så er den like lett og flytte som en enakslet.

 

Ja. Og første ujamnheten fører til at at nesehjulet knekker tvers av.

Det er beregnet på å STØTTE, ikke BÆRE vekt.

 

Og ja, jeg HAR prøvd.... :rolleyes::rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
  Suzuki skrev:
Ja. Og første ujamnheten fører til at at nesehjulet knekker tvers av.

 

Da må hengeren være ekstremt tungt lastet! :eek:

 

Ingenting som tyder på at vårs skal knekke hverfall, og den hengeren er snart 20 år..

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
  Suzuki skrev:
Kjørelæreren var den mest effektive karene jeg noen gang har vært borti,og har kapasitet til fler prøver før sesongen ( Oslo )

Suzuki

:cool: Er det mulig å be om kontaktinfo?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det beste av det beste på båthengere. Demo filmsnutter "båthengernes Rolls Royce". På hengerne nederst med totalvekt 1350/1500/2000 virker det som båten og den selvjusterende vuggen vaier mye til sidene når bilen kjører. Hvis den ikke er sikret med strammebånd - hva skjer i hump når den spretter opp? Prislappen på f.eks. en enakslet med totalvekt 1800kg er 42000,-svenske. Blir båten stående helt loddrett når den duver til sidene og strammebåndet "slarker" fram og tilbake tro? Denne "vuggingen" virket litt "skummel" og som en litt ustødig ekvipasje på bildene, men tar helt sikkert feil.

Redigert av bindaling (see edit history)
Link to post

Jeg forstår ikke helt hva du lurer på, men for å være helt konkret;

du kan selvsagt ikke kjøre med båten løs på hengeren som det gjøres på de filmene der.

 

Lasten skal selvsagt sikres, ihht alle gjeldende krav.

Det er ikke tillatt at lasten " slarker" i strammebåndene.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hei!

Nei det var vel litt upresist ja, men i forhold til at disse hengertypene skal være bedre enn de fleste andre så virket de på bildene ustødige: En slags "fjæring i vugga" sideveis må vel føre til at et strammebånd over bak ikke blir effektivt stramt akkurat som vist på filmsnutten. Ikke vet jeg? Apropos sikring av båt så er det båtselgere som sier at det ikke er nødvendig med strammebånd over bak. Selvfølgelig skal båten sikres fram både ned mot hengeraksling og opp mot vinsjfestet(ikke i selve vinsjbåndet). Helt enig hvis du mener at strammebånd over bak er nødvendig for at båten skal kalles sikret ihht. gjeldende krav. Noen selgere bruker sågar argumentet ikke kjøp selvjusterende vugge, båten kan regelrett sprette av! Slå den.

mvh

Bindaling

Link to post
  bindaling skrev:
Noen selgere bruker sågar argumentet ikke kjøp selvjusterende vugge, båten kan regelrett sprette av! Slå den.

 

En god selger tilpasser alltid argumentene til det produktet han skal selge. Som kunde tar jeg alt selgere sier med en klype salt, en klype skepsis og to klyper sunn fornuft... :wink:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...